Jag missade ditt svar eftersom du citerat lite konstigt. Jag kör faktiskt en hel del bil och även många betydligt tyngre maskiner trots att jag saknar körkort. Men eftersom jag har stenkoll på reglerna så gör jag det förstås inte utanför inhägnade arbetsplatser!

Du däremot kan absolut ingenting om juridik. Du tror att du kan tolka en lagtext för det verkar ju vara enkel svenska, men det är det inte. Det finns en anledning till att Jurister går en ganska lång och krånglig utbildning för att lära sig tolka lagtexter. Vissa lekmän lär sig ändå att tolka lagen hjälpligt, men du är tyvärr inte en av dom. Du är kort och gott totalt inkompetent i denna fråga. Allt du säger är 100% fel och det är verkligen inte svårt att kolla upp. Jag tycker att du ska sluta att skriva på forum över huvud taget, du är bara jobbig och pinsam.
 
F FruNilsson skrev:
Om du orkar så börja läsa på det finns massor:

Utsläpps negativa hälsoeffekter, alla studier som bevisar negativa hälsoeffekter av dessa utsläpp bl a MMI, NV, Fohm, utländska källor m fl. Dessa studier utgör objektiva grunder.

Det finns inga tröskelvärden under vilka utsläppen är oskadliga för människors hälsa vare sig de orsakar akuta besvär eller inte. Alltså är inga utsläpp försumbara om inte verksamhetsutövaren kan bevisa motsatsen.

Forskning pågår hela tiden och nya rön om skador från luftföroreningar påvisas hela tiden. Detta är fullt tillgängligt för alla och lite dumt att kanske inte sätta sig in i innan man ifrågasätter. Det är alltså inte mina uppgifter. Sen kanske någon hört om klimathotet och sotet från utsläppen som smälter isarna på Arktis etc.

Jag tycker som sagt du kan läsa på hos miljödepartementet, NV, FOHM som bland annat tar upp samhällskostnaderna.
Ja. Här sitter jag i mitt hus med eternit på utsidan. Ikväll ska jag tända i vedspisen (som är en av flera eldstäder, men vi behöver inte elda speciellt mycket eftersom det är behaglig vårtemperatur ute) för att laga mat samt baka frallor.
Med all största säkerhet kommer inte dessa livsval orsaka en för tidig död, varken för mig eller någon granne (landsbygd). Inte heller kommer någon av grannarna gå hit och hötta med näven och be mig släcka elden, för det enda som kommer märkas utåt är ett värmedaller ovanför skorstenen.

Apropå klimathotet använder jag alltså ett lokalproducerat biobränsle som endast ger upphov till biogen koldioxid.
Och återigen nej, en privatperson som eldar med ved i sitt hus är inte "verksamhetsutövare". Jag har läst på, så jag vet det.
 
  • Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
ElFredde ElFredde skrev:
Varje dag lär man sig någonting nytt! Det är ärligt talat lite pinsamt för mig som bor i sthlm, känner mig som en riktig 08:a nu! Här i Stockholm med kranskommuner är det förstås lite andra vindar som blåser. Får man även bygga nytt utan andra uppvärmningssystem eller är det bara fritt fram att inte använda sig av dom till förmån för lokaleldstad?
Det bör du nog fråga berörd kommun om..
 
J JohanLun skrev:
Jag har inte läst hela tråden, men funderar också på detta. Om huset från början värmts av bara kakelugnar, kan kommunen då kräva att man bara "trivseleldar" ett par dar i veckan max? (vi har en sådan bestämmelse)
Då tror kommunen tydligen att de kan kräva det, jag hävdar att en kommun kan begränsa trivseleldning i detaljplanerat område men inte utomplan och inte eldning för uppvärmning.
Begär ett beslut om kommunen står på sej och vill förbjuda eldning i kakelugn, det vore lämpligt att överklaga det då eldning för uppvärmning med lämplig accumulerande eldstad med torr ved kan ju rimligtvis inte regleras av kommun utan det är upp till dig som fastighetsägare att värma ditt hus och eldning hela uppvärmningssäsongen med torrt förnybart lokal odlat biobränsle i en tung accumulerande eldstad som din kakelugn är ett av de bästa sätten att värma en bostad.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Med det senaste årets elpriser har det inte varit ovanligt att folk kört olika typer av vedkaminer som uppvärmning mer än den vanliga trivseleldningen. Det kan altså vara befogat för kommunen att sätta gränser.
Javisst, att reglera trivseleldning är en sak men eldning för uppvärmning med torrt bränsle, gott om luft och lämplig eldstad ska kommunerna låta bli att reglera.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
ElFredde ElFredde skrev:
Jag missade ditt svar eftersom du citerat lite konstigt. Jag kör faktiskt en hel del bil och även många betydligt tyngre maskiner trots att jag saknar körkort. Men eftersom jag har stenkoll på reglerna så gör jag det förstås inte utanför inhägnade arbetsplatser!

Du däremot kan absolut ingenting om juridik. Du tror att du kan tolka en lagtext för det verkar ju vara enkel svenska, men det är det inte. Det finns en anledning till att Jurister går en ganska lång och krånglig utbildning för att lära sig tolka lagtexter. Vissa lekmän lär sig ändå att tolka lagen hjälpligt, men du är tyvärr inte en av dom. Du är kort och gott totalt inkompetent i denna fråga. Allt du säger är 100% fel och det är verkligen inte svårt att kolla upp. Jag tycker att du ska sluta att skriva på forum över huvud taget, du är bara jobbig och pinsam.
Oj, vad du kan! Du klarade inte uttrycka dig sakligt utan personangrepp. Du vet inget och vill inte veta. Du tillhör uppenbart kategorin faktaresistenta, så kryp tillbaka till ditt hägn aka mancave.
Over&out.
 
  • Haha
ElFredde
  • Laddar…
Uppdatering: nu brinner det i spisen, och jag och de andra familjemedlemmarna är vid god hälsa.
En snabb okulär kontroll åt grannarnas håll ger resultatet att det verkar råda gott hälsoläge även där. Det står mao varken ambulans eller begravningsbil vid något hus.
 
  • Gilla
  • Haha
Huggabuggaa och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det verkar råda vissa missförstånd vad gäller lagstiftningen kring vedeldning för att värma sitt hus.

I korthet så är det kommunen som kan påverka detta på två sätt. Det första är genom prövning av bygglov eller anmälan av installation av lokaleldstad/panna. Här kan kommunen ställa krav på eldstaden och bedöma om det skulle vara ett problem för lokalmiljön om en ny eldstad installeras.

Det andra som kommunen kan göra är att ta beslut enligt 40 § förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd om ett tillfälligt förbud mot småskalig eldning med vissa fasta bränslen inom särskilt angivna områden. Detta beslut kan tas om det behövs för att hindra att olägenheter för människors hälsa. Det kan diskuteras om teoretiska beräkningar av antalet döda människor allt annat lika av den typen som @FruNilsson anses vara en laglig en grund för detta. Det har inte varit det men samhället förändras så det beror lite på hur kommunens politiker bedömer situationen och om någon överklagar ett sådant beslut. Vill ni ha ett samhälle med mer rädsla och auktoritär kontroll vad gäller människors hälsa så välj sådana kommunpolitiker, vill ni inte ha det så välj mer liberala politiker. Tycker ni politikerna i din kommun är för auktoritära i dessa frågor så överklaga deras beslut.

Det finns alltså en rätt begränsad möjlighet för kommunen att hindra pågående uppvärmning av ett småhus med panna eller lokaleldstäder. Det kommunen kan göra är att hindra fler småhus av denna typ genom bygglovsprövning och vid anmälan av nyinstallation av en eldstad.

Läs mer här:
https://www.naturvardsverket.se/vedeldning
 
  • Gilla
ElFredde och 3 till
  • Laddar…
Du säger alltså att miljöbalken inte gäller alla, Alltid?
 
Claes Sörmland
F FruNilsson skrev:
Du säger alltså att miljöbalken inte gäller alla, Alltid?
Nej, det är dina ord.

Miljöbalken är en svårbegriplig lag, ett sammelsurium av olika äldre lagstiftning ihopkokad på 90-talet till miljöbalken. Den är ett sånt elände att begripa att det finns ett eget skrå för den, miljöjuristerna. Jag har all respekt för svårigheterna att förutsäga vad den kan få för inverkan på verkligheten. Av en till synes slump, stängde den t ex ned svensk betongproduktion utan att lagstiftaren kunde förutsäga det utfallet. Så vem vet hur den kan kicka in på oväntade sätt i framtiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Oj, vad du kan! Du klarade inte uttrycka dig sakligt utan personangrepp. Du vet inget och vill inte veta. Du tillhör uppenbart kategorin faktaresistenta, så kryp tillbaka till ditt hägn aka mancave.
Over&out.
Men kan du inte bara sluta? Det är ju inte någon åsiktsfråga du håller på och dribblar med., privatpersoners eldning i eldstäder är inte en miljöfarlig verksamhet. Det finns ingenting att diskutera det är så lagstiftarna har bestämt helt enkelt. Precis alla utom du har ju fattat, vad är det du tycker är så svårt?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Tråkig inställning till prevention till förhindrande av hälsoskador, i det fall att MB 2 kap. 1-3 par. och hälsoskyddet i 9:3 gäller. Försiktighetsprincipen säger redan risk för, men det tycker inte du ?

Cancer- och diabetesfonderna samlar medel till forskning att bota; folk skänker miljoner för att rena sina samveten eller dämpa ångest?
Själv är jag anhängare av prevention efter att ha sett otaliga av de drabbade.

valet är upp till var och en, jag lider med varje drabbad eftersom jag har kunskaperna och väljer att ta deras strid. Sen kan du ju kolla siffrorna som du ifrågasätter. Antal trafikdöda är ca 300/år och miljarder läggs på ombyggda för säkrare trafik.
 
ElFredde ElFredde skrev:
Men kan du inte bara sluta? Det är ju inte någon åsiktsfråga du håller på och dribblar med., privatpersoners eldning i eldstäder är inte en miljöfarlig verksamhet. Det finns ingenting att diskutera det är så lagstiftarna har bestämt helt enkelt. Precis alla utom du har ju fattat, vad är det du tycker är så svårt?

OM man har så fel i sak som du nu visar så finns ett utmärkt ordspråk: God, help me keep my big mouth shut until I know what I’m talking about.
Med det menar jag att det är du som borde sluta; mig lär du inte tysta då det råder yttrandefrihet. Jag gör det för barnen, att inga ska behöva hamna på barnonkologen få barndiabetes etc eller få sådana skador som kan förhindras med kunskap, god vilja och enkla medel.

Jag har inget emot vedeldning i sig, inte heller tobaksrökning, bara det inte drabbar andra.
 
F FruNilsson skrev:
OM man har så fel i sak som du nu visar så finns ett utmärkt ordspråk: God, help me keep my big mouth shut until I know what I’m talking about.
Med det menar jag att det är du som borde sluta; mig lär du inte tysta då det råder yttrandefrihet. Jag gör det för barnen, att inga ska behöva hamna på barnonkologen få barndiabetes etc eller få sådana skador som kan förhindras med kunskap, god vilja och enkla medel.

Jag har inget emot vedeldning i sig, inte heller tobaksrökning, bara det inte drabbar andra.
Men jag vill ju inte tysta dig, jag vill egentligen bara att du ska lära dig någonting om ämnet som verkar intressera dig så mycket. Ingenting blir väl bättre av att du sitter och hittar på en massa?

Och det är ju lite pinsamt att du inte kan ta reda på detta faktiskt. Om du ägnade 10% av tiden du ägnat åt den här diskussionen åt att bara läsa på lite så skulle diskussionen vara över direkt.

Nu lämnar jag i alla fall diskussionen för det finns ingenting mer jag kan göra för att hjälpa dig helt enkelt.
 
  • Gilla
Nidhogg och 5 till
  • Laddar…
ElFredde ElFredde skrev:
Men jag vill ju inte tysta dig, jag vill egentligen bara att du ska lära dig någonting om ämnet som verkar intressera dig så mycket. Ingenting blir väl bättre av att du sitter och hittar på en massa?


Och det är ju lite pinsamt att du inte kan ta reda på detta faktiskt. Om du ägnade 10% av tiden du ägnat åt den här diskussionen åt att bara läsa på lite så skulle diskussionen vara över direkt.

Nu lämnar jag i alla fall diskussionen för det finns ingenting mer jag kan göra för att hjälpa dig helt enkelt.
Bra, gör så. Jag har drygt 30 års forskning bakom mig och ett gediget nätverk ww. Vad har du, sa du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.