Det var dags att måla om stugan (fr tidigt 80-talet) och vi skulle bara byta ut delar av några läkter som verkade vara ruttna. Då upptäcktes att så många läkter och plankor hade börjat ruttna att frågan ställdes om det var lönt att fixa dem och satsa på den dyra målningen.
Vi står nu inför valen att:
1) byta ut de angripna delarna och måla om som tänkt, med akrylatfärg
2) byta ut de angripna delarna, skrapa rent resten och måla - med vad??
3) byta ut hela fasaden och måla - med vad??
Original målning (vet inte vad det var) höll, otroligt nog, i nästan 20 år. Efter dess har fasaden sett fräsch endast ett fåtal år och har målats om flera gång sedan början på 2000-talet. Varje gång hade vi fått råd från den lokala färghandel. Jag misstänker nu att felet uppstod möjligen pga att vi målade akrylatfärg ovanpå den tidigare alkydoljefärg (som färghandeln hade lovat kunde målas ovanpå alla typer av färg, förutom slamfärg).
Nu vet jag inte vem jag kan lita på.....
Har ni varit med om liknande?
Vad har ni gjort? Bytt fasad? Skrapat och målat om?
Läste i nån tråd om linoljefärg - erfarenheter om det? Är det bra?
Stort tack för era synpunkter :)
 
H HMX skrev:
Det var dags att måla om stugan (fr tidigt 80-talet) och vi skulle bara byta ut delar av några läkter som verkade vara ruttna. Då upptäcktes att så många läkter och plankor hade börjat ruttna att frågan ställdes om det var lönt att fixa dem och satsa på den dyra målningen.
Vi står nu inför valen att:
1) byta ut de angripna delarna och måla om som tänkt, med akrylatfärg
2) byta ut de angripna delarna, skrapa rent resten och måla - med vad??
3) byta ut hela fasaden och måla - med vad??
Original målning (vet inte vad det var) höll, otroligt nog, i nästan 20 år. Efter dess har fasaden sett fräsch endast ett fåtal år och har målats om flera gång sedan början på 2000-talet. Varje gång hade vi fått råd från den lokala färghandel. Jag misstänker nu att felet uppstod möjligen pga att vi målade akrylatfärg ovanpå den tidigare alkydoljefärg (som färghandeln hade lovat kunde målas ovanpå alla typer av färg, förutom slamfärg).
Nu vet jag inte vem jag kan lita på.....
Har ni varit med om liknande?
Vad har ni gjort? Bytt fasad? Skrapat och målat om?
Läste i nån tråd om linoljefärg - erfarenheter om det? Är det bra?
Stort tack för era synpunkter :)
Linoljefärg är ju beprövat iallafall.
Nu har du ju provat akrylatfärg själv. Om du vill byta panelen igen om 20 år vet du vad du ska välja. :)
Jag vet vad jag skulle välja. ;)
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
wildeside
H HMX skrev:
Det var dags att måla om stugan (fr tidigt 80-talet) och vi skulle bara byta ut delar av några läkter som verkade vara ruttna. Då upptäcktes att så många läkter och plankor hade börjat ruttna att frågan ställdes om det var lönt att fixa dem och satsa på den dyra målningen.
Vi står nu inför valen att:
1) byta ut de angripna delarna och måla om som tänkt, med akrylatfärg
2) byta ut de angripna delarna, skrapa rent resten och måla - med vad??
3) byta ut hela fasaden och måla - med vad??
Original målning (vet inte vad det var) höll, otroligt nog, i nästan 20 år. Efter dess har fasaden sett fräsch endast ett fåtal år och har målats om flera gång sedan början på 2000-talet. Varje gång hade vi fått råd från den lokala färghandel. Jag misstänker nu att felet uppstod möjligen pga att vi målade akrylatfärg ovanpå den tidigare alkydoljefärg (som färghandeln hade lovat kunde målas ovanpå alla typer av färg, förutom slamfärg).
Nu vet jag inte vem jag kan lita på.....
Har ni varit med om liknande?
Vad har ni gjort? Bytt fasad? Skrapat och målat om?
Läste i nån tråd om linoljefärg - erfarenheter om det? Är det bra?
Stort tack för era synpunkter :)
Om jag va du och plånboken tillåter.
Så skulle jag byta panel om du tänkt behålla huset många år till.
Ska du bara sminka grisen inför försäljning så är det en annan sak, men risken finns att det då dyker upp en ny tråd om dolda fel här på forumet:rofl:
Som jag ser det finns det två bra alternativ linoljefärg eller Faluvapens färg, Falu Fasad som jag själv har god erfarenhet av och är mycket nöjd med.
 
  • Gilla
HMX
  • Laddar…
För 20-30år sedan såldes det en del väldigt täta färger, latexfärgerna var väl värst.
Fasaderna ruttnande, bland annat min kompis föräldrars hus.

Kolla igenom hela fasaden noga, ett lager färg ytterligare kommer inte göra det bättre.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
H HMX skrev:
Det var dags att måla om stugan (fr tidigt 80-talet) och vi skulle bara byta ut delar av några läkter som verkade vara ruttna. Då upptäcktes att så många läkter och plankor hade börjat ruttna att frågan ställdes om det var lönt att fixa dem och satsa på den dyra målningen.
Vi står nu inför valen att:
1) byta ut de angripna delarna och måla om som tänkt, med akrylatfärg
2) byta ut de angripna delarna, skrapa rent resten och måla - med vad??
3) byta ut hela fasaden och måla - med vad??
Original målning (vet inte vad det var) höll, otroligt nog, i nästan 20 år. Efter dess har fasaden sett fräsch endast ett fåtal år och har målats om flera gång sedan början på 2000-talet. Varje gång hade vi fått råd från den lokala färghandel. Jag misstänker nu att felet uppstod möjligen pga att vi målade akrylatfärg ovanpå den tidigare alkydoljefärg (som färghandeln hade lovat kunde målas ovanpå alla typer av färg, förutom slamfärg).
Nu vet jag inte vem jag kan lita på.....
Har ni varit med om liknande?
Vad har ni gjort? Bytt fasad? Skrapat och målat om?
Läste i nån tråd om linoljefärg - erfarenheter om det? Är det bra?
Stort tack för era synpunkter :)
Jag skulle i din situation försöka kontakta en besiktningsman som är inriktad på just målning.
Sådana finns att hitta via SBR eller Villaägarna.
Även om det kostar en slant så tror jag det kan vara värt pengarna. Man vill inte göra fel.
Personligen litar jag inte på kunskapen i alla färgbutiker. Har själv fått ”goda” råd som visat sig vara direkt tokiga från s.k experter i vissa färgbutiker.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
För det första finns nig inget annat alternativ än att byta panelen. För det andra hade jag satsat på en slamfärg. Gör dock inte misstaget att köpa billigare kopior. De håller inte lika bra, samt ändrar kulör efter ett par år. Om du inte vill ha huset rött, svart, eller ljusrött (Falu Rödfärgs vanliga färger). Så har de även Falu Fasad med alla färger och kulörer. Den färgen innehåller mer linolja.
Fördelen med dessa färger är att de är lätta att måla med, kräver ingen grundfärg. Den går mycket bra att sprutmåla. Men framförallt så är det så mycket enklare då det ska målas om. Det behövs, som regel, inget underarbete alls. Utan det är bara att börja måla. Dessutom är färgen väldigt beprövad, och skyddar bevisligen fasaden.
 
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
För det första finns nig inget annat alternativ än att byta panelen. För det andra hade jag satsat på en slamfärg. Gör dock inte misstaget att köpa billigare kopior. De håller inte lika bra, samt ändrar kulör efter ett par år. Om du inte vill ha huset rött, svart, eller ljusrött (Falu Rödfärgs vanliga färger). Så har de även Falu Fasad med alla färger och kulörer. Den färgen innehåller mer linolja.
Fördelen med dessa färger är att de är lätta att måla med, kräver ingen grundfärg. Den går mycket bra att sprutmåla. Men framförallt så är det så mycket enklare då det ska målas om. Det behövs, som regel, inget underarbete alls. Utan det är bara att börja måla. Dessutom är färgen väldigt beprövad, och skyddar bevisligen fasaden.
Gäller bara att ha koll på att linoljefärg passar bäst på hyvlat virke och slamfärgen fäster sämre på hyvlat och behöver den lite ruffare ytan för att komma till sin rätt. Så att man väljer panel efter den färg man tänkt använda.

Falu rödfärg är ju som sagt både billig och lättarbetad. Däremot kräver den väl lite tätare ommålningsintervall. Om man inte behöver ställning för att måla om och tänker att man gör jobbet själv så är den nog billigast av allt...

Linoljefärg är tungarbetad att måla, men till nästa ommålning så har man iallafall minimerat skrapning (eller för all del panelbyte) - så på det stora hela om man äger huset många decennier så tjänar man garanterat in detta mot plastfärg som är helvetet själv att skrapa och i många fall leder till ruttet trä och ännu mer jobb.
 
  • Gilla
optimizer och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla svar och tips!
Stugan är målad gul. Vi har en nyare tillbyggnad som är också målad gul. Vi vill inte byta kulör så vi kan inte köra faluröd, tyvärr.
 
  • Gilla
Stoffe69
  • Laddar…
Vi har ett 90 kvm fritidshus där vi plockade ner hela fasaden och bytte samt tilläggsisolerade. ’det tog för snickaren ca 150 timmar samt bytte några fönster.
fasaden var grundmålad så kvar är en strykning nu i vår för mig.
 
  • Gilla
HMX
  • Laddar…
S saltet skrev:
Vi har ett 90 kvm fritidshus där vi plockade ner hela fasaden och bytte samt tilläggsisolerade. ’det tog för snickaren ca 150 timmar samt bytte några fönster.
fasaden var grundmålad så kvar är en strykning nu i vår för mig.
Vad valde ni för typ färg?
 
Men fasadfärger av akrylat typ är i princip standard idag. Så att helt döma ut dem tycker jag är fel. Även om jag själv målat vårt hus med en vattenbaserad alkydfärg (Caparol Carat, som har fungerat väldigt bra).

Vårt fritidhus som vi köpte för ett par år sedan är målat med Alcro Brilliant. Det ser ut att fungera bra. Förre ägaren målade om ett par år innan vi köpte, men jag är rätt säker på att även färgen under är en akrylatfärg. Har i så fall klarat sig i totalt 50 år.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
vi har valt falu röd då även övriga byggnader på tomten är röda. Köpte förstrukna slammade men såg att du vill ha gult så i så fall köp förstrukq vita. Sparar massor av tid då man köper förstrukna.


H HMX skrev:
Vad valde ni för typ färg?
 
  • Gilla
HMX
  • Laddar…
Byter ni panelen så finns det idag många bra fabrikat och färgsystem.
Ett färgsystem kan t.ex. vara impregnerande olja, grundfärg och färdigstrykning.
Att enbart utgå från "akrylat" säger inget.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Byter ni panelen så finns det idag många bra fabrikat och färgsystem.
Ett färgsystem kan t.ex. vara impregnerande olja, grundfärg och färdigstrykning.
Att enbart utgå från "akrylat" säger inget.
Problemet är väl när färgen blir till åren, släpper / spricker på utsatta ställen och grundfärgen med olja behöver förnyas... Hur gör man då? Skrapar? Blundar? Byter allt?
 
J JohanLun skrev:
Problemet är väl när färgen blir till åren, släpper / spricker på utsatta ställen och grundfärgen med olja behöver förnyas... Hur gör man då? Skrapar? Blundar? Byter allt?
Har använt samma system sedan 35 år med impregneringsolja, men ingen grundfärg och sedan täckfärg. Inget murket och ny strykning efter ca 15 år. Inga färgsläpp, utan bara målartvätt och minimal skrapning (endast vindskivorna), sedan är det bara att stryka på. På ej solutsatta sidor endast en strykning.
Finns en annan tråd där jag klippt in bilder på före och efter strykning.
Så för oss fungerar det utmärkt, men vattenbaserad alkyd.;)
 
Redigerat:
  • Gilla
HMX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.