G
Hej, är lite nervös över att visa upp hur det ser ut just nu men jag känner att jag behöver någon som kanske kan förklara lite saker för mig.

först och främst, jag ska anlita en elektriker så jag kommer inte pilla på någonting själv.
Sen, detta är inget jag själv har gjort eller beställt. Men har nu idag förstått att man INTE sätter sladden såhär rakt in genom väggen?
Det var så när vi flyttade in för mer än 10 år och jag har inte haft intresse av allt sånt här. Så jag har NOLL koll.

Problemet nu då.. eftersom det är lysrör är dom jätte tunga och trät den har suttit i orkar inte hålla upp dom mer. Den ena har åkt ner två gånger och sen av flera olika anledningar har den hängt såhär (se bilderna) i mer en ett år. Och jag måste få detta fixat NU. Dock känner jag mig helt lost.

jag vill byta till smala ledlampor UTAN utag i själva armaturen för vi har redan för många vi inte ens använder. Plus, blir inte armaturen tyngre av sånt? (Som ni ser, förstår jag inte hur detta funkar)
Min sambo har pratat med en elektriker som svarade att vi måste ha en armatur med uttag för annars finns det ingen avstängning?
När jag googlar ser jag ju att de finns armaturer med en på och av knapp utan eluttag.

på grund utav våran situation nu (att den är dragen och fast i väggen) har vi färre valmöjligheter? Måste vi dra om allt och fixa med kakel och allt?

allt jag vill ha är, smala vita armaturer som jag fäster på samma ställe som dom gamla satt. LED såklart.
Och så starkt VITT ljus som möjligt. Jag tycker om vitt kallt ljus.

Kan någon snäll själ kolla på dom hemska bilderna och säga vad jag skulle kunna göra? Vad hade ni gjort?
Våran plan är inte att bo kvar här speciellt länge till så att stor renovera köket är jag inte jätte sugen på. :oops:
Och vad tror ni allt skulle kunna kosta? Byte av två gamla lysrörsarmaturer till led?
 
  • Vertikal, vänd, kök, diskbänk, kakel, eluttag, kran, skåpluckor, köksredskap.
Vart går sladdarna väl inne i väggen? Kommer du åt där de är kopplade så du kan få bort dem helt och hållet? Vet att det inte är ni som gjort det, men en oerhört udda lösning när det tom finns uttag precis intill...

Jag hade sett till att få bort allt som har med den gamla armaturen att göra inkl sladdarna. Sen snabbaste och billigaste lösningen (kräver ingen elektriker eller ens el-kunskap) är att köpa Philips HUE ljusslingor som du kopplar in i befintliga uttag. De klistrar du fast så syns de inte ens med tanke på listen du har och kan klippas och vinklas längs med listen där det svänger.

Finns andra märken med LED-slingor också men tycker personligen att det är värt alla pengar att köpa HUE för en smidig installation.
 
  • Gilla
Giniz
  • Laddar…
G
Tack för svaret! Jag satt och tänkte på det också om det gick att ta bort allt. Vet dock inte om det blir för mycket jobb?
Båda har tummen mitt i handen
Jag ser inte så mycket mer än vad det syns på bilderna. Först trodde vi sladdarna gick upp bakom köksluckorna men nix!
 
Svårt att förstå vart den tar vägen då.. jag hade ju inte klippt av den och lämnat den hängandes ens med plugg.
Vet du bara vart "sladdarna" ansluter så är det inte alls särskilt svårt. Men om du inte vet vart de tar vägen så är det svårt även för en elektriker att reda ut det.
Armaturen har du ju redan lyckats plocka ner, och sen sätta dit led-listen gör du ensam på ca 15-30min.

Förhoppningsvis kanske någon mer kunnig hittar hit till tråden.
 
Går de inte i rör ner till intilliggande dosa då?
 
D Daniel 109 skrev:
Går de inte i rör ner till intilliggande dosa då?
ja det låter ju iof väldigt troligt, ser nu att båda två sitter rakt ovanför respektive dosa.

Då är det bara att öppna uttaget så kommer du se där armaturens kabel ansluter. Koppla från de sladdarna och sen förhoppningsvis kan du dra ut hela kabeln. Se dock till att det är helt strömlöst innan du gör något och är du minsta osäker - be om hjälp.
 
G
Vad för rör? Har ni något jag kan googla efter så jag kan se efter. Vet knappt vad jag kollar på nu :crysmile:
 
wpid-20131002_153440.jpg

Bara ett exempel, men i väggen sitter det liknande dessa och sedan är sladdarna dragna i rören. Det de kan ha gjort är att de borrat ett hål och sedan fört ner armaturens kabel till eldosan och kopplat in den där i uttaget.

Men jag skulle nog råda dig att i första hand be om hjälp av en bekant som har lite bättre koll, eller kanske faktiskt ringa en elektriker.
 
G
Greyoso Greyoso skrev:
ja det låter ju iof väldigt troligt, ser nu att båda två sitter rakt ovanför respektive dosa.

Då är det bara att öppna uttaget så kommer du se där armaturens kabel ansluter. Koppla från de sladdarna och sen förhoppningsvis kan du dra ut hela kabeln. Se dock till att det är helt strömlöst innan du gör något och är du minsta osäker - be om hjälp.
har inte vågat öppna armaturen helt pga vatten. Vågar knappt diska nu.
Men kom på att jag skulle ju kunna ta ner den andra och se hur det ser ut.

Jag satte ihop ett växthus med led armatur som man var tvungen att koppla ihop själv. Det gick super bra.
Men när denna trillade ner och jag såg grön,brun,blå,gul, röd och vit sladd blev jag jätte nojjig. Haha
Så någon elektriker kommer nog få fixa det åt mig i slutändan. Nu vill jag bara veta mer så jag slipper känna mig helt lost. ;)
 
G
Greyoso Greyoso skrev:
[bild]

Bara ett exempel, men i väggen sitter det liknande dessa och sedan är sladdarna dragna i rören. Det de kan ha gjort är att de borrat ett hål och sedan fört ner armaturens kabel till eldosan och kopplat in den där i uttaget.

Men jag skulle nog råda dig att i första hand be om hjälp av en bekant som har lite bättre koll, eller kanske faktiskt ringa en elektriker.
ah de där ser sjukt läskigt ut. Och jag har inga bekanta så de blir elektrikern.
Men ändå tack för dina svar!
 
G Giniz skrev:
har inte vågat öppna armaturen helt pga vatten. Vågar knappt diska nu.
Men kom på att jag skulle ju kunna ta ner den andra och se hur det ser ut.

Jag satte ihop ett växthus med led armatur som man var tvungen att koppla ihop själv. Det gick super bra.
Men när denna trillade ner och jag såg grön,brun,blå,gul, röd och vit sladd blev jag jätte nojjig. Haha
Så någon elektriker kommer nog få fixa det åt mig i slutändan. Nu vill jag bara veta mer så jag slipper känna mig helt lost. ;)
Jag hade heller inte diskat med armaturen liggandes sådär, du kan ju iaf lyfta och vrida den bort åt andra hållet.

Som sagt, det är inte särskilt svårt. Du säkerställer att det är strömlöst, skuvar upp eluttaget, ser om du kan identifiera armaturens sladdar, lossar dessa, drar ut hela kabeln ur väggen, skruvar ihop eluttaget igen, slår på strömmen.
 
  • Gilla
Giniz
  • Laddar…
Det är svårt att se vad det är för typ av kabel. Men under förutsättning att det är en installationskabel, inte en lampsladd. Så är det inget jättefel att den kommer ut sådär. I så fall bör man kunna använda den bef. kabeln, och koppla in en ny LED armatur.

Prova att känna utefter kabeln, ofta finns det inpräglad text i isoleringen där det framgår vilken kabeltyp det är. Om kabeln är relativt styv, jämfört med en lampsladd så är det en installationskabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.