Dämparen har ett friktions element av plast mot stången av stål, smörjer man med oljeprodukter kan man får TS problem. Nu ska denna inte smörjas alls, men om man ska smörja nått där plast är inblandat ska det vara silkonfett.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Brf Lagerbiträdet är mindre petiga än så. De rekommenderar sina medlemmar att använda matfett. :surprised:
:crysmile: Ja, klägga dit något som oxiderar och härdar till ett segt klägg. Det blir bra.:rolleyes:
 
H hapazard skrev:
:crysmile: Ja, klägga dit något som oxiderar och härdar till ett segt klägg. Det blir bra.:rolleyes:
Nej absolut inte mitt förstahandsval heller. Försökte bara antyda att problemet inte ligger på hjärnkirurginivå. :crysmile: Sen skulle jag inte hålla för uteslutet att det oxiderade sega klägget faktiskt skulle kunna bota knarrandet. Men som @Isakare tycker även jag att ett silikonsmörjmedel är lämpligare.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej absolut inte mitt förstahandsval heller. Försökte bara antyda att problemet inte ligger på hjärnkirurginivå. :crysmile: Sen skulle jag inte hålla för uteslutet att det oxiderade sega klägget faktiskt skulle kunna bota knarrandet. Men som @Isakare tycker även jag att ett silikonsmörjmedel är lämpligare.
Får torka vad som nu är på stången, om nu föregående ägare varit där och använt oljeprodukt.

Skönt att det inte är hjärnkirurgi - men man har ju all rätt att fråga. Sen finns det en massa olika fetter och oljor av divere typer. Hade ju dessutom fått info att man inte ska smörja alls, så...

=)
 
För att ta upp en gammal tråd... Jag installerade nyss en sprillans ny dörrbroms som knarrade direkt.

Besvikelse.

Förra ägaren hade bara skruvat fast fästet i dörren med två av fyra skruvar, så jag gjorde likadant inledningsvis. Kan meddela att det blev stor förbättring genom att borra lite mer och dra två skruvar till, och ytterligare förbättring genom att se till att alla fyra var riktigt ordentligt fastdragna.

Glädje.

Så det kan ju nästa person som lider av knarr börja med att kolla, innan hen börjar smörja (eller byta...)
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Hej,

Jag har också problem med knarrande dämpare. Har dörrbroms från Habo (1630) på tre av mina ytterdörrar, har aldrig haft något problem på två av dörrarna. Dämparen på den tredje dörren började knarra för ett tag sedan, eftersom att jag ändå tänkte att jag skulle byta dämpare så provade jag att smörja. Det blev ingen bättring. Nu har jag monterat en helt ny dämpare (samma modell, Habo 1630) men den knarrar från start. Det blev något bättre men fortfarande alldeles för mycket knarrande.

Jag förstår verkligen inte vad som kan vara fel, är det någon som har en idé? Eller är det så illa att kvalitén är så ojämn och dålig på Habo 1630?

Är lösningen att gå ifrån Habo och byta modell/leverantör av dämpare?

https://habo.com/se/sortiment/handt...hor/dorrhallare-och-dorrstopp/dorrbroms-10619
 
Kan du inte ta och byta den knarrande mot en icke knarrande dörrbroms och se vad som händer?
Vore ju intressant om den dörrbroms som är tyst börjar knarra och den dåliga blir tyst.
 
Jag har haft problem med knarrande dörrbromsar från Jula.
Lösningen var att rugga upp stången lite med sandpapper 40.
 
  • Gilla
mortsob och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.