Hej,
efter att nu fått bort limresterna efter heltäckningsmattan så är nästa steg att lägga på klinkers. Kan jag göra detta direkt på betongplattan efter att ha lagt på primer?

Det jag är orolig för är att golvet kommer att bli för kallt. Jag har en referens i form av laminatgolv på betongplattan i ett angränsande rum, och det är inte bekvämt att stå på om man inte har en matta (eller julklappstofflorna..). Hur upplevs ett klinkergolv jämfört med laminat?

Måste jag isolera med något mellanskikt (helst inte nåt som bygger för högt, har en trappa som går ner på golvet som jag helst undviker att lyfta för långt upp..).

Å andra sidan har jag förstått att det inte är lämpligt med golvvärme på källargolv p.g.a fuktvandring och annat.
 
I vår hall la jag elslingor, bygger minimalt - bara för komfortvärme. Det blev en hit! På de ställen på golvet där vi inte har elslingor är det skitkallt.
 
För husets del är julklappstofflorna definitivt den bästa lösningen. Klinker direkt mot bottenplattan utan isolering och möjlighet för plattan att ventileras genom fogarna.

När det gäller fotkylning kan nog laminat/klinker ge samma samma effekt.

Träskor är också en utmärkt lösning ... då kommer man 'upp' lite!
 
Ok, jag lägger direkt på betongen som jag tänkt.

Får väl dra fram en matta att lägga på golvet om de toffellösa delarna av familjen klagar. Det handlar om en hall/korridor så man kommer ju inte att spendera så mycket tid i just detta utrymmet.
 
Personligen, hade jag lagt direkt på utan golvvärme om det ändå är en källare.
Bara att be övriga familjemedlemmar att dra på sig tofflor lr nått, samma sak kan man ju köra på övervåningen, tofflor/raggisar, så sänker man värmen ett snäpp å så sparar man en slant!
 
Jepp, golvvärme är inte nåt realistiskt alternativ för det här utrymmet i alla fall.

Får nog anledning att återkomma till frågeställningen i samband med badrumsrenoveringen nästa år...
 
Vi har duschen nere i källaren, med målat betonggolv i omklädningsrummet (brrr). Två trasmattor för 25 kr stycket från Ikea, så var den saken löst. Fattigmans golvvärme ;) Inget problem med fukt eller sånt heller, trasmattorna suger upp och transporterar vidare all eventuell fukt från golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.