Halvt valmat tak? Kuverttak?

Alltså, jag får fasiken inte till det i konstruktionen för min tilltänkta lilla tillbyggnad på totalt 3x3m.

Någon vänlig själ som kan tänka sig förklara/rita upp hur jag ska bygga upp regelverket/takstolar för att taket skall få utseendet som på bilden?! Vad jag förstått är spännvidden så kort att regelrätta takstolar kanske inte är nödvändigt? Hade tänkt bygga av dimension 45x120, men kom gärna med åsikter. Själva takhöjden är tänkt att bli ca 65cm och sedan kommer det läggas ett tegel-imiterat plåttak..

3D-modell av ett hus med takfönster, veranda och flera fönster. Digitalt ritat, grå och blå färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett tvåvåningshus med tillbyggnad och många fönster, ritad i CAD-program.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Går såklart att bygga på massa olika sätt. Mer "seriösa" byggnader kan ha ett par vanliga vanliga takstolar och bara ha kuvertdelen byggd på plats medan mindre enklare tak kan göras bara med reglar på plats. Google har massor med förslag och bilder då du är långt ifrån ensam med denna fundering.
Ska du ha isolering och innertak måste du kunna hänga upp det i något så det är en sak att tänka på.

En annan sak som du inte frågade om så känn dig fri att ignorera men plegel tak blir inte särskilt snygga på sånna här tak. Sidorna där plåten blir kilar ser sådär ut och nockplåtarna som används vid valmningen är väldigt stora och helt tar över. Mitt råd är i alla fall att du tänker igenom noga i förväg så du inte blir besviken, det finns bättre alternativ även om du råkar ha plegel på huset enligt mig i alla fall.
 
  • Gilla
Ht33781
  • Laddar…
Sett uppifrån kan ett regelverk se ut ngt så här.. prova rita upp med dina mått så får du fram vinklarna.. dom löngs sidan kapas mot nockbalken i en vinkel medan dom fram behöver geras x 2 del i takvinkel och mot balken som går från nock ut till hörn..
Ritning av symmetrisk träkonstruktion, eventuell arkitekturidé, med bjälkar och stolpar, skissartad, enkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ht33781
  • Laddar…
Tack för svar båda två. Har googlat mig sönder och samman för lösningar, men svårt att applicera på mina mått känner jag. Därav min fråga här så man kan få lite diskussion och mer förståelse :)

Tack för skissen, jag har varit på gång att rita på liknande sätt, men blir tokig på vinklarna dels i nock och dela längs själva taket på de två diagonala balkarna; behöver man inte bry sig om det eftersom det kommer att täckas av skivor och papp etc? Hur gör man mot innertaket med de diagonala och de som löper ut mot kortsidan? De tre innersta ”stolarna” kan jag ju göra som vanligt med en liggande balk som innertaket kan fästas i. Är ett alternativ att bara lägga ytterligare två stående balkar från mitten och utåt för att få infästningsmöjlighet?

Angående val av tak; det var en mycket välkommen åsikt. Har inte alls reflekterat över hur det kan komma att se ut mer än att vi tänkt att det skulle passa till resten av huset att ha samma typ av tak. Taket på det stora huset är ett ”äkta” valmat tak och vi har inte tänkt på att det skulle se oproportionerligt ut. Ett Plegel kontra falsat plåt (som jag annars är ett alternativ), skiljer sig underkonstruktionen? Kan man lägga det falsat själv? Tänkte att det är för en plåtnisse att göra annars..
 
Rickard.
Hur menar du "tokigt på vinklarna"?
Det finns i princip 2 alternativ beroende på vad man vill ha.
Första är att du ser till att det blir samma lutning överallt dvs lika långt från takfot till nock på sidorna som takfot till nockspetsen(brist på namn) på gaveln. Det andra alternativet är att du flyttar ut nockspetsen längre ut från väggen och har en brantare och mindre triangel. Många gånger tycker jag faktiskt det senare är ett bra alternativ men designråd är egentligen inte något jag borde hålla på med ;)

För att fästa upp innertaket kan du göra trianglar som går mellan sista takstolen och hammarbandet (kan heta sticktakstol eller nått sånt). Går du in på träguiden och kollar hur man bygger ett valmat tak kommer du förstå.

Nej ett falsat plåttak gör man inte så bara själv utan det får du nog leja bort om du väljer det. Falsad plåt är såklart det "rätta" valet, papp i någon passande färg är också ett vettigt "budgetalternativ" enligt mig i alla fall. Falsad plåt och även papp för den delen kräver lite högre kvalité på underarbetet men i stort är det samma. Råspont av minst 20mm, helst 22-23mm snyggt monterat med rätt underlagspapp/duk på.
 
First of all, due to inexperience, use the same roof pitch on the side and front. You will avoid problems with the different width of the eaves and the height of the gutter boards. As for the drawing, the ridge beam should not protrude beyond the full rafter. the hip rafter should reach the "full" rafters
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.