A AndersS skrev:
Så är det med skog och vid en storm ramlar/bryts även friska träd, det är något som vi som vistas/bor under de förhållanden får leva med. Trots allt är det så extremt ovanligt att någon omkommer av den orsaken, olyckorna brukar ske när man manuellt tar hand om det efteråt.
Ja men det vore väl inte fel att ta bort höga träd, 10 m på bredden in vid vägar i förebyggande syfte med tanke på att vi får mer stormar året runt nu. Det är inte bara människor som skadas utan träd faller också över väg/ järnvägsspår och blockerar. Klimatanpassaningen borde skett igår!
 
L Lakritsianen skrev:
Ja men det vore väl inte fel att ta bort höga träd, 10 m på bredden in vid vägar i förebyggande syfte med tanke på att vi får mer stormar året runt nu. Det är inte bara människor som skadas utan träd faller också över väg/ järnvägsspår och blockerar. Klimatanpassaningen borde skett igår!
Klimatanpassning borde snarare vara att plantera fler träd i så fall. Inte att skapa 10m breda trädfria områden överallt där människor vistas?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Du har nog missförstått vad klimatanpassning är, du är dock inte ensam. Det handlar om att anpassa sig till ett annat klimat, inte att motverka förändringen. Det är dock inte rimligt att ta bort alla träd vid alla vägar.
Även om jag har en bekant som skadades av att ett träd föll på bilen så är det förhållandevis ovanligt.
 
Claes Sörmland
L Lakritsianen skrev:
Ja men det vore väl inte fel att ta bort höga träd, 10 m på bredden in vid vägar i förebyggande syfte med tanke på att vi får mer stormar året runt nu. Det är inte bara människor som skadas utan träd faller också över väg/ järnvägsspår och blockerar. Klimatanpassaningen borde skett igår!
Jag kan ju meddela att de höga avgifterna för elnätet i alla fall syns i mitt närområde. Sedan ett antal år så röjs ledningsgatorna notoriskt, det skedde inte tidigare. Och även Trafikverket har börjar röja träd längs tågbanan här med regelbundna intervall. Inte heller detta skedde före stormen Gudrun (var det va?).
 
D Daniel 109 skrev:
Du har nog missförstått vad klimatanpassning är, du är dock inte ensam. Det handlar om att anpassa sig till ett annat klimat, inte att motverka förändringen. Det är dock inte rimligt att ta bort alla träd vid alla vägar.
Även om jag har en bekant som skadades av att ett träd föll på bilen så är det förhållandevis ovanligt.
Vem har missförstått menar du? Jag eller Lakritsianen?
 
Du.
 
D Daniel 109 skrev:
Du.
Då håller jag inte med. Men förstår att du kanske missförstår mig.
Min mening är att plantera träd ÄR att klimatanpassa sig. Om vi nu kommer att få mer extremväder är det gynnsamt att ha mer grönska som kan hjälpa att sänka temperaturen på platsen och ta upp vatten. Jag menar inte att träden kan reversera utvecklingen vi ser framför oss.

Träd i urbana miljöer är väl påvisat ha positiv inverkan, eller?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nu pratade vi väl om träd längs vägar?
 
D Daniel 109 skrev:
Nu pratade vi väl om träd längs vägar?
Ursprungsfrågan var till och med träd i anslutning till hus, visserligen på landet men.
Skit samma, träd oavsett var de står någonstans hjälper. Även längs vägar.

Sedan behöver de kanske inte stå dikt an mot vägen eftersom en del inte lyckas hålla sina fordon på vägbanan utan kör av och smäller in i eventuellt träd. Men tio meter är väl lite att ta i. Normalt sett räcker inte det heller om man vill undvika att träd blockerar vägen om det skulle ramla.
 
L Lakritsianen skrev:
Ja men det vore väl inte fel att ta bort höga träd, 10 m på bredden in vid vägar i förebyggande syfte med tanke på att vi får mer stormar året runt nu. Det är inte bara människor som skadas utan träd faller också över väg/ järnvägsspår och blockerar. Klimatanpassaningen borde skett igår!
Hum, har du något gång varit ute på våra landsbygdsvägar, annars kan du få börja besöka oss nere i Småland, och börja fundera på vad det skulle innebära att rensa 10m längs med vägens båda sidor? Nu blev det "Uppfinnaren i Sundbergs" citat "tänkte inte på det";)
Järnväg och stora riksvägar är något helt annat.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kan ju meddela att de höga avgifterna för elnätet i alla fall syns i mitt närområde. Sedan ett antal år så röjs ledningsgatorna notoriskt, det skedde inte tidigare. Och även Trafikverket har börjar röja träd längs tågbanan här med regelbundna intervall. Inte heller detta skedde före stormen Gudrun (var det va?).
Blir nu väldigt OT, men välkommen till Kalmar län, där har inte Trafikverket några medel för att trädsäkra järnvägen, de gör det bara på de större stambanorna, dvs Kalmar-Växjö. Inget på övriga:D
https://www.dagenskalmar.nu/nyheter...skapar-tagbrist-pa-tjust-och-stangadalsbanan/
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Arg
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
engs
Hep Hep skrev:
Precis så har mitt försäkringsbolag värderat lösöre. Eller egentligen fick jag välja. Gå på deras värdeminskning, eller leta upp samma eller motsvarande saker begagnade och maila över skärmdumpar på begpriset.
Såg tips om att om man har ett större försäkringsärende typ brand. Ge en så detaljerad lista på inventarier som möjligt. Skriv inte ”Slalomskidor” utan skriv ”Rossignol Sender 94 Ti”, inköpsår, pris, samt länka till lämplig butik om modellen finns kvar i handeln.
Upprepa med allt och gör en snygg lista i excel.

Ju mer detaljerat som möjligt så de inte tar lägsta möjliga pris på generisk produkt samt minska på jobbet det är för handläggaren att kolla allt, desto enklare att få igenom allt.

Tipset kom nog från USA eller GB, om det stämmer här vet jag ej, men låter troligt.
 
Ett sätt att bli av med ovälkomna björkar är ju att låta dem dö av törst. Noterade i grannskapet att ett antal björkar dog under sommaren -18 när det var så varmt och gott. Det tog lite tid men under senhösten när stormarna kom började de en och en att trilla sönder. En av dessa stod bredvid grannens inglasade altan och skräpade ner något otroligt. Kommunen ville dock inte såga ner den.

Nu när den hade torkat och trillat sönder lite tror jag att grannen en dag (eller natt) gick ut och knuffade till den så att i princip hela trädet föll. Ingen stor björk, kanske 1,5 dm i diameter.

/S
 
L Lakritsianen skrev:
Ja men det vore väl inte fel att ta bort höga träd, 10 m på bredden in vid vägar i förebyggande syfte med tanke på att vi får mer stormar året runt nu. Det är inte bara människor som skadas utan träd faller också över väg/ järnvägsspår och blockerar. Klimatanpassaningen borde skett igår!
Köp de fastigheter du vill låta avverka 20 m skog på, ägaren avgör om och när det ska tas bort några träd.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kommunen har i grund och botten ingen inblandning i sådana här civilrättsliga frågor kring träd. Det är mellan fastighetsägarna.
En tidsram kanske de har för kommunala träd så man kan få någon uppfattning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.