Jag har tidigare köpt, renoverat och sålt flera bostäder med hjälp av byggmaterial från Polen. Tanken nu är att starta en hemsida där man kan få tips om att köpa byggmaterial, kök, fönster, garageport osv från Polen samt kunna lägga en beställning direkt hos mig.

1. Jag tar emot förfrågan, hör med mina kontakter i Polen och sen återkommer jag med prisförslag.
2. Om kunden godkänner och betalar då lägger jag beställningen.
3. Jag ser även till att kunden får det hemlevererat av en polsk fraktfirma jag tidigare arbetat med.
4. Jag tecknar försäkring ifall kundens produkter kommer till skada.
5. Kunden får hem sina produkter.

Visst vet vi att man sparar runt 30-40% genom att köpa i Polen och låt oss säga att man sparar 25% om man går via mig så pratar vi ändå över 50 000kr vid större volym.

Vad tycker ni riskerna kan vara med den här iden?
Hade ni kunnat använda er av en sådan tjänst?
 
  • Två svart plastinslagna pallar med "Fragile"-etiketter, utomhus vid ett hus, med skräp i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsplats med byggmaterial, färgburkar, brädor och verktygslådor. Oorganiserat, under konstruktion eller ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B byggkillen8264 skrev:
Jag har tidigare köpt, renoverat och sålt flera bostäder med hjälp av byggmaterial från Polen. Tanken nu är att starta en hemsida där man kan få tips om att köpa byggmaterial, kök, fönster, garageport osv från Polen samt kunna lägga en beställning direkt hos mig.

1. Jag tar emot förfrågan, hör med mina kontakter i Polen och sen återkommer jag med prisförslag.
2. Om kunden godkänner och betalar då lägger jag beställningen.
3. Jag ser även till att kunden får det hemlevererat av en polsk fraktfirma jag tidigare arbetat med.
4. Jag tecknar försäkring ifall kundens produkter kommer till skada.
5. Kunden får hem sina produkter.

Visst vet vi att man sparar runt 30-40% genom att köpa i Polen och låt oss säga att man sparar 25% om man går via mig så pratar vi ändå över 50 000kr vid större volym.

Vad tycker ni riskerna kan vara med den här iden?
Hade ni kunnat använda er av en sådan tjänst?
Punkt 2 Betalning tror jag du får svårt med, jag är van att få hem produkten och se att den är rätt och felfri innan jag betalar och kommer inte pynta dej eller nån annan mellanhand innan jag fått och kontrollerat varorna.
 
  • Gilla
Uwe H och 2 till
  • Laddar…
T
Håller med @fribygg jag vill se prylarna innan jag betalar. Så det skulle kunna bli ett problem som du skulle behöva lösa.
Behöver också vara säkert att produkten som köps håller den kvalite och standard man förväntar sig annars är det risk för kunder som blir missnöjda.

Annars så är det ju inget fel på idén, alla vi spara pengar och gärna på ett byggprojekt..
 
MrJay
Har haft likadan idé under flera år då även jag har kontakter där samt bolag inom både IT och bygg men pga. prioriteringar har jag inte haft tid med det. Det har blivit så att jag tar in prylar åt vissa kunder och bekanta, jag tar risken och kund/bekant betalar faktura efter leverans.

Ska du vända dig till svenska privatpersoner via nätet får du, precis som andra nämner, ha ekonomi som klarar av att du kan ligga ute med pengarna innan du får pröjs samt kunna erbjuda garantier, annars är du en till transportfirma.
 
Förseningar m.m. det är rätt många trådar här på forumet om vem som skall betala när leveransen inte dykt upp på avtalad tid.
Att köpa från lågprisländer går men då behöver man planera beställa lagra och sen bygga. Kanske nu inte riktigt så ordagrant men lite mer så är att på morgonen svänga in på brädgården efter spiken som fattades igår.
 
Tack för era svar, jag kan hålla med om att betalningen kan vara en utmaning. Kanske bör ringa Klarna och se om de har en lösning på detta
 
MrJay MrJay skrev:
Har haft likadan idé under flera år då även jag har kontakter där samt bolag inom både IT och bygg men pga. prioriteringar har jag inte haft tid med det. Det har blivit så att jag tar in prylar åt vissa kunder och bekanta, jag tar risken och kund/bekant betalar faktura efter leverans.

Ska du vända dig till svenska privatpersoner via nätet får du, precis som andra nämner, ha ekonomi som klarar av att du kan ligga ute med pengarna innan du får pröjs samt kunna erbjuda garantier, annars är du en till transportfirma.
Låter intressant, vill du bolla lite i privat?
 
Med den lösning som du föreslår så kommer du vara tvingad att följa den svenska konsumentköplagen när det gäller reklamationer och ersättningsansvar. Det kan sätta dig i en del krångel när köpare häver sitt köp eller om något är trasigt eller bara inte uppfyller förväntningarna på kvalité.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.