Jag måste byta ut golvet på nedanvåningen i mitt fritidshus, och då kommer jag till frågan om om och hur man ska isolera där. Idag ligger det lite extra träbrädor som isolering, men de är dåliga så jag behöver ändå göra om det.

Hur ska man tänka här? Kan man lägga vanlig glasfiberisolering? Ska man plasta? Eller är det bättre med cellulosaisolering kanske?
 
E erik211 skrev:
Jag måste byta ut golvet på nedanvåningen i mitt fritidshus, och då kommer jag till frågan om om och hur man ska isolera där. Idag ligger det lite extra träbrädor som isolering, men de är dåliga så jag behöver ändå göra om det.

Hur ska man tänka här? Kan man lägga vanlig glasfiberisolering? Ska man plasta? Eller är det bättre med cellulosaisolering kanske?
Är det en källare/oisolerad betongplatta så skall du nog se till att inget organiskt meterial kommer i kontakt med den - för att säkra mot fuktproblem.
Kanske det funkar med EPS eller liknande och flytande golv på det ? Annar ett nivellsystem eller liknande.

Plast i golv på ett fritidshus skulle jag skippat, känns som mer risk att det låser in fukt än att man skulle trycka ut några mängder den vägen..
 
Vad menar du med "kommer i kontakt med den"? Det som det handlar om är bjälklaget mellan huset och källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.