Hej,
jag vill kolla på möjligheten att öppna upp till nock för att få mer rymd.
För att komma dit måste jag få bort takstolarna markerad "X".
det finns också 3 stödpunkter idag som avlastar kraften mot ytterväggarna.
de två takstolarna på endpunterna kommer vara kvar. så jag undrar om nån har erfarenhet av liknande arbete?
jag kommer givitviss rådfråga behörig fackamn, men tillsvidare så uppskattar jag synpunkter eller erfarenhet av liknande arbete.
Mörkt vindutrymme med träbjälkar och golv, isolering synlig, numrerade markeringar, ingen synlig person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Voyager skrev:
Hej,
jag vill kolla på möjligheten att öppna upp till nock för att få mer rymd.
För att komma dit måste jag få bort takstolarna markerad "X".
det finns också 3 stödpunkter idag som avlastar kraften mot ytterväggarna.
de två takstolarna på endpunterna kommer vara kvar. så jag undrar om nån har erfarenhet av liknande arbete?
jag kommer givitviss rådfråga behörig fackamn, men tillsvidare så uppskattar jag synpunkter eller erfarenhet av liknande arbete.
[bild]
Är det hanbjälken X du menar eller hela takstolen ?
Ganska många som öppnar upp behåller hanbjälken också. Men det beror på hur tätt de sitter så klart.
Spontant så ser dimmensionerna väldigt klena ut och är det ingen isolering på vinden ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Är det hanbjälken X du menar eller hela takstolen ?
Ganska många som öppnar upp behåller hanbjälken också. Men det beror på hur tätt de sitter så klart.
Spontant så ser dimmensionerna väldigt klena ut och är det ingen isolering på vinden ?
hela hanbjälken ja, tänkte isolera med träfiberisolering nu närmaste tiden. stugan är byggs 1965, vad tänkte du på när du säger klent?
 
A
Det är inga konstigheter att öppna upp till nock, bara in med ett limträ i nock så är det löst
 
A Aunty skrev:
Det är inga konstigheter att öppna upp till nock, bara in med ett limträ i nock så är det löst
tänker kan inte den markerade "1" ersätta trälim och jag lägger till extrastöd vid änd punkterna?
 
V Voyager skrev:
hela hanbjälken ja, tänkte isolera med träfiberisolering nu närmaste tiden. stugan är byggs 1965, vad tänkte du på när du säger klent?
Med klent menar jag dimensionerna på virket. T.ex. min hanbjälk är högre och man fyller med isolering minst hela hanbjälkens höjd. Värt att tänka på när man öppnar upp till nock är hur du ska isolera utrymmet med tanke på fukt etc. också.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Med klent menar jag dimensionerna på virket. T.ex. min hanbjälk är högre och man fyller med isolering minst hela hanbjälkens höjd. Värt att tänka på när man öppnar upp till nock är hur du ska isolera utrymmet med tanke på fukt etc. också.
aha ok, tänker att stugan är 5,7X2,7 så den är rätt liten, då kanske det inte behövre grövre dimension.
men de är bra tjocka dock.
 
A
V Voyager skrev:
tänker kan inte den markerade "1" ersätta trälim och jag lägger till extrastöd vid änd punkterna?
ser ju bara ut som en planka?
hur ska du få ner lasterna? måste ju vara pelare någonstans.

sedan ska ju limträbalken ligga under takstolen alternativt i höjd med.
 
Jag skulle aldrig öppna upp till nock för att därefter värma upp ett utrymme som jag inte kan nyttja.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
A
V Voyager skrev:
aha ok, tänker att stugan är 5,7X2,7 så den är rätt liten, då kanske det inte behövre grövre dimension.
men de är bra tjocka dock.
tror du överskattar din planka som du kallar nr.1

skulle uppskatta att den behöver vara drygt 400mm hög sedan måste du ha pelare i varje ände klart som för ner lasten i grunden.
 
A Aunty skrev:
ser ju bara ut som en planka?
hur ska du få ner lasterna? måste ju vara pelare någonstans.

sedan ska ju limträbalken ligga under takstolen alternativt i höjd med.
kanske stöd vid det rödmarkerad på både sidorna, men jag håller med dig att plankorna är rätt klena.
men du menar limträ direkt under och sen fördela kraften på kortsidorna? det är väl det jag har läst mig till också
 
V Voyager skrev:
kanske stöd vid det rödmarkerad på både sidorna, men jag håller med dig att plankorna är rätt klena.
men du menar limträ direkt under och sen fördela kraften på kortsidorna? det är väl det jag har läst mig till också
 
A
yonna yonna skrev:
Jag skulle aldrig öppna upp till nock för att därefter värma upp ett utrymme som jag inte kan nyttja.
fast ingen har väl sagt att TS inte kommer att nyttja den?
Det är väl klart hen kommer
 
V Voyager skrev:
aha ok, tänker att stugan är 5,7X2,7 så den är rätt liten, då kanske det inte behövre grövre dimension.
men de är bra tjocka dock.
ok, det förklarar saken, missade att det var en stuga :)
Då är det väl bara att köra och se vad som händer, skämt o sido så finns det säkert sätt att ta ner lasterna från just denna takstolen. Men det får nu en fackman svara på.

På vilket sätt avlastar 1 och 2 mot yttervägen ?
 
A Aunty skrev:
fast ingen har väl sagt att TS inte kommer att nyttja den?
Det är väl klart hen kommer
Hängmatta i takkronan ;)?
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.