Hej!

Om jag installerar en laddbox på 11 kW 16A till en bil som kan ladda 11 kW vid hemmaladdning.

Kan jag ändå köpa en laddkabel som klarar starkare laddning, till exempel en laddkabel som har specen 20A 16,6 kW eller 22 kW?

Eller borde jag matcha laddkabeln exakt med laddboxens installation ?

Tack!
 
Nej, det måste inte matchas.
 
Det går utmärkt med en för grov kabel. Bilen drar inte mer för det. Jag har själv en kabel för 3x32A men laddboxen är säkrad 3x16A och bilen drar högst 10,5kW (drygt 3x15A).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det går även med för tunn kabel, men det begränsar maxströmmen.
 
Tack för svaren!
 
Så det finns egentligen ingenting att tänka på vid val av kabel förutom att man inte ska välja en med fel typ på kontakt/uttag (typ 1 typ 2 etc)

?
 
J
Q Quest skrev:
Så det finns egentligen ingenting att tänka på vid val av kabel förutom att man inte ska välja en med fel typ på kontakt/uttag (typ 1 typ 2 etc)

?
En grövre kabel kan ju vara lite otympligare att hantera och släpa runt på, men laddningsmässigt spelar det ingen roll så länge den klarar minst den effekt bilen kan ta emot. Tänk också på att köpa en för 3-fas om bilen tar emot det, vilket den rimligtvis gör om den laddar med 11 kW (3x16A)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Min ena typ 2-kabel är för grov (32 A) då jag när jag köpte den tänkte att jag framtidssäkrade genom att ha en kabel som skulle klara även en framtida bils förmåga att ladda med starkare ström än nuvarande.

Ju mer jag lärt mig om elbilsladdning desto mindre sannolikt tror jag dock det är att den situationen någonsin kommer uppstå. Det finns inget större behov av snabbare destinationsladdning än 11 kW. Då är det rent av troligare att man går ner till ännu lägre.

Så jag har en lite för grov, obändig kabel som jag betalade ett överpris för för att vara på säkra sidan.

Idag skulle jag valt en 16 A istället.
 
  • Gilla
Drmek och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min ena typ 2-kabel är för grov (32 A) då jag när jag köpte den tänkte att jag framtidssäkrade genom att ha en kabel som skulle klara även en framtida bils förmåga att ladda med starkare ström än nuvarande.

Ju mer jag lärt mig om elbilsladdning desto mindre sannolikt tror jag dock det är att den situationen någonsin kommer uppstå. Det finns inget större behov av snabbare destinationsladdning än 11 kW. Då är det rent av troligare att man går ner till ännu lägre.

Så jag har en lite för grov, obändig kabel som jag betalade ett överpris för för att vara på säkra sidan.

Idag skulle jag valt en 16 A istället.
Bra insikt !
Jag kan bara le åt alla som gastar om att de måste ha 22 kW laddning.

Vi hade en sådan herre i en brf för några veckor sedan. Till slut insåg han att spelet var förlorat. Då frågade jag vad han hade beställt för bil. Svaret: Volvo laddhybrid!

Då passade jag på att sätta spiken i kistan med att förklara att Volvo laddhybrid= 1 fas 16 A. 3,7 kW. Han räknade med att köra ca 3 mil i veckan. Då kunde jag inte hålla mig , jag skrattade så jag fick tårar i ögonen :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Vi har en 22 kW laddbox (ABB Terra) hemma med fast kabel och den kabeln tycker jag är perfekt, avsevärt mycket smidigare än dieselslangen för tankning av den andra bilen. Den största fördelen som jag ser är att den kabeln aldrig kommer att sno upp sig som gamla tiders telefonkabel gjorde. Det har jag sett på flertalet andra laddboxar i grannskapet med en tunnare och smidigare kabel. Jag skulle välja samma idag, även om behovet numera inte framstår som lika stort som tidigare.
 
Destinations laddning?
Hur snabbt jag vill ladda beror på behov och var jag är.
 
sunnis
11kW kabeln är att föredra alla dagar i veckan. Blir rätt tröttsamt i längden att joxa med en kabel som det i princip aldrig finns behov för, knappt några bilar med 22kW ombordladdare och ytterst få laddare som faktiskt ger full 22kW effekt.

Har själv en 22kW laddare i min bil, fyller ingen som helst funktion. Laddar för långsamt för att man ska aktivt vänta på den, då kör man självklart en snabbladdare och när man väl har parkerat bilen på en 22kW (om man nu hittar någon) för destinationsladdning över kvällen och natten så hinner den ladda klart ändå med 11kW eller mindre…
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Q Quest skrev:
Hej!

Om jag installerar en laddbox på 11 kW 16A till en bil som kan ladda 11 kW vid hemmaladdning.

Kan jag ändå köpa en laddkabel som klarar starkare laddning, till exempel en laddkabel som har specen 20A 16,6 kW eller 22 kW?

Eller borde jag matcha laddkabeln exakt med laddboxens installation ?

Tack!
Skulle starkt rekommendera en grövre kabel, du kanske kommer till en laddare som för tillfället bara kan ge ström på en fas, då kan du ändå ladda relativt fort.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
T Trevlig skrev:
Skulle starkt rekommendera en grövre kabel, du kanske kommer till en laddare som för tillfället bara kan ge ström på en fas, då kan du ändå ladda relativt fort.
Det förutsätter ju att bilens ombordladdare kan hantera mer än 16 Ampere på en fas. Annars blir det ingen skillnad.
 
  • Gilla
Trevlig
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det förutsätter ju att bilens ombordladdare kan hantera mer än 16 Ampere på en fas. Annars blir det ingen skillnad.
Sant det med, vet inte vilken bil det handlar om och det är ju ganska få som klarar mer än 16. mest kina bilar och några Tesla & Zoe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.