I samband med dränering rev jag en mur som slutade mot fasaden. Tyvärr har vatten från takränna runnit ner där och så här ser det ut på gaveln. hur lagar jag bäst?

Sprucken betongvägg med synliga stenar, skador, erosion, vit dörr, snö vid basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad betongvägg nära vit dörr, sprickor och skalning, snö runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Fel temperatur nu, men när det är varmare så så ta bort det som är löst.
Och slå på B bruk 3mm i omgångar, du bör nog skydda dörren lite.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Funkar husfix? Känns som det blir många vändor 3mm B bruk.
 
Claes Sörmland
Det ser ut som det är en betonggjutning som har spruckit. Och alltså inte en putsning ovanpå ett underliggande murverk. Rätta mig om jag har fel!

Om det är en gjutning så skulle jag försöka gjuta på ny betong. De spruckna och lösa stenarna måste ju bort så att du kommer ned till fast underlag. Finns det rostade armeringsjärn som har sprängt gjutningen så skulle jag såga av dem. Sen borra och fästa nya järn i hålen. Och till sist en enkel träform form att gjuta nytt med betong. Formen kan rivas några timmar efter gjutningen och den halvstela betingen kan ytbehandlas.

Det går ju också att slänga på cementbruk (i princip betong) i omgångar. Men det är ett rinnande helvete att jobba med. B-bruk är ju en annan kompromiss som har föreslagits ovan.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
N
K Kris1 skrev:
Funkar husfix? Känns som det blir många vändor 3mm B bruk.
Husfix är ju rätt dyrt som jag inte rilktigt tycker passa i detta ändemål.
Då hade jag hellre använt ardex A46, dock rätt snabbt bruk/spackel,
man har nästan bara 20 minuter på sig.
Och samma prisklass.
Men det ser ju ut som du måste hugga bort hela högerdelen mott dörren ner till mark, då vill du inte använda så dyrt bruk.
Som Claes nämnde kan man gör form och gjuta, men tycker det verkar vara lite bökigt.
Isåna fall en form som ligger innanför putslivet om man inte vill riva efter ett par timmar.
Jag hade tagit bort allt löst, stockat på med cementbruk A dom nedersta 30-40cm mot mark, där det ligger snö mot sockeln på vintern.
Och sen ovanför kört B bruk, då det är smidigare att jobba med än a bruk och klarar rörelser bättre utan att spricka då det inte blir riktigt lika hårt.
Förvattna lite slå på och stoppa in nån sten som inte suger fukt (ej tegel) Leca kullersten vad som helst.
Slå på mer bruk och upprepa med sten.
Alternativt mura med leca, men ser trångt ut.
Man kanske kan få plats med leca som är 7cm tjocka när du huggt ner.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är nog inte fel heller att slänga in armering även om man stockar ut B-bruk.
 
N
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nog inte fel heller att slänga in armering även om man stockar ut B-bruk.
Det har man i gjutning, varför skulle det behövas nu?
Klart man kan borra in nåt, och kemankare, är inte fel alls om man vill.
Hyfsad bra ide.
 
K Kris1 skrev:
I samband med dränering rev jag en mur som slutade mot fasaden. Tyvärr har vatten från takränna runnit ner där och så här ser det ut på gaveln. hur lagar jag bäst?

[bild]
[bild]
Det ser ut som betonghålsten, 30-talshus? Ta bort det spruckna. Gör rent, eventuellt spola med vatten för att få det rent. Mura i nytt material, murbruk och leca eller lättbetong. Putsa sedan med cementbruk. Grunden är sedan tidigare putsad med cementbruk.
 
O Oaken skrev:
Det ser ut som betonghålsten, 30-talshus? Ta bort det spruckna. Gör rent, eventuellt spola med vatten för att få det rent. Mura i nytt material, murbruk och leca eller lättbetong. Putsa sedan med cementbruk. Grunden är sedan tidigare putsad med cementbruk.
50-tal, denna del tillbyggd slutet av 50-talet, enligt ritning står det ytong. Resten av huset har hålsten.
 
Frågan är när jag börja laga, det är ju varmt på dagarna men rätt kallt på nätterna.
 
C
K Kris1 skrev:
Frågan är när jag börja laga, det är ju varmt på dagarna men rätt kallt på nätterna.
Från 20:e Maj sägs det vara 90% sannolikhet för att temperaturen kommer att hålla sig på lämplig nivå för putsarbeten, i Mälardalen.
 
N
Bara börja, är så mycke cement i a bruk så det inte påverkas av någon minusgrad 12 timmar senare.
Bor själv i stockholm och putsade med c bruk idag, inte minsta orolig.
 
  • Gilla
Kris1
  • Laddar…
Började idag, leca som jag sågade ner och murbruk b. Dock tror jag att jag haft lite tjockt med bruk. Vad händer med för tjocka lager?
Grävd grop vid husvägg, färskt murbruk reparerar skada, kablar synliga, isolerblock och smutsig vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Oftast att det bara spricker lite, vid för tjock puts.
Ser bra ut.
 
  • Gilla
Kris1
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Oftast att det bara spricker lite, vid för tjock puts.
Ser bra ut.
Tack, tänkte sätta en regel i veckan vid dörren att putsa mot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.