Köpt hus, men säljaren tog med sig robotgräsklipparen. Däremot finns de tidigare nedgrävda kablarna kvar. Kan man återanvända dessa till en ny robotgräsklippare? Eller är det massa olika grejer man måste ta reda på innan man kopplar in den nya gräsklipparen i de redan befintliga kablarna?

Tog en bild på kablarna som låg där nu. Det är 3 kablar. Har alla robotgräsklippare ingång för 3 kablar? Men frågan är om kablarna passar i en ny robotgräsklippare..
 
  • Fuktig jord, kablar, löv och mossa visar tecken på utomhusaktivitet eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En nämre bild på en utav kablarna
 
  • Hand håller en blå plastkontakt med grönt kabel, oskarp bakgrund med trädgård och avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är förmodligen två kabeländar för själva begränsningsslingan (som är loop-formad). Den tredje kabeländen hör förmodligen till en kabel som används för att roboten ska hitta hem till laddstationen (denna kabel är rak, och inte i en loop, med den andra änden nedgrävd någonstans i gräsmattan).

Min gissning är att det förmodligen går bra att återanvända befintliga kablar, förutsatt att dessa är hela. Pröva och mät motståndet mellan samtliga möjliga par. Har du kring 5-10 Ohm mellan två ändar så är dessa sannolikt ändarna på begränsningsslingan. För att komma åt metallen så kan du försiktigt öppna de plastclips som sitter på ändarna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kablarna kan återanvändas.
Sannolikt har det varit en Husqvarna/gardenaklippare, dessa använder en guidekable. Inte alla modeller av klippare gör det.
Kontaktdonet som du visar på bilden får ev. bytas beroende på klippfabrikat.

Avstånd mellan kabel och fasta föremål kan skilja lite mellan klippfabrikat.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Som jag har förstått det ska robotklipparen stanna om inget annat anges.

Oavsett så ser det ut att ha varit en klippare från Husqvarnafamiljen (Husqvarna, Gardena, McCullough), som kör med en guidekabel för att snabbare hitta tillbaka till stationen vid laddning.

Jag har själv en HQ 330X från 2016 som jag är nöjd med, men priserna har fullkomligt skjutit i höjden.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Som jag har förstått det ska robotklipparen stanna om inget annat anges.

Oavsett så ser det ut att ha varit en klippare från Husqvarnafamiljen (Husqvarna, Gardena, McCullough), som kör med en guidekabel för att snabbare hitta tillbaka till stationen vid laddning.

Jag har själv en HQ 330X från 2016 som jag är nöjd med, men priserna har fullkomligt skjutit i höjden.
Ok så om jag köper en Husqvarna så borde det funka?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Ok så om jag köper en Husqvarna så borde det funka?
Borde funka även med en Gardena eller McCullough.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Borde funka även med en Gardena eller McCullough.
Vi ska gräva upp massor med buskar närmast huset i sommar och ersätta med gräs. Då kommer vi behöva lägga om kablarna efter det. Vet du om det ingår kablar att gräva ner när man köper robotgräsklippare?
 
Om man har en tomt på 800 m2 och köper en gräsklippare som är avsedd för 500 m2.. Kan den inte klippa så mycket den orkar och sedan ladda och sedan ta resten? Eller måste man köpa en som är avsedd för 800?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Vi ska gräva upp massor med buskar närmast huset i sommar och ersätta med gräs. Då kommer vi behöva lägga om kablarna efter det. Vet du om det ingår kablar att gräva ner när man köper robotgräsklippare?
Beror nog på klipparen, när jag köpte vår 2016 så slutade HQ skicka med kabel åtminstone till den modell jag köpte.(Jag köpte fjolårsmodellen på rea och fick med kabel)

M Förstagångsköparen skrev:
Om man har en tomt på 800 m2 och köper en gräsklippare som är avsedd för 500 m2.. Kan den inte klippa så mycket den orkar och sedan ladda och sedan ta resten? Eller måste man köpa en som är avsedd för 800?
I grova drag kan man säga att en maskin avsedd för 500kvm klipper 500kvm gräsmatta om den får köra dygnet runt. Dvs siffran är för optimala förhållanden.
Jag valde en maskin avsedd för 3000kvm till vår tomt på 2400kvm (inkl hus och allt). Och låter den köra under normala arbetstider vilket funkar bra då vi nog bara har 1500kvm gräs som växer rätt dåligt.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Om man har en tomt på 800 m2 och köper en gräsklippare som är avsedd för 500 m2.. Kan den inte klippa så mycket den orkar och sedan ladda och sedan ta resten? Eller måste man köpa en som är avsedd för 800?
Klipparen vet inte var den har klippt, så det funkar inte att klippa--ladda och sedan återta klippningen där den senast klippte.
Är gräsytan 800 m2? I så fall bör du sikta på att klipparen åtminstone är specad för 700-800 m2.
Grästyp/gödsling/vattning påverkar hur mycket klipparen får gå. Även gräsytans komplexitet påverkar hur mycket klipparen behöver köra, därför brukar tillverkarna ange kapacitet med ex. +- 20%.
 
E etompau skrev:
Klipparen vet inte var den har klippt, så det funkar inte att klippa--ladda och sedan återta klippningen där den senast klippte.
Är gräsytan 800 m2? I så fall bör du sikta på att klipparen åtminstone är specad för 700-800 m2.
Grästyp/gödsling/vattning påverkar hur mycket klipparen får gå. Även gräsytans komplexitet påverkar hur mycket klipparen behöver köra, därför brukar tillverkarna ange kapacitet med ex. +- 20%.
Hela tomten är 800 m2. Antar att det är minus huset och garaget. Så är säkert runt 500 m2 gräsmatta. Svårt att veta.
 
Tycker åxå det ser ut som husqvarna kontakter. Vill du köpa en annan klippare som inte har guidekabel så struntar du bara att koppla in den "mittre" kabeln. Om du kopplar fel så kommer klipparen bara klippa en del av gräsmattan. Köp och testa. I värsta fall får du riva bort guidekabeln, om den skulle "störa" din nya klippare. Tråden i sig funkar mellan olika märken.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Om man har en tomt på 800 m2 och köper en gräsklippare som är avsedd för 500 m2.. Kan den inte klippa så mycket den orkar och sedan ladda och sedan ta resten? Eller måste man köpa en som är avsedd för 800?
Är tomten på 800 kvm tror jag inte att det är några problem med en klippare som klarar 500 kvm gräsmatta – hela tomten är ju inte gräs. Ju öppnare gräsmattan är desto större övermått klarar också klipparen normalt. Nu är det ju svårt att krångla till 500 kvm så mycket, men ändå.

Sen är det ju så att gräset växer oliks fort olika delar av sommaren. Normalt växer det kraftigast i maj/juni. Orkar den med de månaderna så löser sig resten.

Avslutningsvis kan man vilja att den inte klipper vissa tider, om man exempelvis har små barn ute. Då kan en klippare med överkapacitet vara bra, så att den hinner med att täcka allt på mindre tid per dygn.
 
E etompau skrev:
Klipparen vet inte var den har klippt, så det funkar inte att klippa--ladda och sedan återta klippningen där den senast klippte.
Min klippare vet var den klippt och fortsätter där det inte blev klippt. Dessutom klipper den i raka rader och inte slumpmässigt.
Indego!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.