M Micke1994 skrev:
Ja det är det, franska byggvaruhus dominerar den polska marknaden så som tyska byggvaruhus dominerar vår svenska marknad. A kan vara så kanske, jag är dock rätt så uppdaterad och sen ett år tillbaka är leveranstiden/kedjan back on track skulle jag säga, leroy har ett suveränt e handelssystem där kan man se om vad man söker är tillgängligt. :D
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Bra förtydligande utifrån det du vill ha tycker jag inte du ska handla från Polen, jag handlade där förra året Ikea kan vara någon slant billigare men tänk på du behöver lägga till frakta och allt finns inte i lager.

Grohe är dyrare i polen där köpte jag online från Tyskland eller amazon.de mycket billigare än Sverige. Du kan prova idealo.de som är deras prisjakt.

Kakel hur ser det gröna marmor ut, tänker du porslin imitation? Vita klassiska vet jag inte hade kanske köpt från Sverige. Jag köpte exklusivt (dyrt) kakel och de flesta spanska/italienska märken finns även i latvia och då fraktar till Sverige enkelt smidigt sparade en ordentligt slant där tror varje platta kosta 1200 kr i Sverige medans 300 kr i Latvia. Jag behövde inte åka ner fick en provplatta och återigen var säker på de var samma märke. Inget skadades de frakta med DHL.

Parkett var jag inte alls imponerad av Polen gick även till en lokal stor marknad, Sverige har mycket bättre kvalité av den anledning rekommenderar jag svenskt trägolv.

Vitvaror och El är det enda jag kan tänka mig du kan spara rejält slant på köpa från Polen då de brukar ofta ha erbjudanden köp 3 få 4rde på köpet, så i mitt fall fick jag tvättmaskinen för 8k gratis. Men du kanske tänkt köpa ikea där med då är det inte värt med frakt återigen. Tänker du köpa vitvaror som finns på elgiganten då kan det vara värt.

Det här är min personliga åsikt.
 
Jag tror det är billigare i Lettland. Men det kräver mer kunskap och lokalkännedom att handla där. Försök att skaffa en lokal fixare som kan hjälpa dig. Oavsett vad du ska köpa.
 
Joanna Axelsen Joanna Axelsen skrev:
Hej
Vi köpte IKEA kök föra året i Polen. Jag gjorde kök planering här i Sverige och sen köpte vi allt i Polen.Alla artikelnr är detsamma men det var nästan 10 000 kronor skillnad i pris. Du måste tänka på att IKEA införde regel som säger att garantin gäller bara i det land du köpte grejer. Vitvaror var inte inräknade i priset
Garantin gäller i hela EU annars hade Ikea
Joanna Axelsen Joanna Axelsen skrev:
Hej
Vi köpte IKEA kök föra året i Polen. Jag gjorde kök planering här i Sverige och sen köpte vi allt i Polen.Alla artikelnr är detsamma men det var nästan 10 000 kronor skillnad i pris. Du måste tänka på att IKEA införde regel som säger att garantin gäller bara i det land du köpte grejer. Vitvaror var inte inräknade i priset
Nope där har du fel garantin gäller i hela eu på köket så länge du har ett kvitto på det, finns en lag som eu har satt gällande garanti på produkter, och IKEA hade inte brutit den, beställde nyss 3 kök och prata med kök försäljaren som nämde detta.

https://www.ikea.com/se/sv/customer...les/1e9c44gg-8cc2-4337-bed7-1cf55e5b3010.html
 
P Peter_Bromma skrev:
jo att svenska kronan tappat mer än de flesta runt om oss tror jag ingen missat, men även zlotyn har tappat sedan innan covid. innan covid kostade 1 euro 4.25 zl, nu ligger den runt 4.70.

precis, ceneo är som prisjakt eller pricerunner, så att man kan hitta butiker som säljer det man vill ha.
Fakta är ju att precis före pandemin då kostade
1 Euro 4.65 Zloty. Inte 4.25
Fast Peter i Bromma menade väl inte veckan innan Covid blev pandemi...
 
Det är inte värt att köpa så mkt produkter från polen. Är själv polack och när jag renoverade huset förra året så var det endast värt att köpa kakel/klinker, fix till kakel/klinker, kök från ikea (ca 15-20 tusen billigare för hela köket inkl vissa vitvaror), porslin till badrum. Sen köpte vi pvc fönster därifrån men man måste ha koll på vad man köper för det finns mycket skit på marknaden.
Allt annat är antingen av dålig kvalité eller lika dyrt som i Sverige.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
M Micke1994 skrev:
Garantin gäller i hela EU annars hade Ikea

Nope där har du fel garantin gäller i hela eu på köket så länge du har ett kvitto på det, finns en lag som eu har satt gällande garanti på produkter, och IKEA hade inte brutit den, beställde nyss 3 kök och prata med kök försäljaren som nämde detta.

[länk]
jag försökte med en ikea säng köpt i sverige gick sönder i frankrike var bara glömma sa dom här
 
M Micke1994 skrev:
Garantin gäller i hela EU annars hade Ikea

Nope där har du fel garantin gäller i hela eu på köket så länge du har ett kvitto på det, finns en lag som eu har satt gällande garanti på produkter, och IKEA hade inte brutit den, beställde nyss 3 kök och prata med kök försäljaren som nämde detta.

[länk]
Jag fick nämligen en annan info. Finns ingen info i din länk
 
M Micke1994 skrev:
Det gör du rätt i och det är leroy Merlin butiken du ska till är du från sthlm tar du båten till Gdansk är du från södra Sverige tar du båten till swinaujscie och åker 10 mil till Szcecin där har du leroy Merlin butiker 4 om jag minns rätt leroy Merlin struga ska du till mest matrial störst lager ligger innan man kör in till centrum, varför Leroy dem har störst utbud på bygg utförande och sist det bästa inredning t.ex inget slår deras lamell priser 320kr st :love: just Leroy har otroligt utbud av både kakel klinker porslin saker man hittar inte i våra byggvaruhus utan måste beställa hos kakel giganten eller andra, eller klinker/porslin vet inte vilket det var i storlek 120cm brett 200cm långt :surprised:,du kommer dock inte hitta små kakel storlekar allt under 30x60 anses smått och finns bara liten utbud, allt smått har gått ur stil där bort plus nybyggnation har andra standarder man bygger som regel 270 högt nuförtiden där, allt har gått upp i pris där nere med samt vår svaga krona har tappat i värde gentemot zlotyn så man får.det inte 65% billigare som man kunde få får bara 6-8år sen. Ska vi dra några exempel på lite bygg matrial samt det du skrev. Kollar bara på högkvalitativa produkter för det man ska helst köra på om man inte är en hantverkare som kan genomföra allt.

1, gipsskivor 1200x260012,5mm (det är dessa man kör på där som standard) 76,82 kr
2 aluminium profiler UW 75 MM 3m lång: 97,58kr
3. Rullspackel , per kg (kg=1mm på 1m2) 8,11kr
4. Inbyggd wc i vägg kit Cersanit märke: mellan 1700-4500kr
6. Kakel klinker i svensk prisklass1500-2500kr hittar du där för 300-1000kr m2
7. Lim till kakel 110kr per säck (22,5)kg
8. Byggskiva OSB 12,5mm 1250x2500: 220kr
9 Parkett golv finns endast ett märke man ska välja och det är Barlinek ett polskt parkett tillverkad i Polen väldigt bra kvalitet och känt över hela Europa ingen annan parkett ska du ha dem dominerar marknaden och allt annat en detta är oftast billigare Kina import. Du hittar fin fin parkett mellan 300- 700kr m2 vi pratar om liknande parkett i Sverige som går på 800-1500kr m2 så det är nog super värt att hämta till hela huset, (priset och kvaliten är tack vare att allt tillverkas på hemma plan).
10. Ikea är inte lika billigt som för men man får allt fortfarande hela 21% billigare där, så värt att dra med ett kök och några billys man kan alltid lämna tbx det i Sverige och samma garanti gäller;)
11.Värt att köpa alla el grejer där med sladdar el centraler osv dem kör på schneider electric för det mesta bra grejer 40% billigare en hemma hos oss,
Gjort en total renovering och kan garantera att det lönar sig man kan dock bli lite Coco när man går in i varuhusen polacker spenderar mycket mer pengar en vi på att få sina hem personliga och kan bli svårt med en fru som går igenom 130 olika kakel bitar. Något jag kan också rekommendera är blandare och dusch kör bara på det dyrare alternativ, elfa system är också runt 30-45% billigare, fönster är också värt att handla in kanske inte om du vill ha garanti för det blir svårt med det bra om du ska dock byta ut enstaka på övervåningen t ex. Annars lycka till har en bekant branch kollega också med eget företag som bygde sig ett sprillans nytt hus på all material fönster dörrar osv spara han undan hela 450tusen :p och byggde sig en pool för besparingen så det är absolut fortfarande värt att åka ner stor sprinter med släp så får du med det mesta första rundan;)(y)
många av de kan man köpa billigare i Sverige...
 
lunnabo lunnabo skrev:
Fakta är ju att precis före pandemin då kostade
1 Euro 4.65 Zloty. Inte 4.25
Fast Peter i Bromma menade väl inte veckan innan Covid blev pandemi...
både Ceneo och prisjakt visar nätbutiker först....
 
D Damian Lind skrev:
Det är inte värt att köpa så mkt produkter från polen. Är själv polack och när jag renoverade huset förra året så var det endast värt att köpa kakel/klinker, fix till kakel/klinker, kök från ikea (ca 15-20 tusen billigare för hela köket inkl vissa vitvaror), porslin till badrum. Sen köpte vi pvc fönster därifrån men man måste ha koll på vad man köper för det finns mycket skit på marknaden.
Allt annat är antingen av dålig kvalité eller lika dyrt som i Sverige.
Jag är med. Kakel/klinker, porslin, kakelfix, Ikea kök.
Jag har en kompis som renoverade sitt hus nu i våren, han brukar kolla upp varje pris, och han köpte enligt ovan. Sen har jag en kompis som bygger både har o i Polen, han köper virke och skivor i Sverige.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
26 mars 2021 dvs precis före Covid blev pandemi så kostade 1 Euro 4.65 polska Zloty.
Idag kostar 1 Euro 4.72 Zloty.

Vidhåller att ditt påstående om att Zloty "tagit stryk" var lögnaktig.
Covid-pandemin började på vårvintern 2020. Enligt Forex historik kostade en zloty 2:67 (svenska kronor) den 1/3 2020. Kursen idag är 2:64, alltså nästan precis samma. I mellantiden, dvs medan pandemin härjade som värst, försvagades zlotyn mot kronan och stod som lägst i 2:33 i början av november 2021.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
polen hade bra priser för en granne byggde nästan hela huset med matrial från polen men det är mer 25 år sen han snacka då att han sparade 300 på åka hämta med egen lastbil
 
M Micke1994 skrev:
Det gör du rätt i och det är leroy Merlin butiken du ska till är du från sthlm tar du båten till Gdansk är du från södra Sverige tar du båten till swinaujscie och åker 10 mil till Szcecin där har du leroy Merlin butiker 4 om jag minns rätt leroy Merlin struga ska du till mest matrial störst lager ligger innan man kör in till centrum, varför Leroy dem har störst utbud på bygg utförande och sist det bästa inredning t.ex inget slår deras lamell priser 320kr st :love: just Leroy har otroligt utbud av både kakel klinker porslin saker man hittar inte i våra byggvaruhus utan måste beställa hos kakel giganten eller andra, eller klinker/porslin vet inte vilket det var i storlek 120cm brett 200cm långt :surprised:,du kommer dock inte hitta små kakel storlekar allt under 30x60 anses smått och finns bara liten utbud, allt smått har gått ur stil där bort plus nybyggnation har andra standarder man bygger som regel 270 högt nuförtiden där, allt har gått upp i pris där nere med samt vår svaga krona har tappat i värde gentemot zlotyn så man får.det inte 65% billigare som man kunde få får bara 6-8år sen. Ska vi dra några exempel på lite bygg matrial samt det du skrev. Kollar bara på högkvalitativa produkter för det man ska helst köra på om man inte är en hantverkare som kan genomföra allt.

1, gipsskivor 1200x260012,5mm (det är dessa man kör på där som standard) 76,82 kr
2 aluminium profiler UW 75 MM 3m lång: 97,58kr
3. Rullspackel , per kg (kg=1mm på 1m2) 8,11kr
4. Inbyggd wc i vägg kit Cersanit märke: mellan 1700-4500kr
6. Kakel klinker i svensk prisklass1500-2500kr hittar du där för 300-1000kr m2
7. Lim till kakel 110kr per säck (22,5)kg
8. Byggskiva OSB 12,5mm 1250x2500: 220kr
9 Parkett golv finns endast ett märke man ska välja och det är Barlinek ett polskt parkett tillverkad i Polen väldigt bra kvalitet och känt över hela Europa ingen annan parkett ska du ha dem dominerar marknaden och allt annat en detta är oftast billigare Kina import. Du hittar fin fin parkett mellan 300- 700kr m2 vi pratar om liknande parkett i Sverige som går på 800-1500kr m2 så det är nog super värt att hämta till hela huset, (priset och kvaliten är tack vare att allt tillverkas på hemma plan).
10. Ikea är inte lika billigt som för men man får allt fortfarande hela 21% billigare där, så värt att dra med ett kök och några billys man kan alltid lämna tbx det i Sverige och samma garanti gäller;)
11.Värt att köpa alla el grejer där med sladdar el centraler osv dem kör på schneider electric för det mesta bra grejer 40% billigare en hemma hos oss,
Gjort en total renovering och kan garantera att det lönar sig man kan dock bli lite Coco när man går in i varuhusen polacker spenderar mycket mer pengar en vi på att få sina hem personliga och kan bli svårt med en fru som går igenom 130 olika kakel bitar. Något jag kan också rekommendera är blandare och dusch kör bara på det dyrare alternativ, elfa system är också runt 30-45% billigare, fönster är också värt att handla in kanske inte om du vill ha garanti för det blir svårt med det bra om du ska dock byta ut enstaka på övervåningen t ex. Annars lycka till har en bekant branch kollega också med eget företag som bygde sig ett sprillans nytt hus på all material fönster dörrar osv spara han undan hela 450tusen :p och byggde sig en pool för besparingen så det är absolut fortfarande värt att åka ner stor sprinter med släp så får du med det mesta första rundan;)(y)
De gipsskivorna är knappast standard i Sverige, här kör vi 900x2400. Att tänka på vid köp av gips är att det kan skilja på brandklass.
 
Att köpa grejer på Ikea utomlands och få det lagat på garantin i Sverige funkar fin fint, köpte alla våra vitvaror på Ikea i Tyskland (1/3 billigare) ugnen gick sedan sönder men den lagades utan problem här.
 
  • Gilla
Micke1994
  • Laddar…
Skumpe
lunnabo lunnabo skrev:
Trådskaparen skrev i sin trådstart att hennes budget är 300' och skrev dessutom en del om vad hon ville köpa.
Tror du folk läser trådstarten?
Sätt dig ned ska jag berätta.
 
  • Gilla
Incoog
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.