Är det någon mer som kikat på LF test av vattenfelsbrytare?
https://www.lansforsakringar.se/490...ningar/provning-av-vattenfelsbrytare-2022.pdf

Jag försöker förstå hur de kan anse att de brytare markerade i rött är godkända, samtidigt som som de i blått inte är godkända :thinking: är det att de öppnar vid strömbortfall?

Tabell med resultat av produkter testade för olika prestandakriterier, färgkodad för godkännandestatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
BirgitS
Kan det ha att göra med sista sidan om uppdateringar av produkterna?
De två du har ringat in med rött finns med där som uppdaterade och genomgått ny provning.
 
De inringade är de som Länsförsäkringar ansåg vara godkända:

"Vattenfelsbrytare som fick godkänt i testet och är typgodkända:

  • Villeroy & Boch Gustavsberg AB, VATETTE Vattenfelsbrytare
  • Tollco AB, WaterFuse – Villa Control"
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/om-oss/press-media/pressmeddelanden/381372/


Jag har läst rapporten och förstår egentligen inte heller varför just dessa är "godkända" och övriga således underkända?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan det ha att göra med sista sidan om uppdateringar av produkterna?
De två du har ringat in med rött finns med där som uppdaterade och genomgått ny provning.
Ja jo, men vad underkändes de på, och vad uppdaterade de med godkänt? Och står det i testet eller ej?
 
useless useless skrev:
Jag har läst rapporten och förstår egentligen inte heller varför just dessa är "godkända" och övriga således underkända?
Då är det inte bara jag :thinking:
 
BirgitS
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
BirgitS
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja jo, men vad underkändes de på, och vad uppdaterade de med godkänt? Och står det i testet eller ej?
Jag tolkar tabellen som att samtliga underkändes i den version som fanns sommaren 2021 men att två av företagen sen gjorde uppdaterade versioner som provades vintern 21/22 så att det bara blev gröna rutor.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tolkar tabellen som att samtliga underkändes i den version som fanns sommaren 2021 men att två av företagen sen gjorde uppdaterade versioner som provades vintern 21/22 så att det bara blev gröna rutor.
Jag tycker att om man reviderar rapporten får man även revidera resultatet och följaktligen tabellen :thinking:

Men jag gillar att CubicSecure är godkänd, den har jag sneglat lite på.
 
BirgitS
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker att om man reviderar rapporten får man även revidera resultatet och följaktligen tabellen :thinking:
Det håller jag med om att de borde ha gjort (y)
 
C
useless useless skrev:
Jag har läst rapporten och förstår egentligen inte heller varför just dessa är "godkända" och övriga således underkända?
Tolkar som att det hänger på bisatsen "och är typgodkända".
Tvivlar på att LF:s test leder till typgodkännande, utan det är något tillverkaren får betala extra för. Vilket jag tolkar det som att Vatette och Tollco, och sedermera även LK gjort.
 
Richard_F
Jag har sedan två veckor en LK CubicSecure installerad tillsammans med en LK CubicDetector, placerad under diskbänken.

Jag var i kontakt med LF innan och fick till svar att nu även LK:s vattenfelsbrytare var en godkänd produkt som ger 10% avdrag på hemförsäkringen.

Appen till LK är helt ok och ganska enkel att sätta upp. LK:s support meddelade även att ”Det kommer under 2023 stöd för våra produkter i Homey, Google Home och Apple Homekit om allt går som det ska.”
Kan ju alltid hoppas att det blir verklighet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tidigare var åtminstone Vatette en av de vattenfelsbrytare som LF gav bidrag till vid installation, samt fortfarande sänker premien på hemförsäkringen (vi har Vatette).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.