@Agplus Hur har det gått här?
 
M mortimer skrev:
@Agplus Hur har det gått här?
Jag har inte gjort något själv och inte hört något från SAJ, nu när det varit molnigt så fungerar det. Senaste dippen var den 9:e enligt bifogad bild. Verkar vara få som har något att tillägga om problemet här på forumet. Själv tror jag det händer då det blir väldigt ljust, klar sol och reflektioner från snön. Den gröna slingan är ställd med lite mindre vinkel mot solen. Skärmklipp av solenergi-app som visar effektproduktion över tid, markerar ovanlig kurva, uppmanar statuskontroll av växelriktare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmklipp av solenergianläggnings övervakningsapp som visar daglig effektgenerering och uppmaning att kontrollera inverteraren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det den här växelriktaren du har:
https://b2b.senergia.se/core/media/...Hfm_xki1t2rwXJspzVMbACub8N7g5iLh1smT_rP0CP3Io

Den verkar isåfall endast klara av 12.5A på MPPT2:
Solenergiinverterarspecifikationer, med markerad max DC-ingångsström för R5-13K-T2 modellen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dina paneler, som du länkade till tidigare, verkar ge 13.06A vid maximal effekt och STC. Din sammanlagda effekt på MPPT2 är också i närheten av vad 20 paneler ger vid STC (8.2kW) när effekten plötsligt dippar.

Om du kan få fram kurvor på ström och spänning på MPPT2, förslagsvis från 2/4, så skulle det vara intressant. Om det finns någon larmlogg i växelriktaren så se om du kan hitta några felkoder.

Tillägg: Jag är inte helt säker på att detta borde vara ett problem för växelriktaren, den borde kunna begränsa strömmen till 12.5A utan att det händer något mer än att du tappar minimalt med produktion. Jag skulle rundat leverantören och tagit kontakt med någon form av teknisk support på SAJ för att reda ut om dina paneler är kompatibla med växelriktaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
E ErikAdolfsson skrev:
Är det den här växelriktaren du har:
[länk]

Den verkar isåfall endast klara av 12.5A på MPPT2:
[bild]

Dina paneler, som du länkade till tidigare, verkar ge 13.06A vid maximal effekt och STC. Din sammanlagda effekt på MPPT2 är också i närheten av vad 20 paneler ger vid STC (8.2kW) när effekten plötsligt dippar.

Om du kan få fram kurvor på ström och spänning på MPPT2, förslagsvis från 2/4, så skulle det vara intressant. Om det finns någon larmlogg i växelriktaren så se om du kan hitta några felkoder.

Tillägg: Jag är inte helt säker på att detta borde vara ett problem för växelriktaren, den borde kunna begränsa strömmen till 12.5A utan att det händer något mer än att du tappar minimalt med produktion. Jag skulle rundat leverantören och tagit kontakt med någon form av teknisk support på SAJ för att reda ut om dina paneler är kompatibla med växelriktaren.
Den viktiga detaljen missade jag när jag gjorde en snabb inledande kontroll mellan växelriktare och panel.
Det är ju helt klart förklaringen och bör då finnas loggat som felkid/felmeddelande.
Isåfall innebär det att den panelen och den växelriktaren inte fungerar ihop som jag ser det i detta fallet.
Strömmen är ju vad den är oavsett om strängen består av 1 panel eller 100 paneler.

Byter installatören till en 17kw från samma tillverkare och samma serie så är det löst.
 
A Agplus skrev:
Panelerna är fördelade 20 stycken 400 W vardera på två grupper. Den ena gruppen reduceras under en tid vissa dagar. De har ungefär samma riktning. Den gröna i bilden ger lite mera under fm och den röda lite mera under em. Ingen skuggning och de står fåtal meter bredvid varandra. Vad kan orsaken till reduktionen vara?
[bild] [bild]
Växlaren klipper uteffekten när den når 15kw vilket är max vad vx klarar. Så inga större problem bara optimal instrålning pga snö reflektion.
 
Jag har en SAJ R5-10kW växelriktare i mitt system och noterade en ovanlig kommentar på Agplus skärmdump från SAJ appen:

Diagram visar energiproduktion, PV Total 10.08kWh, meddelande om att kontrollera växelriktarens DC-kapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanstående kommentar har jag aldrig sett på min SAJ app (anläggning).
Agplus kan passa på att fråga om detta också då det sannolikt är en varning av något slag.
 
  • Gilla
ThomasEcke och 1 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Växlaren klipper uteffekten när den når 15kw vilket är max vad vx klarar. Så inga större problem bara optimal instrålning pga snö reflektion.
Det är ju knappast rätt att den klipper ner till 12kW i över 2 timmar. Den effekten du beskriver bör se ut som ett tak på effektkurvan.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Godmorgon alla nattugglor.

Hur blir det med garanti på växelriktaren om strömmen från panelerna är för hög ?
 
Mobilskärmbild av solenergiproduktion, dagligt förlopp, diagram, total förbrukning, vädjan om kontroll om kurvan ser konstig ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilapp visar solenergiproduktion över en dag; topp under mitt på dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilapplikation som visar solenergigenerering över tid med varning om inverterkapaciteten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilapp skärm med solenergiproduktionstidslinje jämförelse, daglig energigenerering, vädjande om kontroll av växelriktare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
E ErikAdolfsson skrev:
Är det den här växelriktaren du har:
[länk]

Den verkar isåfall endast klara av 12.5A på MPPT2:
[bild]

Dina paneler, som du länkade till tidigare, verkar ge 13.06A vid maximal effekt och STC. Din sammanlagda effekt på MPPT2 är också i närheten av vad 20 paneler ger vid STC (8.2kW) när effekten plötsligt dippar.

Om du kan få fram kurvor på ström och spänning på MPPT2, förslagsvis från 2/4, så skulle det vara intressant. Om det finns någon larmlogg i växelriktaren så se om du kan hitta några felkoder.

Tillägg: Jag är inte helt säker på att detta borde vara ett problem för växelriktaren, den borde kunna begränsa strömmen till 12.5A utan att det händer något mer än att du tappar minimalt med produktion. Jag skulle rundat leverantören och tagit kontakt med någon form av teknisk support på SAJ för att reda ut om dina paneler är kompatibla med växelriktaren.
Ja det är den växelriktaren. Bilder från den första och andra april på ström och spänning på MPPT2. Första april ingen dipp trots mera än 12,5 A. Förresten så är det MPPT1 som dippar. Ingen felkod finns.
 
A Agplus skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]
Ja det är den växelriktaren. Bilder från den första och andra april på ström och spänning på MPPT2. Första april ingen dipp trots mera än 12,5 A. Förresten så är det MPPT1 som dippar. Ingen felkod finns.
Skalorna blev konstiga, jag kan inte läsa ut något vettigt.
Prova med att ta bort effektvisningen och välj ström och spänning på den MPPT du vill visa, då ska du få vettiga skalor på var sin sida om grafen
 
  • Gilla
ErikAdolfsson
  • Laddar…
Så här kan det se ut. Gul kurva är spänning, blå är ström. I mitt fall på MPPT 1
 
  • Appgränssnitt visar solenergianläggnings data: spänning, ström över tid, dagligt energiutbyte på 43.27 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gillar att bygga skrev:
Skalorna blev konstiga, jag kan inte läsa ut något vettigt.
Prova med att ta bort effektvisningen och välj ström och spänning på den MPPT du vill visa, då ska du få vettiga skalor på var sin sida om grafen
Ser ut som att spänningen dippar på en slinga.
Solenergiproductions-app gränssnitt med en daglig energiproduktionskurva som visar max på mitt på dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilapp graf visar solenergi produktion över dag, med övervakning notering om inverter. Energigenereringstoppen mitt på dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
App-skärmdump som visar solenergiproduktion över tid med spänningsgraf, meddelande om ovanlighet, datum och energitotal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilapp visar solenergiproduktion över tid. Graf med spänningskurva. Felsökningsinstruktion nedtill. Energi-data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu syns det tydligt att du fick 3 kraftiga och långvariga spänningsdippar på den ena strängen 2023 04 02, den dag då strömmen var något högre. Dippen mitt på dagen skulle kunna förklaras av hög effekt, men det gäller ju inte alls för de andra dippana på morgonen och kvällen. Där föll sannolikt den hypotesen.

Den blå strömkurvan (bild 2) ser ut att ha begränsats vid 12,5A av växelriktaren, vilket förefaller stämma med produktbladets information.

Ovanstående leder mig att tro att det är något annat fel som påverkar din anläggning.
 
  • Gilla
ErikAdolfsson
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Nu syns det tydligt att du fick 3 kraftiga och långvariga spänningsdippar på den ena strängen 2023 04 02, den dag då strömmen var något högre. Dippen mitt på dagen skulle kunna förklaras av hög effekt, men det gäller ju inte alls för de andra dippana på morgonen och kvällen. Där föll sannolikt den hypotesen.

Den blå strömkurvan (bild 2) ser ut att ha begränsats vid 12,5A av växelriktaren, vilket förefaller stämma med produktbladets information.

Ovanstående leder mig att tro att det är något annat fel som påverkar din anläggning.
Något med panelerna?
 
Hur ser kurvorna ut för AC, dvs spänningen på L1, L2 och L3?

Hur är växelriktaren monterad, i trångt utrymme inomhus?
Blir den het? Är den fläkt kyld?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.