Har inte så många verktyg (än) efter som jag är nybliven hobbypulare/ hem renoverare (drygt ett år tillbaka), men de som har varit bäst och inte krånglat alls är:
Skruvdragare hitachi
Sticksåg flex (när jag satte i riktiga sågblad från AEG)
Tigersåg GILROY !!! 188kr på harald i sommras och jä-ar vad den har gått under sommar och inte vikt ner sig en enda gång (igen, riktiga sågblad från Lenox)
slipmus power craft köpt på jula 59kr den vibbar lite mycke men inte så man får tuppjuck
De andra verktygen (cirkel, borrhammare, pennor mm funker men det är ju inget WOW! över dem)

Men mitt sämsta köp:
En regel/EL/rör finnare... hur man än kalibrerar den eller man för den fram och tillbaka markerar den, helt värdelös. Namnet? The tracker! jo hejsan the sucker möjligtvis.
 
Skulle inte klara mig utan min spikpistol. En PowerCraft från Jula med en 2HK kompressor.

Skjuter för närvarande c:a 2000 spik om dagen när vi sätter panel på nya huset.

Helt obegripligt att man någonsin kunnat bygga hus utan spikpistol.

Den är nog både etta, två och trea på listan.

Kan man sedan kalla Byggahus.se för ett verktyg så är den nog på en 4:e plats.
 
Bosch GCM10s, talmetern, tammolinerlasern + alla andra blåa verktyg hamnar på bralistan.

Sämst är nog den stållinjal jag köpte på biltema. Den är nämligen inte rak....:rolleyes:
 
Jag har två favoriter:

Skruvdragare Milwaukee PDD12X
och Snikki bältet jag har den i...

När jag tänker efter så är min gamla AEG överhandsfräs en favorit men det var alldeles för länge sedan jag använde den!?
Får hitta på nåt nytt att bygga där den behövs...
 
Mitt absolut sämsta verktyg är en stor polygrip från överskottsbolaget. Jag kastade in den i skogen idag.
 
Roger Spontare skrev:
Mitt absolut sämsta verktyg är en stor polygrip från överskottsbolaget. Jag kastade in den i skogen idag.
Får man ta med såna verktyg som man köper mot bättre vetande, fast man vet att de är kass?
Jag har gjort ett par "fynd" i s.k. tian-marknader:
1 Kabelskalare. Så helt riktig ut och var jättefin ända tills jag skulle skala en kabel första gången. Då upplöstes den i sina beståndsdelar. Bokstavligt. De fullkomligt splittrades i handen på mig.
2 Oljekanna. En sån där klassisk, med böjlig pip och nippel i ändan. Perfekt att droppa olja i spikpistolen med. Men det blev nåt kapilärt fenomen, så oljan kröp ut ur pipen av sig själv. Så när jag kom nästa dag och skulle olja så var all oljan utanför kannan.

2 x 10 spänn åt skogen. Det får svida över...
 
  • Gilla
Pekka 53
  • Laddar…
Jag är helt såld på min nya avståndsmätare som jag fick levererad igår, närmare bestämt en Leica Disto A3. Så mycket tid jag sparar och så mycket noggrannare det blir uppmätt. Förstår inte hur jag har levt utan den innan :D
 
Som nybliven husägare slog jag till och shoppade en samling sågar...
Det blev 3st blåa Bosch (+ en fogsvans :))...
En 10SD gerkap, en 135 sticksåg och en 65 cirkelsåg, var och en ovärderlig på sitt sätt.

Talmetern används flitigt, dock förstår ja inte hur man ofta mäter precis 100mm fel ;)

Har nyligen spikat takpanel med en billig Julapistol, funkade fint, lätt värt 495:-

Snabbtvingar känns underskattade också.
 
Jag är totalt Festool-insnöad,så det känns lite konstigt att skriva detta!
Men mitt absolut sämsta verktyg är Festools sunkskräpmisslyckatförsöktillkopia av den eminenta Talmetern!
Är det verkligen Festool som tillverkar den.....
 
FredrikR skrev:
Talmetern används flitigt, dock förstår ja inte hur man ofta mäter precis 100mm fel ;)
Det där känner jag igen! Sitter med en liten trave omsorsfullt grundoljade och laserade panelbrädor - exakt 100mm för korta. Så jä**a irriterande, speciellt som jag räknat ut på brädan när hur mycket virke jag behövde, och förstås köpt precis det.

Mekanismen på min talmeter är rätt kass egentligen, bandet har kärvat ända från början och den vägrar att slita in sig så det försvinner.
 
JPW skrev:
Mekanismen på min talmeter är rätt kass egentligen, bandet har kärvat ända från början och den vägrar att slita in sig så det försvinner.
Så ska det inte vara. Byt den på garantin.
 
FredrikR skrev:
Talmetern används flitigt, dock förstår ja inte hur man ofta mäter precis 100mm fel ;)
Ja, det händer väl ungefär lika ofta som man kapar på 2-metersstrecket när man jobbar med en tummis,
men det finns ju sätt att undvika det på med båda varianterna.
 
Hej,
Mitt sämsta verktyg är en lutz bandsåg. Köptes i förrgår av bauhaus gbg.
För att göra det enkelt för mig, nämner jag bara det som är bra med den.

Bästa är nog mitt festool mft bord med allt lullull till.
R..
 
på tal om talmeter , kan man laga dom om bandet åkt av i från sitt fäste?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.