Vi har tagit över ett hus, där taken var väldigt täckta av mossa. Nu är det rensat, men taket behöver tvättas av. Vi har använt skurborste och lite vanligt diskmedel. Men det blir väldigt jobbigt att göra detta och armarna orkar inte mer (får värk). Hur har ni gjort rent era tak från alger, mossa och andra smutsiga partiklar? Ser att en del rekomenderar högtryckstvätt och en del avråder. Har ni använt något efterbehandlade medel, som gör att mossa inte vill växa där på flera år?
Ser att vår altan under tak samt även utanför tak är väldigt smutsig och är grön av alger på delar. Hur har ni gjort där för att det ska bli snyggt och hållbart. Jag tänker mig högtryckstvätt med ett medel som är effektivt. Men vilket medel ska man använda som är bra och inte allt för dyrt?
 
Köp en dunk Bensaltencid och späd till ca 3-4 %. Lägg på med tryckspruta. Gäller för taket.

För trädäck, späd till 2-2,5 %, lägg på med tryckspruta och efterskura. Gärna med Kärcher PCL-4.
Blir kanonfint.
 
  • Gilla
PontusA och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag varit in och läst säkerhetsdatablad, och Bensaltencid är inte att leka med. Allvarliga frätskador på hår, hud ögon. skölj minst 15 minuter, åk genast till sjukhus och skölj under transporten. Släpp ej ut i naturen , skadar miljön, vatten och fiskar. Nej, låter inte kul om man skulle råka få på sig eller andas in. Tror jag tittar på något annat. Någon som har förslag på annat medel som är lite snällare?
 
  • Gilla
zetamamman
  • Laddar…
K Kerstin Karlsson2 skrev:
Vi har tagit över ett hus, där taken var väldigt täckta av mossa. Nu är det rensat, men taket behöver tvättas av. Vi har använt skurborste och lite vanligt diskmedel. Men det blir väldigt jobbigt att göra detta och armarna orkar inte mer (får värk). Hur har ni gjort rent era tak från alger, mossa och andra smutsiga partiklar? Ser att en del rekomenderar högtryckstvätt och en del avråder. Har ni använt något efterbehandlade medel, som gör att mossa inte vill växa där på flera år?
Ser att vår altan under tak samt även utanför tak är väldigt smutsig och är grön av alger på delar. Hur har ni gjort där för att det ska bli snyggt och hållbart. Jag tänker mig högtryckstvätt med ett medel som är effektivt. Men vilket medel ska man använda som är bra och inte allt för dyrt?
Har haft samma problem själv, köpte Takrent på Jula, gick upp och sprejade taket med vätskan utan att späda ut den, valde en mulen dag när det inte skulle komma något regn. Efter några månader började mossan släppa och trillade ner, nästa år hade det mesta försvunnit men på norrsidan var det fortfarande lite kvar, då sprejade jag en gång till och efter några månader såg taket ut som nytt. Nu underhåller jag taket med några års mellanrum, särskilt på norrsidan och taket ser fortfarande mycket fint ut. Nu har grannar börjat fråga hur jag har kunnat få så fint tak, de som byggde samtidigt med oss. Det går åt några dunkar Takrent och en bra stor rygg-sprej så man inte behöver springa upp och ner på stegen alltför många gånger, och det tar ett par år innan det blir riktigt rent. Finns säkert andra fabrikat som funkar lika bra men kör koncentrat i början, men vid underhåll kan man späda lite grann, lycka till.
 
F
K Kerstin Karlsson2 skrev:
Vi har tagit över ett hus, där taken var väldigt täckta av mossa. Nu är det rensat, men taket behöver tvättas av. Vi har använt skurborste och lite vanligt diskmedel. Men det blir väldigt jobbigt att göra detta och armarna orkar inte mer (får värk). Hur har ni gjort rent era tak från alger, mossa och andra smutsiga partiklar? Ser att en del rekomenderar högtryckstvätt och en del avråder. Har ni använt något efterbehandlade medel, som gör att mossa inte vill växa där på flera år?
Ser att vår altan under tak samt även utanför tak är väldigt smutsig och är grön av alger på delar. Hur har ni gjort där för att det ska bli snyggt och hållbart. Jag tänker mig högtryckstvätt med ett medel som är effektivt. Men vilket medel ska man använda som är bra och inte allt för dyrt?

Samma problem här. Dock inte så road av att klättra runt på taket. Dels risk att knäcka pannor men framförallt att ramla ner.
 
K Kerstin Karlsson2 skrev:
Nu har jag varit in och läst säkerhetsdatablad, och Bensaltencid är inte att leka med. Allvarliga frätskador på hår, hud ögon. skölj minst 15 minuter, åk genast till sjukhus och skölj under transporten. Släpp ej ut i naturen , skadar miljön, vatten och fiskar. Nej, låter inte kul om man skulle råka få på sig eller andas in. Tror jag tittar på något annat. Någon som har förslag på annat medel som är lite snällare?
Linoljesåpa eller Yes diskmedel
 
F
Redigerat:
jag har en nilfisk
F Fideliox skrev:
Räcker det till nocken om man står på stege tro?
jag når till nocken med min nilfisk om jag står på en stege ,munstycket blir lite svajigt om man har full längd utdragen. (1 1/2 planshus)
 
F
T tergo skrev:
jag har en nilfisk


jag når till nocken med min nilfisk om jag står på en stege ,munstycket blir lite svajigt om man har full längd utdragen. (1 1/2 planshus)

Blir att införskaffa! Men man får väl inte på nåt skyddsmedel, blir bara tvätt?
 
F Fideliox skrev:
Blir att införskaffa! Men man får väl inte på nåt skyddsmedel, blir bara tvätt?
troligen inte med käercher vad jag kan se
jag använder min nilfisk till att lägga på mossmedel med , vet inte om kaercher har samma möjlighet
 
F
F Fideliox skrev:
Blir att införskaffa! Men man får väl inte på nåt skyddsmedel, blir bara tvätt?
Taktvätten från Nilfisk har egen injektor för taktvättmedlet med en slang du bara stoppar ner i dunken så din högtryckstvätt behöver inte ha någon kem-injektor. Doseringen är något justerbar men i grunden anpassad för Nilfisks eget taktvättmedel så blir eventuellt fel dos om du kör med exvis grön-fri
 
Har använt Tercol på betongpannor på carporten 1 gång. Nästen som nya nu. Ska spraya på en gång till på hösten. Använder 1 gång året på plattorna på terrassen i förebyggande syfte. Ser alltid ut som nya då. Kommer ingen mossa o svamp numera
Har testat andra medel, men tercol är bäst. 599kr för 5l koncentrat. Blandat 0,7l och 4,3l vatten i 5l spraydunk och sprayar ut det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.