Är det någon som använt dessa båda, eller enbart justerskruven, och som kan dela med sig av erfarenheter. Har själv bara använt den traditionella karmskruven men justerskruven verkar onekligen väldigt smidig.

Bild på justerskruven kommer här
En skruv med Phillips-krysspår, av metall, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur används den?
 
Från ESSVE:
"När karmskruv L skruvas in i karmen, greppar hullingarna under skallen tag i karmen. Justering av karmen görs sedan genom att karmskruv L skruvas inåt eller utåt."
 
För innerdörrar fungerar det bra och man slipper borra igenom eventuella fabrikshål.
Till ytterdörrar rekommenderar jag karmhylsor eller karmskruv med hylsa.
Att tänka på när dessa karmskruvar används är att inte dra för hårt för då äter den trä när den dras åt vilket kan ske om man använder maskiner.
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar. Testar dessa skruvarna och ser vad jag tycker om dem!
 
K
Jag hade tagit karmhylsor alla dagar i veckan, otroligt mycket smidigare än alla typer av skruv som finns. Dom tillåter ju även justering av en karm i höjdled, vilket en iskruvad skruv aldrig kan göra!
 
LoweW
Jag satte upp våra innerdörrar med justerskruv, supersmidigt och lätt att få allt i lod (y) Men som abc123 skrev skulle jag aldrig sätta upp annat än innerdörrar med de.
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
K kniv skrev:
Jag hade tagit karmhylsor alla dagar i veckan, otroligt mycket smidigare än alla typer av skruv som finns. Dom tillåter ju även justering av en karm i höjdled, vilket en iskruvad skruv aldrig kan göra!
Varför tycker du hylsa är bättre än den traditionella karmskruven? Och på vilket sätt tillåter den justering i höjdled? Kollat på lite videos men förstår inte riktigt hur man ska justera i höjdled när de dras mot väggen. Menar du innan man dragit i skruven?
Det är ju visseligen smidigt men har svårt att se i vilka lägen det skulle vara nödvändigt om karmen ställs på golv eller i rätt nivå med kilar.
 
Jag fattar fortfarande inte hur justerskruven fungerar. Det är lite aktuellt för mig. Byggde ut fritidshuset i somras, och nu har jag kommit till momentet att montera en innerdörr (skall bara lägga parkett först nästa helg). Fram till jag läste den här tråden, så var jag inställd på att använda karmskruvar (alltså de där med en skruv och lös hylsa).

Karmhylse metoden tror jag att jag förstår, med höjdjusteringen. Jag antar att man spänner hylsan så att karmen sitter i lod och sedan kan man bända den upp och ned lite innan man fixerar med "specialskruven" som hör till?
 
K
F Freniño skrev:
Varför tycker du hylsa är bättre än den traditionella karmskruven? Och på vilket sätt tillåter den justering i höjdled? Kollat på lite videos men förstår inte riktigt hur man ska justera i höjdled när de dras mot väggen. Menar du innan man dragit i skruven?
Det är ju visseligen smidigt men har svårt att se i vilka lägen det skulle vara nödvändigt om karmen ställs på golv eller i rätt nivå med kilar.
Du skruvar i hylsan på utsidan av karmen. Justerar med verktygen från karmens insida likt en karmskruv. Nyper fast karmen i lod, höjdled, djupled och allt vad det heter. Därefter säkrar du den med skruv i regeln (genom karmhylsan). Och kan därefter fortsatt göra justering i sidled för att få karmen helt i lod igen om det skulle behövas.

En tranditionell karmskruv måste du ju skruva in i regeln direkt, och justering i både höjd och djupled är otroligt tidsödande och inte minst kan det vara väldigt krångligt om det finns tidigare hål i regeln som skruven drar sig till, vilket gör att en mindre justering i antingen djupled eller höjdled kan bli svår.
 
Redigerat:
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
F Freniño skrev:
Varför tycker du hylsa är bättre än den traditionella karmskruven? Och på vilket sätt tillåter den justering i höjdled? Kollat på lite videos men förstår inte riktigt hur man ska justera i höjdled när de dras mot väggen. Menar du innan man dragit i skruven?
Det är ju visseligen smidigt men har svårt att se i vilka lägen det skulle vara nödvändigt om karmen ställs på golv eller i rätt nivå med kilar.
Efter att ha runddragit några traditonella karmskruvar undviker jag dem. Kan förstås vara handhavandefel men karmhylsorna känns som ett mer framtidssäkert alternativ med mindre risk för att skruven biter fast i hylsan och inte går att demontera säkert.
 
K
H hempularen skrev:
Jag fattar fortfarande inte hur justerskruven fungerar. Det är lite aktuellt för mig. Byggde ut fritidshuset i somras, och nu har jag kommit till momentet att montera en innerdörr (skall bara lägga parkett först nästa helg). Fram till jag läste den här tråden, så var jag inställd på att använda karmskruvar (alltså de där med en skruv och lös hylsa).

Karmhylse metoden tror jag att jag förstår, med höjdjusteringen. Jag antar att man spänner hylsan så att karmen sitter i lod och sedan kan man bända den upp och ned lite innan man fixerar med "specialskruven" som hör till?
Exakt! Stora fördelen med karmhylsan jämfört med traditionell karmskruv är just om det finns tidigare hål i regeln (som gjorts från tidigare dörr eller av dig själv) och man behöver justera karmen lite lite grann i djupled eller höjdled. Inte ovanligt då att skruven drar sig till redan existerande hål om man bara är någon mm ifrån med nya placeringen.

Nu låter det som jag är säljare på Essve eller Adjufix, men så är absolut inte fallet. Gick igenom mycket strul med karmsvruvarna när vi renovera och karmhylsan var verkligen som natt och dag! Efter 10 dörrar och fönster så blev de sista 6st med karmhylsa och de gick otroligt mycket snabbare och smidigare.
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
K kniv skrev:
Exakt! Stora fördelen med karmhylsan jämfört med traditionell karmskruv är just om det finns tidigare hål i regeln (som gjorts från tidigare dörr eller av dig själv) och man behöver justera karmen lite lite grann i djupled eller höjdled. Inte ovanligt då att skruven drar sig till redan existerande hål om man bara är någon mm ifrån med nya placeringen.

Nu låter det som jag är säljare på Essve eller Adjufix, men så är absolut inte fallet. Gick igenom mycket strul med karmsvruvarna när vi renovera och karmhylsan var verkligen som natt och dag! Efter 10 dörrar och fönster så blev de sista 6st med karmhylsa och de gick otroligt mycket snabbare och smidigare.
Du har många bra argument! Låter verkligen som hylsan är vägen att gå. Speciellt för någon som är nybörjare låter den mycket mer förlåtande om karmen inte kommer rätt direkt!

Men nyfiken som jag är kommer jag ändå testa justerskruven och vanligt karmskruv igen också!
 
K
F Freniño skrev:
Du har många bra argument! Låter verkligen som hylsan är vägen att gå. Speciellt för någon som är nybörjare låter den mycket mer förlåtande om karmen inte kommer rätt direkt!

Men nyfiken som jag är kommer jag ändå testa justerskruven och vanligt karmskruv igen också!
Vi körde också Essves nivåskruv för fönsterkarmarna, otroligt smidig även den för en nybörjare.
Inget nytt att skruva i skruvar och ställa fönstret på (väger in dem i våg innan man ställer dit fönstret obv), men just att man tillåts göra mindre efterjustering var oslagbart smidigt. Hade funkat med vanliga franska skruv också, alla skruvar som man kan justera höjden på "från sidan" borde funka lika.

Liten parantes men likväl tips inom "samma område".
 
K kniv skrev:
Vi körde också Essves nivåskruv för fönsterkarmarna, otroligt smidig även den för en nybörjare.
Inget nytt att skruva i skruvar och ställa fönstret på (väger in dem i våg innan man ställer dit fönstret obv), men just att man tillåts göra mindre efterjustering var oslagbart smidigt. Hade funkat med vanliga franska skruv också, alla skruvar som man kan justera höjden på "från sidan" borde funka lika.

Liten parantes men likväl tips inom "samma område".
Nackdelen med den franska är väl att fönstret lätt kan vandra om man skruvar på plats. Om man justerar innan och får plats med skallen kan det väl kvitta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.