Hej,

Ska byta ventilation i huset från mekanisk frånluft till ett ftx-aggregat. Befintlig frånluft går via en huv på taket med en fläkt i ( svart i bilden).

Har idag fått ett första utkast på ventilationsritningarna för FTX-byggsatsen och där används inte huven utan avluft och uteluft tas från gaveln uppe på vinden där aggregatet ska stå. Så långt är det inga konstigheter.

Grejen är dock att jag snart (typ när som helst) ska få solceller installerat på samma taksida som huven idag sitter. Första tanken som slog mig var att om jag får bort huven innan dess kommer det medföra att jag antagligen kan få upp fler paneler då installatörerna inte behöver spela tetris kring en gammal huv som inte längre kommer användas.

Frågan är då vad jag gör med huven. Rent krasst skulle jag kanske bara kunna koppla ur ström och sedan kapa ner den såpass att den kommer ner under panelerna och låta det vara så, men helst skulle jag ju vilja plocka bort den helt och sätta igen hålet för att därefter slänga på lite takpapp, läkt och pannor.

Är dylik lagning något som jag i egenskap av semiproffisionell husägare kan reda ut med goda odds, ska jag anlita proffs eller har ni några andra tips - exempelvis i linje med att kapa ner huven och gå vidare i livet?

Alla tips mottages tacksamt! Har tyvärr inte allt för mycket tid att slösa.

/RU
 
  • Ett rött trähus med tegeltak, två vindsvåningsfönster, delvis dolt av grönska under en blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär hade jag gjort:
  • Tagit bort pannorna runt om och upp till nock
  • Demonterat huven
  • Spikat dit råspont över hålet
  • Lagt ny papp från nock och en halvmeter under hålet. Riktigt med klister där det överlappar
  • Ny läkt och tillbaka med pannorna
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Plocka bort den, lägg igen hålet, lägg ny papp hela vägen upp till nock. Ju längre upp du är på taket, ju mindre vatten rinner det. Var noga att få pappen tät och snedskär gärna sidorna (se nån monteringsanvisning för underlagspapp)
 
Precis så som i texten ovan (inlägg #2, en hann emellan att svara) gjorde jag när jag tog bort en gammal takfläkt för att göra plats för solceller. Enda skillnaden var att jag inte gick upp till nock med pappen då min satt mitt på takfallet. Jag skar rent runt hålet och lättade på pappen och stack in ”lappen” under gamla pappen i ovankant och på sidorna. Sedan ovanpå gamla pappen i nederkant.
 
Fyfan vilka jävla hjältar ni är!

Det låter som något jag kommer reda ut utan problem. Tak är något jag inte har behövt ägna en tanke åt då det är relativt nytt på en i övrigt gammalt hus som var i rätt bristfälligt skick när vi köpte det.

Ska göra min research men passar på att ställa några snabba frågor:

Vet ni på rak arm vad det är för lim jag bör mosa på med kring takpappslappen? Det är ju enklare att hitta instruktioner om jag har namnet på nåt beprövat.

Hur mycket råspont ska jag rensa bort? Till takstol på respektive sida om hålet?
 
  • Gilla
Rackarnsunge
  • Laddar…
Hur stort är hålet?
Är det inte enklast att skruva två plankor under hålet i befintlig råspont så du får lite stöd och sen såga till en bit råspont och skruva fast i hålet? Kommer hålla även om du så ställer dig rakt på det
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Gjorde precis samma för en vecka sedan. Satte igen hålet från insidan med 15mm plywood. Kapade en bit ströläkt för att lättare få in en bit takpapp.

Tak med svarta tegelpannor, träreglar, öppning för kanske skorsten eller ventilation, reparationsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt vindutrymme med träbjälkar och isolering. Skivor skruvade för reparation eller förstärkning. Ventilationsrör synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takpapp på delvis konstruerad träkonstruktion, bilden visar möjliga vattentätning och isoleringsarbeten på tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
Hur stort är hålet?
Är det inte enklast att skruva två plankor under hålet i befintlig råspont så du får lite stöd och sen såga till en bit råspont och skruva fast i hålet? Kommer hålla även om du så ställer dig rakt på det
Hålet är väl inte så värst stort, antar att det är 125mm spirorör som går ut där, och sen är det ett litet hål brevid där sladden går ut.

Som du föreslår kanske är ett alternativ. Tack för förslaget!
 
M mdahl skrev:
Gjorde precis samma för en vecka sedan. Satte igen hålet från insidan med 15mm plywood. Kapade en bit ströläkt för att lättare få in en bit takpapp.

[bild] [bild] [bild]

Ser smidigt ut! Får se hur det ser ut när jag fått bort huven, men köper hem lite råspont så jag har handlingsalternativ när jag väl står där. Plywood har jag en 12mm-skiva liggandes.

Det jag är mest brydd över är pappen, vill ju såklart få det tätt. Mitt hål är ju rätt nära nock så skulle kunna dra papp upp och över nockregeln, dock innebär det att jag kommer få rensa bort lite mer läkt.

Skulle vara tacksam om du ville beskriva arbetsmomenten i detalj, gärna med lite mått - hur långt över hålet du skar upp och lirka in den nya pappen, överhäng på sidor och nertill och hur du tänkte kring snedskärningen.

Har Youtube-efterforskat lite, men du vet .. hängslen och livrem. :)
 
R Rackarnsunge skrev:
Ser smidigt ut! Får se hur det ser ut när jag fått bort huven, men köper hem lite råspont så jag har handlingsalternativ när jag väl står där. Plywood har jag en 12mm-skiva liggandes.

Det jag är mest brydd över är pappen, vill ju såklart få det tätt. Mitt hål är ju rätt nära nock så skulle kunna dra papp upp och över nockregeln, dock innebär det att jag kommer få rensa bort lite mer läkt.

Skulle vara tacksam om du ville beskriva arbetsmomenten i detalj, gärna med lite mått - hur långt över hålet du skar upp och lirka in den nya pappen, överhäng på sidor och nertill och hur du tänkte kring snedskärningen.

Har Youtube-efterforskat lite, men du vet .. hängslen och livrem. :)
Tror jag har ca 10cm till snittet ovanför hålet. Minst 10cm överhäng på sidorna. Snedskärningen var en kompromiss för att inte snittet skulle bli onödigt stort. Limmade med vanligt asfaltklister under hela pappbiten.
 
  • Gilla
Rackarnsunge och 1 till
  • Laddar…
R Rackarnsunge skrev:
Ser smidigt ut! Får se hur det ser ut när jag fått bort huven, men köper hem lite råspont så jag har handlingsalternativ när jag väl står där. Plywood har jag en 12mm-skiva liggandes.

Det jag är mest brydd över är pappen, vill ju såklart få det tätt. Mitt hål är ju rätt nära nock så skulle kunna dra papp upp och över nockregeln, dock innebär det att jag kommer få rensa bort lite mer läkt.

Skulle vara tacksam om du ville beskriva arbetsmomenten i detalj, gärna med lite mått - hur långt över hålet du skar upp och lirka in den nya pappen, överhäng på sidor och nertill och hur du tänkte kring snedskärningen.

Har Youtube-efterforskat lite, men du vet .. hängslen och livrem. :)
Tycker inte du ska krångla till det och rensa bort mer läkt. Är hålet nära nock kommer det ju aldrig att rinna några större mängder vatten där. Gör snittet, limma ordentligt så är det säkert tätare än resten av taket.
 
M mdahl skrev:
Tycker inte du ska krångla till det och rensa bort mer läkt. Är hålet nära nock kommer det ju aldrig att rinna några större mängder vatten där. Gör snittet, limma ordentligt så är det säkert tätare än resten av taket.
M mdahl skrev:
Tycker inte du ska krångla till det och rensa bort mer läkt. Är hålet nära nock kommer det ju aldrig att rinna några större mängder vatten där. Gör snittet, limma ordentligt så är det säkert tätare än resten av taket.

Bra poäng. Ditt arbete såg ju schysst ut, så siktar på nåt liknande. Var och köpte råspont, papp och klister samt bokat skylift. Är kletet enklast att dra på med pensel eller är en spackelspade lämpligare?
 
En grov pensel typ fasadpensel. Det är segt och jäkligt kladdigt.
 
R Rackarnsunge skrev:
Bra poäng. Ditt arbete såg ju schysst ut, så siktar på nåt liknande. Var och köpte råspont, papp och klister samt bokat skylift. Är kletet enklast att dra på med pensel eller är en spackelspade lämpligare?
Jag brukar använda en spackelspade. Ställ burken i solen en stund innan eller värm burken så blir det lättare att smeta ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.