K kniv skrev:
Och kan därefter fortsatt göra justering i sidled för att få karmen helt i lod igen om det skulle behövas.
Hur fungerar det? När skruven är idragen så är väl hylsan fixerad i alla riktningar?
 
K
H hempularen skrev:
Hur fungerar det? När skruven är idragen så är väl hylsan fixerad i alla riktningar?
Nej. När skruven är idragen fungerar karmhylsan på samma sätt om en traditionell karmskruv. Genom att skruva på hylsan kan karmen röra sig i sidled. Dvs lodrät justering för att justera luften mellan karm och dörrbladet.

I höjdled och djupled är det fixerat.
 
K kniv skrev:
Exakt! Stora fördelen med karmhylsan jämfört med traditionell karmskruv är just om det finns tidigare hål i regeln (som gjorts från tidigare dörr eller av dig själv) och man behöver justera karmen lite lite grann i djupled eller höjdled. Inte ovanligt då att skruven drar sig till redan existerande hål om man bara är någon mm ifrån med nya placeringen.

Nu låter det som jag är säljare på Essve eller Adjufix, men så är absolut inte fallet. Gick igenom mycket strul med karmsvruvarna när vi renovera och karmhylsan var verkligen som natt och dag! Efter 10 dörrar och fönster så blev de sista 6st med karmhylsa och de gick otroligt mycket snabbare och smidigare.
Det styr lika mycket in i äldre hål med en karmhylsa.
Det man gör är att plugga (fylla igen) det äldre hålet och förborra det nya hålet så det kommer exakt rätt.

Till en innerdörrskarm så används inte alltid tröskel och utan tröskel så försvinner karmhylsornas fördelar att kila karmen med hylsorna (går att använda en lös tröskel eller en bit regel vid montaget om så önskas).
Endast om det är lättbetong, klassad innerdörr, tyngre dörr skulle jag använda karmhyslor inomhus.
Om det är en verksamhet typ skola, gym mm så hade jag använt karmhylsor men då är det även andra dörrar och karmar än standard innerdörrar.

Den stora fördelen med de karmskruv tråden handlar om är att skruvarna är billiga och det går snabbt att montera och justera och man har styrning på skruvarna under montaget.

Däremot i ytterväggar väljer jag karmhylsor eller karmskruv med hylsor och då du monterade fönster och dörrar så gissar jag att det var i ytterväggar.
Karmhylsor ger bättre styrning än karmskruv med hylsa som kan upplevas sladdriga innan de är inskruvade men att förborra eller en markering med en syl/pryl underlättar.
Det finns karmfix verktyg men tror inte många privatpersoner använder dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
K
1 123abc skrev:
Det styr lika mycket in i äldre hål med en karmhylsa.
Det man gör är att plugga (fylla igen) det äldre hålet och förborra det nya hålet så det kommer exakt rätt.

Till en innerdörrskarm så används inte alltid tröskel och utan tröskel så försvinner karmhylsornas fördelar att kila karmen med hylsorna (går att använda en lös tröskel eller en bit regel vid montaget om så önskas).
Endast om det är lättbetong, klassad innerdörr, tyngre dörr skulle jag använda karmhyslor inomhus.
Om det är en verksamhet typ skola, gym mm så hade jag använt karmhylsor men då är det även andra dörrar och karmar än standard innerdörrar.

Den stora fördelen med de karmskruv tråden handlar om är att skruvarna är billiga och det går snabbt att montera och justera och man har styrning på skruvarna under montaget.

Däremot i ytterväggar väljer jag karmhylsor eller karmskruv med hylsor och då du monterade fönster och dörrar så gissar jag att det var i ytterväggar.
Karmhylsor ger bättre styrning än karmskruv med hylsa som kan upplevas sladdriga innan de är inskruvade men att förborra eller en markering med en syl/pryl underlättar.
Det finns karmfix verktyg men tror inte många privatpersoner använder dem.
Vi körde byte både innerdörrar och en ytterdörr samt fönster…
Utan tröskel får man sätta dit en regel som karmen kan spjärna mot precis så som du skriver. Så att karmhylsornas fördel försvinner för innerdörrar utan tröskel håller jag verkligen inte med om.

Och för oss som amatörer blev det således lättare att väga in hela karmen korrekt innan vi behövde committa med att skruva in i regeln/väggen bredvid. Och tyckte inte alls de styrde in lika mycket i gamla hål, eftersom man tillåts förborra genom karmhylsan till skillnad från en karmskruv. Således slapp vi plugga gamla hål etc. Med snett och vint gammalt hus var dessa hylsor lättare att ha att göra med för oss i alla fall. Skruven som TS frågar är säkert bra den också, men jag har nu gett annat perspektiv på det problem TS önskar lösa även om det inte var specifika erfarenheter från den specifika skruven. Så vi kan lämna det där.
 
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Nej. När skruven är idragen fungerar karmhylsan på samma sätt om en traditionell karmskruv. Genom att skruva på hylsan kan karmen röra sig i sidled. Dvs lodrät justering för att justera luften mellan karm och dörrbladet.

I höjdled och djupled är det fixerat.
OK, för mig är lodrät justering att kunna flytta karmsidan upp och ned, om man behöver justera så det blir helt vinkelrätt.
 
K
H hempularen skrev:
OK, för mig är lodrät justering att kunna flytta karmsidan upp och ned, om man behöver justera så det blir helt vinkelrätt.
Ok, för mig är flytt av karmen upp och ner justering i höjdled, och inget som vattenpass eller annat lodinstrument används till. Därav ingen justering i lod. Vågrät och lodrät använder man vattenpasset till, och är absoluta referenser. Vinkelrätt är enbart en relativ referens mot valt plan, så vinkelrät kan vara olika beroende på vad man refererar ifrån. Men hoppas vi förstår varandra ändå
 
F Freniño skrev:
Är det någon som använt dessa båda, eller enbart justerskruven, och som kan dela med sig av erfarenheter. Har själv bara använt den traditionella karmskruven men justerskruven verkar onekligen väldigt smidig.

Bild på justerskruven kommer här
[bild]
"Justerskruven" fungerar kanske bra till lätta innerdörrar. Till ytterdörrar och fönster ska karmskruv användas.
I mitt tycke är Adjufix karmhylsa med lös karmhylseskruv mycket smidig att använda.
Lätt att justera dörrar/fönster innan skruven dras i.
Lycka till.
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
Innerdörrar har jag alltid lodat in och kilat fast. Sen dragit med vanlig träskruv. Fungerar utmärkt. Fönster och ytterdörrar använde jag Adjufix till senast och det var en dröm. Körde i både trä och Leca. Enkelt att väga in och justera. Enda nackdelen är att Adjufix är ganska dyra, men om man värdesätter sin tid har man igen det snabbt.
 
  • Gilla
Freniño och 1 till
  • Laddar…
F Freniño skrev:
Varför tycker du hylsa är bättre än den traditionella karmskruven? Och på vilket sätt tillåter den justering i höjdled? Kollat på lite videos men förstår inte riktigt hur man ska justera i höjdled när de dras mot väggen. Menar du innan man dragit i skruven?
Det är ju visseligen smidigt men har svårt att se i vilka lägen det skulle vara nödvändigt om karmen ställs på golv eller i rätt nivå med kilar.
Använd gärna bottenskruv för att justera i våg innan du lyfter karmen på plats, laserpass men hederligt vattenpass fungerar.
Klossar på utsidan så du får rätt linje mot fasaden.
Du gör justeringar i lod innan du drar i karnhylseskruven.
Smidigt och lika lätt som att beställa pizza. "10minuter-enkvart"
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.