Hej!
Jag och min man har precis tagit över ett torp i Skåne som varit i släkten sen 60-talet.
Det är ett stenhus på ca 60-kvm och delar av huset har tidigare varit stall och svinstia med stampat jordgolv.
På 60- eller 70-talet har det gjutits ett betonggolv på hela nedervåningen. Anledningen till detta ska ha varit att förhindra att möss tar sig in. Numera är det inga spår av möss inomhus.
Min fråga- hur bär man sig åt för att ta bort ett betonggolv? Vi har tyvärr inte koll på hur tjockt lager det är (kan man kolla detta på smidigt sätt?). Är det lönt att prova att bila bort det själva med t ex en bilningshammare eller är det bättre att ta professionell hjälp direkt? Tanken är att byta ut betonggolvet mot ett trägolv.
 
Microkatten
Nu har jag inte någon större erfarenhet av att ta bort betonggolv/platta själv, men jag kan tänka mig att svårigheten ökar med tjockleken och inte minst om det är armerat eller inte. Kan ni inte t.ex. borra ett hål eller två och kolla, eller t.o.m. hyra en liten bilningsmaskin en dag och prova?

Det är inte ovanligt att man förr bara lade på ett tunnare - några få centimeter, varierande med underlaget - oarmerat lager betong i gamla uthus och logar med jordgolv. Ett sådan "golvblaffa" bör vara någorlunda görligt att plocka bort själv. En armerad betongplatta är det nog lämpligt med proffshjälp om ni inte är vana vid tunga jobb.

N NyaTorparen skrev:
Tanken är att byta ut betonggolvet mot ett trägolv.
Trägolv kan man ju lägga på betong, men jag antar att ni helt enkelt vill göra om grunden på något sätt? Hur har ni tänkt där?
 
Bra tips att kolla tjockleken först.

I ett rum i mitt projekthus hittade jag ett betonggolv (under ett uppreglat trägolv) i form av en kaka av oarmerad 15 cm tjock "krigsbetong". Dvs. stenigt och jäkligt.

Jag tog dit en betonghåltagare som kapade upp golvet med golvsåg i rutor som gick att bära ut. Dammfritt effektivt men kostade ju lite (jag betalade för utbärning och bortforsling också men det är ju valfritt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.