T
Vi använder såpa för att rengöra vår altan men egentligen vill vi inte att altanen ska bli grå utan vill ha den mer brunaktig. Går det att tillsätta färgämne/bets i såpan när man såpa in den eller har ni tips på annat sätt?
 
GAAH! Achtung, verboten! Det finns en tråd när en forummedlem försöker planera för att få bort färgning/betsning på sitt altandäck, det blir inte snyggt efter några år och krävs massor av jobb att återställa. Testa brunsåpa, inga färger eller kemikalier och den tar fram träets naturliga "färg".
 
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
GAAH! Achtung, verboten! Det finns en tråd när en forummedlem försöker planera för att få bort färgning/betsning på sitt altandäck, det blir inte snyggt efter några år och krävs massor av jobb att återställa. Testa brunsåpa, inga färger eller kemikalier och den tar fram träets naturliga "färg".
Men då förmodar jag att hens altan är oljad med pigment eller?Eller har de tillsatt färg i såpan. Ok vi kör linoljesåpa, kanske ska kolla på brunsåpa då.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
GAAH! Achtung, verboten! Det finns en tråd när en forummedlem försöker planera för att få bort färgning/betsning på sitt altandäck, det blir inte snyggt efter några år och krävs massor av jobb att återställa. Testa brunsåpa, inga färger eller kemikalier och den tar fram träets naturliga "färg".
Kan du inte länka till den tråden?
 
T Titan123 skrev:
Men då förmodar jag att hens altan är oljad med pigment eller?Eller har de tillsatt färg i såpan. Ok vi kör linoljesåpa, kanske ska kolla på brunsåpa då.
Jag har aldrig funderat på såpa som annat en rengöring... Jag har kört med pigmenterad olja. Det fungerar bra...
 
Jag hade absolut kört på en lasyr eller pigmenterad olja. Kolla med färghandeln vilken typ de rekommenderar för din altan. Personligen tycker jag det är betydligt snyggare med en pigmenterad altan än en grå. Har man ett fint hus i övrigt ser det i mina ögon lite tråkigt ut med en grå altan. Det behöver inte alls bli fult efter ett tag om du behandlar altanen korrekt, pigmentet ska in i trät och överflödigt ska torkas bort. Vill man ha en riktigt trevlig yta att gå på så slipar du altanen, gör man det i omgångar kan det bli bättre än ny.
 
T
A Andreas_jti skrev:
Jag hade absolut kört på en lasyr eller pigmenterad olja. Kolla med färghandeln vilken typ de rekommenderar för din altan. Personligen tycker jag det är betydligt snyggare med en pigmenterad altan än en grå. Har man ett fint hus i övrigt ser det i mina ögon lite tråkigt ut med en grå altan. Det behöver inte alls bli fult efter ett tag om du behandlar altanen korrekt, pigmentet ska in i trät och överflödigt ska torkas bort. Vill man ha en riktigt trevlig yta att gå på så slipar du altanen, gör man det i omgångar kan det bli bättre än ny.
kan också hålla med om att en grå altan inte är speciellt tilltalande. Dock vill vi hålla underhåll så enkelt och miljövänligt som möjligt. Har även hört att trät blir mörkare och mörkare när man använder olja. Vi har ca 150 kvm altan sammanlagt

Så vi undrar om det går att kombinera olja och såpa, att ett år använda pigmenterad olja för att nästkommande år fortsätta med linoljesåpa och bara göra touchup med pigmenterad olja då och då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.