Hej!

Bor i ett elementhus och har gjort så i drygt 2 år nu. Har renoverat fram och tillbaka och har nu börjat närma mig källaren. Har då börjat fundera på ett par "bjälkar" som sitter i taket i källaren på några få ställen. Det är väldigt oklart hur dessa sitter fast, men de sitter alltså i elementen som agerar bjälklag till entreplan. Kan inte se varken spikar eller något annat som håller dessa. Tyvärr saknar jag dessutom original-ritningen på bjälklaget för entreplan.

Den första tanken är såklart att dessa är där för att stärka upp på något sätt men det känns som att de sitter rätt dåligt för att kunna fylla den funktionen. De vilar inte på någon vägg utan slutar innan väggen. De "hänger" alltså enbart i taket. Dessutom är de skarvade genom att en ny bit bara fortsätter där den första slutar.

Är det någon som vet den exakta funktionen med dessa? Kan det vara för att minska svikt eller så? Skulle man kunna uppnå den funktionen på något annat lite smärtare sätt. Kanske genom att skruva något skivmaterial i hela källartaket? Går det ens att ta bort dem utan att göra sönder elementen?

Vitmålat tak med träbjälkar, fönster nedtill, nötta sprickor, enkelt, inne i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontorsutrymme under sluttande tak med synliga sprickor och arbetsstationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusmiljö med vitmålat träinnertak, rökdetektor, lampor, kablar och en öppen dörr till ett annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite sent men vad jag förstått så är dessa till för att hålla ihop elementen/lådorna som bjälklaget består utav. För att på så sätt minska svikt. Säkert skruvat ovanifrån när lådorna varit frilagda vid golvbyte.
 
B byggpetter skrev:
Lite sent men vad jag förstått så är dessa till för att hålla ihop elementen/lådorna som bjälklaget består utav. För att på så sätt minska svikt. Säkert skruvat ovanifrån när lådorna varit frilagda vid golvbyte.
Typ som jag misstänkte mao.

Då borde jag kunna ta bort detta och låsa ihop elementen med ett gäng gles på 28x70 och sedan skruva ett innertak på det? Givetvis skulle glesen vara vekare men med tanke på att det blir över hela taket + skivor på så borde det räcka känns det som. Eller är jag ute och cyklar?

Detta under förutsättning att det går att ta bort utan att göra sönder något såklart...
 
Jag bor själv i ett sånt här fantastiskt hus, mitt har ordentligt ojämt köksgolv (men ingen svikt).

Om du i dagsläget har jämna golv på planet ovan så skulle jag inte väcka den björn som sover utan att bygga innertaket runt dessa fantastiska konstverk (eftersom takhöjden inte räcker till att bygga över...)
 
S Skyscraper skrev:
Jag bor själv i ett sånt här fantastiskt hus, mitt har ordentligt ojämt köksgolv (men ingen svikt).

Om du i dagsläget har jämna golv på planet ovan så skulle jag inte väcka den björn som sover utan att bygga innertaket runt dessa fantastiska konstverk (eftersom takhöjden inte räcker till att bygga över...)
Ja. Dessa hus är charmiga på sitt sätt... ;)

Golvet ovan den "balken" som är skarvad har en rätt rejäl kulle. Är inte helt omöjligt att kullens topp är precis vid skarven, lite svårt att uppskatta.

Men oavsett. Kanske smart som du säger att vara bygga runt dem istället (om jag nu kommer sätta något tak där i källaren ens. Kanske bara blir ny färg).
 
Visa gärna hur du menar att det ser ut på
ovansidan med ”kullen”
 
Sigurdh90 Sigurdh90 skrev:
Visa gärna hur du menar att det ser ut på
ovansidan med ”kullen”
Visa kan bli svårt kanske. Men mitt på golvet i sovrummet så är det en topp. Tillräckligt stor för att kännas men tillräckligt liten för att jag chansade med ett laminatgolv där jag limmade skarvarna för att det skulle hålla. Har hållt fint drygt ett år nu. Lägger jag ett 120mm pass på och trycker ner på ena sidan så diffar det väl en 10-15mm eller så.

Toppen på "kullen" går längst med elementens skarvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.