Tjenare!
Har fått i uppdrag av sambon att nu bygga en gäststuga på 10-15 kvm.
Kommer bli av lösvirke då det är lättillgängligt och billigt för min del.
En fråga om golvet till en början, ska gräva ner plintar o regla upp, hade ni isolerat golvet på en gäststuga?
Hur tänker ni med isolering? Är det att dra fast en 22x95 under reglarna och sen lägga asfaboard på den plankan i botten på facken? Behöver man täta mer neråt med plast eller papp?
Blev visst mer än en fråga men ja ja… hoppas ni har överseende!
//Andreas
 
Tomture61
Om tanken är att isolera klimatskalet så är det normalt att även golvet isoleras .
Man har aldrig diffplast mot den kalla sidan , diffplast kan däremot läggas under tex trägolvet .
Asfaboard är för klent att lägga i botten , kommer att böja sig ned / lossna .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om tanken är att isolera klimatskalet så är det normalt att även golvet isoleras .
Man har aldrig diffplast mot den kalla sidan , diffplast kan däremot läggas under tex trägolvet .
Asfaboard är för klent att lägga i botten , kommer att böja sig ned / lossna .
Tack för svar! Vad rekommenderar du istället för asfaboard?
 
Mazen Mazen skrev:
Trossbottenskiva..
[länk]
Tackar! Är den inte så tunn så den sviktar av sin egen vikt?
 
Hur ska gäststugan användas? Isolering i golvet skulle jag haft oavsett. Men hur mycket, beror ju på om den enbart är tänkt att använda sommartid.
 
A AndreasWahlgren skrev:
Tackar! Är den inte så tunn så den sviktar av sin egen vikt?
Nej den håller, även med isolering på..
 
  • Gilla
AndreasWahlgren
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hur ska gäststugan användas? Isolering i golvet skulle jag haft oavsett. Men hur mycket, beror ju på om den enbart är tänkt att använda sommartid.
Ja det är ju så att förmodligen blir det mest sommartid, men förmodligen lika bra att isolera ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.