Vilken är vilken sträng på kurvorna, är den blå som visar 12.7A med dippen mitt på dagen i grönt där spänningen sjunker och som sitter på MPPT1 ?

Jag utgår från att hur databladet är uppbyggt så är det max 25A på MPPT1 och 12.5A på MPPT2
 
Redigerat:
Kurvan är en typisk kurva när nått skuggar.

Eftersom du säger att ingenting skuggar så har du antagligen en trasig bypassdiod. Du har markmonterade paneler. Av med locket på baksidan och leta efter dioder som brunnit/smält.
 
  • Gilla
ErikAdolfsson
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Kurvan är en typisk kurva när nått skuggar.

Eftersom du säger att ingenting skuggar så har du antagligen en trasig bypassdiod. Du har markmonterade paneler. Av med locket på baksidan och leta efter dioder som brunnit/smält.
Men den är bara trasig mitt på dagen under ca 2h ?
 
M mortimer skrev:
Men den är bara trasig mitt på dagen under ca 2h ?
Den kan vara delvis trasig och bara få kontakt ibland.
 
F Finndjävel skrev:
Den kan vara delvis trasig och bara få kontakt ibland.
Men i de flesta fallen samma tid på dagen ?
 
M mortimer skrev:
Men i de flesta fallen samma tid på dagen ?
Det är olika tidpunkter på alla grafer. Strömmen är störst mitt på dagen, det kan påverka.
 
Hur var det i aug 2022 när anläggningen togs idrift? Var det även då samma problem? Eller är "felet" något som helt plötsligt kommit nu?
 
F Finndjävel skrev:
Det är olika tidpunkter på alla grafer. Strömmen är störst mitt på dagen, det kan påverka.
Ok. Hur ser en dålig/brunnen/smält bypassdiod ut?
 
Som en smält plastbit.
 
F Finndjävel skrev:
Som en smält plastbit.
Som denna jag hittade vid snabb googlesökning ?
Diode.jpg
 
ja, där har du ett exempel.
 
A Arnodt skrev:
Hur ser kurvorna ut för AC, dvs spänningen på L1, L2 och L3?

Hur är växelriktaren monterad, i trångt utrymme inomhus?
Blir den het? Är den fläkt kyld?
Den sitter i en ouppvärmd lokal. Jag har känt på den och den är inte het.
Mobilappskärmdump som visar solenergiproduktionskurva, datum och tid, med en varning om inverterkapaciteten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
App-interface visar graf över solenergiproduktion för ett datum; uppmanar till kontroll av inverter-kapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mortimer skrev:
Vilken är vilken sträng på kurvorna, är den blå som visar 12.7A med dippen mitt på dagen i grönt där spänningen sjunker och som sitter på MPPT1 ?

Jag utgår från att hur databladet är uppbyggt så är det max 25A på MPPT1 och 12.5A på MPPT2
1 är grön
 
F Finndjävel skrev:
Kurvan är en typisk kurva när nått skuggar.

Eftersom du säger att ingenting skuggar så har du antagligen en trasig bypassdiod. Du har markmonterade paneler. Av med locket på baksidan och leta efter dioder som brunnit/smält.
Tror du att en trasig bypassdiod kan göra så att flera paneler bypassas? Känns spontant lite ologiskt, men du kanske har en förklaring eller sett det fenomenet tidigare?
Det kan inte vara så att panelerna i strängen får olika mängd ljus pga hur reflektionerna från snön träffar?
 
En växelriktare ska automatiskt stänga av sig om spänningen på någon fas är 255 Volt under längre tid ärn 6 sekunder. Enligt normen SS 50438. Det kan vara intressant att titta på den spänningen när den felande strängen tappar effekt. Men det ser inte ut som spänningen når så högt som 255 Volt på någon fas.

Den tokiga skalan på spänningskurvan gör att det är omöjligt att se värdena.

Är det snö på backen kan den innebära extra ljus på panelerna. Albedo-värdet är ett mått på ljusreflektion på ett material. Snö har hög reflektion.
A=Albedo-värde, dimlös
gräs=0,25
barmark=0,17
betong=0,30
asfalt=0,15
skog=0,05-0,18
vattenyta gammaS > 45 o = 0,05
vattenyta gamma S > 30 o = 0,08
vattenyta gamma S > 20 0 = 0,12
där gamma S är anfallsvinkeln i grader
nysnö=0,80 - 0,90
gammal snö=0,45 - 0,70
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.