Balken ska sitta som i den här bilden och ha stöd ner mot grunden i ändarna. Annars kommer väggarna att krokna...

Transparent vägg, takstolar, byggnadsstruktur, illustration, ingen bakgrund, arkitektkoncept, träbjälkar, grundplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
A
V Voyager skrev:
kanske stöd vid det rödmarkerad på både sidorna, men jag håller med dig att plankorna är rätt klena.
men du menar limträ direkt under och sen fördela kraften på kortsidorna? det är väl det jag har läst mig till också
men detta är väldigt enkelt att räkna på och du kommer behöva en 400mm limträ som ligger i nock som du fäster in takstolarna i, samt en pelare i varje ände som för ner lasten i grunden.

sedan beror det klart på geografi med.
 
A Aunty skrev:
fast ingen har väl sagt att TS inte kommer att nyttja den?
Det är väl klart hen kommer
skulle vilja bygga loft som näste steg, just nu är det utrymmet för litet. får man bort hanbjälken så kan man leka med höjden lite mer fritt.
 
A
yonna yonna skrev:
Hängmatta i takkronan ;)?
aa eller bara luftigare och bättre levnadsstandard?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
useless useless skrev:
Balken ska sitta som i den här bilden och ha stöd ner mot grunden i ändarna. Annars kommer väggarna att krokna...

[bild]
ja, det var väl det jag var rädd för, har fönster på både sidorna, få se om man kan klura ut nåt.
 
A
V Voyager skrev:
skulle vilja bygga loft som näste steg, just nu är det utrymmet för litet. får man bort hanbjälken så kan man leka med höjden lite mer fritt.
gå in på nedanstående länk och slå in dina förutsättningar så får du ut exakt vad du behöver i ditt fall.
slår jag in ditt fall lite snabbt så får jag:

Limträ 90×450 GL30c, deformation 25 mm (L/235)*, nyttjandegrad 87%
Limträ 115×115 GL30h, nyttjandegrad 43%


https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/nockbalkar-och-takasar/
 
V Voyager skrev:
ja, det var väl det jag var rädd för, har fönster på både sidorna, få se om man kan klura ut nåt.
Det behöver inte vara en hel vertikal balk i vardera änden, utan man kan växla av dom runt t ex ett fönster.
 
A Aunty skrev:
gå in på nedanstående länk och slå in dina förutsättningar så får du ut exakt vad du behöver i ditt fall.
slår jag in ditt fall lite snabbt så får jag:

Limträ 90×450 GL30c, deformation 25 mm (L/235)*, nyttjandegrad 87%
Limträ 115×115 GL30h, nyttjandegrad 43%


[länk]
snyggt! tack
 
useless useless skrev:
Det behöver inte vara en hel vertikal balk i vardera änden, utan man kan växla av dom runt t ex ett fönster.
aa precis some useless säger så kan du sätta två stående pelare på var sida av fönsterna på kortsidan som bär upp balken.
3D-modell av träram för byggnadsstruktur med etiketter för konstruktionsdelar och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.beijerbygg.se/privat/sv/tips-rad/byggbeskrivningar/bygga-forrad
 
Kashew Kashew skrev:
aa precis some useless säger så kan du sätta två stående pelare på var sida av fönsterna på kortsidan som bär upp balken.
[bild]
[länk]
Utmärkt!, jag håller ändå på att riva innerpanel så det kan vara rätt läge nu. Tack!
 
Du håller på och skapar massor med onödigt arbete och onödiga kostnader för att bygga om så det blir svårare att värma upp. Är det verkligen värt det?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Du håller på och skapar massor med onödigt arbete och onödiga kostnader för att bygga om så det blir svårare att värma upp. Är det verkligen värt det?
jättebra fråga, jag behöver isolera och byta takpaneler samt innerväggpaneler. är det nångång man ska utvärdera ett sånt arbete så är det nu. Vinden som det är idag så kan man inte förvara nåt då det är för lågt, så jag tänker det kanske är bäst att göra sig av med det och få mer rymd.
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
A
H heimlaga skrev:
Du håller på och skapar massor med onödigt arbete och onödiga kostnader för att bygga om så det blir svårare att värma upp. Är det verkligen värt det?
varför inte, är ju ett gammalt torp antagligen extremt låg takhöjd.
V Voyager skrev:
jättebra fråga, jag behöver isolera och byta takpaneler samt innerväggpaneler. är det nångång man ska utvärdera ett sånt arbete så är det nu. Vinden som det är idag så kan man inte förvara nåt då det är för lågt, så jag tänker det kanske är bäst att göra sig av med det och få mer rymd.
klart du absolut ska göra det om du kan och det är inte onödigt arbete.
medför ju mycket mervärde bara i levnadsstandard och ev, loft samt förvaring.
Även värdet på stugan ökar ju vilket inte är negativt.

sedan passar du på att isolerar samtidigt så kommer du få ett mycket energieffektivare hus även om du har lite mer volym att värma upp.
 
Aa, TS verkar inställd på att öppna upp i nock så att snacka omkull hen om hur mycket jobb det är borde ni skippa. Det är dessutom en schysst lärdom att lära sig göra det här än i sitt vardagsrum :geek:
 
Kashew Kashew skrev:
Aa, TS verkar inställd på att öppna upp i nock så att snacka omkull hen om hur mycket jobb det är borde ni skippa. Det är dessutom en schysst lärdom att lära sig göra det här än i sitt vardagsrum :geek:
jobb är jag inte rädd för :) säger jag nu i början som vanligt. men viktigast är att man gör rätt och det är säkert.
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.