M
Hej

Ska inom kort ha en firma som ska iordning vår tomt vilket bl a innefattar anläggning av ny gräsmatta (3-400kvm). Fråga. För att slippa få samtliga gräsfrön uppätna av fåglarna som våra grannar gilla att mata. Är det lönt att ha ngn form av duk över nysådden som släpper igenom ljus och fukt men håller fåglarna borta?
Iaf, har ni några tips på vad man inhandlar dessa? Är ju storlek som behövs minst sagt.. :)
 
  • Gilla
Baldaskrin
  • Laddar…
Jag har själv aldrig noterat att särskilt många frön blir uppätna av fåglar, oavsett tid på året. Man myllar ju ner fröna några millimeter, så det är inte så många som ligger på ytan. Duk blir rätt dyrt om det rör sig om annat än obetydliga arealer.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
M
Ja du har kanske rätt. Kanske helt obefogad oro jag har….såg framför mig hela gräsmattan bli uppäten :rofl:
 
Äter fåglar gräsfrö i någon större utsträckning? Jag har heller inte upplevt detta som något problem vid mina (ska erkännas) begränsade tillfällen med grässådd.
 
Stor fördel med att lägga vit fiberduk på nysådda gräsfrö.
Du skapar ett varmare mikroklimat som dessutom håller hyfsat med fukta när du vattnat.
Fåglar kan vara ett problem på nysådda ytor men normalt sett klarar sig tillräckligt många gräsfrö sig för att det ändå ska kunna bli en fin gräsmatta.

Ska du så nu innan jorden har hunnit bli varm tjänar du ett flera veckor på att ha fiberduk ovanpå hela sådden.
 
Här är det vanligt att man blandar med säd (korn eller havre) som skyddsgröda då man planterar gräs från frö. Säden är ettårig och gror och växer snabbt och skyddar gräsfröna från att bli fågelmat.
 
M
lunnabo lunnabo skrev:
Stor fördel med att lägga vit fiberduk på nysådda gräsfrö.
Du skapar ett varmare mikroklimat som dessutom håller hyfsat med fukta när du vattnat.
Fåglar kan vara ett problem på nysådda ytor men normalt sett klarar sig tillräckligt många gräsfrö sig för att det ändå ska kunna bli en fin gräsmatta.

Ska du så nu innan jorden har hunnit bli varm tjänar du ett flera veckor på att ha fiberduk ovanpå hela sådden.
Var lite min tanke på fiberduken, att det blir ett växthusklimat. Förhoppningsvis kommer grävaren om 1-2 veckor. Börjar bli lite temperaturer här nere i Växjö så vill gärna komma igång med det så fort som möjligt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.