Jag skall snart börja grundlägga för en platta till en utbyggnad. Grävaren vill att jag skall beställa hit makadam så det finns här när han kommer. Jag tänkte ta ett helt tipplass och hoppas det räcker, så jag vill helst bara beställa en sort.

I bästa fall jämnar grävaren av bädden, men jag är lite orolig att han inte skall hinna med/inte göra det tillräckligt bra och att jag ändå åker på att göra det "för hand". När jag har fixat källargolven har jag haft 8-16 men jag tycker att det är lite smådrygt att hålla på med. Är 8-11 märkbart enklare att jämna av?

8-11 kostar lite mer, men inte så mycket att det egentligen spelar någon roll. Finns det några nackdelar med 8-11 istället för 8-16?

Vet att många kör ett tunt lager 4-8 ovanpå för avjämning, men det känns lite onödigt att ta hit en hel bil för ett par ton 4-8 så det undviker jag nog helst.
 

Bästa svaret

8-11 är helt klart lättare att få helt jämnt än 8-16. Vi kör nästan alltid med 8-11 när vi gör grunder, lätt att raka ut och bättre att gå i. Jag upplever att det rör sig mindre när man går i det också.
 
Jag körde med 8-16 och struntade i ett avjämningslager (t.ex. 4-8) överst. Det var lite pyssel för att få det tillräckligt plant för kantelementen men med en hemmabyggd ”stämp” gick det okej ändå.

Inbillar mig att det hade gått ännu enklare med 8-11 så jag skulle valt det. Syftet med skiktet är att det ska vara kappilärbrytande och det uppfyller dem nog lika bra!
 
Nu har jag beställt ett lass 8-11 till på fredag, så jag får utvärdera efter helgen!
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.