Ättika har den fördelen att den avdunstar så ger ett blank och fint resultat vid fönsterputs och badrumsrengöring, men då luktar den så klart.

Citronsyra ligger kvar och blir flammigt, men luktar inte och är ju därför bra för att rengöra större ytor som kan sköljas.

Bikoarbonat ("soda") är basiskt och löser fett, kan användas som skurpulver på hällar och dylikt. Blanda inte med en syra det försämrar bara effekten, däremot kan man använda dem efter varandra.

Oavsett så köp inte de livsmedelsklassade varianterna småförpackning, blir onödigt dyrt. Och städa definitivt inte med citron eller naturlig vinäger, riktig klimatidioti att framställa och frakta för den användningen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl egentligen bara Klorin och syra som man ska akta sig för. Och det är sällan man behöver använda Klorin. Bara typ om man behöver sanera ett våtrum där man har slarvat med städningen några år.

Kanske även i kök om det har misskötts på samma sätt? Men där brukar det mer handla om att härsknat fett har byggt på vilket inte är Klorins bästa uppgift att hantera.
När jag gick på gymnasiet så kände jag en morgon i duschen att det luktade klor. Förstod inte var det kom ifrån, men tänkte att mamma säkert använt klorin till något. Nästa morgon kände jag det igen. Det kom när jag började schamponera in håret. Luktade i flaskan, inget. Luktade på den hårda tvålen som jag använt att tvåla in mig med. Där luktade det lite. Sköljde av tvålen med vatten och lukten försvann. Testade att hälla schampo på tvålen, och då började det bubbla och fräsa och lukta väldigt starkt. Så, även till synes milda rengöringsmedel kan reagera ganska kraftigt med varandra.
 
Claes Sörmland
L Lilllen skrev:
När jag gick på gymnasiet så kände jag en morgon i duschen att det luktade klor. Förstod inte var det kom ifrån, men tänkte att mamma säkert använt klorin till något. Nästa morgon kände jag det igen. Det kom när jag började schamponera in håret. Luktade i flaskan, inget. Luktade på den hårda tvålen som jag använt att tvåla in mig med. Där luktade det lite. Sköljde av tvålen med vatten och lukten försvann. Testade att hälla schampo på tvålen, och då började det bubbla och fräsa och lukta väldigt starkt. Så, även till synes milda rengöringsmedel kan reagera ganska kraftigt med varandra.
Att schampo och hårdtvål på marknaden skulle innehålla ingredienser så att de reagerar och ger klorlukt låter väldigt osannolikt. Det skulle i princip vara ett hypokloritsalt i endera produkten vilket är väldigt olämpligt. Jag har inte sett sådana produkter på affärernas hyllor och tror inte de skulle få godkännande. Kanske någon olämplig importtvål som innehöll kalciumhypoklorit och som säljs som "antibakteriell" som hade letat sig in i hemmet?
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att schampo och hårdtvål på marknaden skulle innehålla ingredienser så att de reagerar och ger klorlukt låter väldigt osannolikt. Det skulle i princip vara ett hypokloritsalt i endera produkten vilket är väldigt olämpligt. Jag har inte sett sådana produkter på affärernas hyllor och tror inte de skulle få godkännande. Kanske någon olämplig importtvål som innehöll kalciumhypoklorit och som säljs som "antibakteriell" som hade letat sig in i hemmet?
Eller en poolpuck :crysmile:
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
I
Så skillnaden mellan ättika och citronsyra vid städning är att ättika lämnar inga vatten spår, däremot har det en stark doft\gas som kan vara skadligt.

För vår del spelar inte ättikans fördel någon roll då vi ändå efter tvättar(egentligen främst för att bli av med stanken).

Så om vi skulle gå över till citronsyra istället som inte genererar någon farlig doft\gas, hur ska man då blanda detta för att få samma effekt och samtidigt se till så att det är ofarligt att använda?
 
Claes Sörmland
H hapazard skrev:
Eller en poolpuck :crysmile:
Det tar så bra på huden när man gnider in sig.
 
Claes Sörmland
I Ironside skrev:
Så skillnaden mellan ättika och citronsyra vid städning är att ättika lämnar inga vatten spår, däremot har det en stark doft\gas som kan vara skadligt.

För vår del spelar inte ättikans fördel någon roll då vi ändå efter tvättar(egentligen främst för att bli av med stanken).

Så om vi skulle gå över till citronsyra istället som inte genererar någon farlig doft\gas, hur ska man då blanda detta för att få samma effekt och samtidigt se till så att det är ofarligt att använda?
Om du vill ha samma koncentration (molaritet) på en citronsyralösning som på en ättiksyralösning så behövs en rejäl mängd med citronsyra.

T ex 24% ättika är nära 4,2 M. För att nå denna koncentration så behöver du ungefär 80 g citronsyrapulver per dl slutlösning. D v s du väger upp t ex 80 g och sen tillsätter du kokhett vatten (det löser sig mycket snabbare så) till en slutvolym (efter att pulvret är upplöst) på 1 dl (=100 ml). Nu är koncentrationerna rätt lika men citronsyran har ett tre karboxylgrupper och ättiksyran bara en samt ett lägre pKa så den är surare och kan ta mer bas innan den är neutraliserad. Den borde vara mer potent än ättiksyran vid rengöring som kräver kalkupplösning.
 
Vi använder såpa och vatten i en sprayflaska och tycker att det funkar lika bra som det färdigblandade vi köpte innan. Dessutom till en bråkdel av pengarna. Jag tycker även att det luktar trevligare när vi använder såpa.

Behövs det så använder vi ättika också. Jag har för mig att vi har ättika som sköljmedel i tvättmaskinen istället för färdigt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att schampo och hårdtvål på marknaden skulle innehålla ingredienser så att de reagerar och ger klorlukt låter väldigt osannolikt. Det skulle i princip vara ett hypokloritsalt i endera produkten vilket är väldigt olämpligt. Jag har inte sett sådana produkter på affärernas hyllor och tror inte de skulle få godkännande. Kanske någon olämplig importtvål som innehöll kalciumhypoklorit och som säljs som "antibakteriell" som hade letat sig in i hemmet?
Ingen aning vad de innehöll. Var ju ganska intresserad av kemi på den tiden, så hade ju kunnat dokumentera, men tyvärr inte. Vi hade alltid olika märken hemma på allt hela tiden, så ingen ledtråd där heller. Kan ju t.o.m. vara så att det var något som hamnat fel vid tillverkningen(?) Men reagerade gjorde det, och jag blev väldigt försiktig efter det med att blanda sådant som hade med rengöring att göra. Detta var i början på 90-talet, om det kan ha funnits andra saker då än nu?
 
L Lilllen skrev:
Ingen aning vad de innehöll. Var ju ganska intresserad av kemi på den tiden, så hade ju kunnat dokumentera, men tyvärr inte. Vi hade alltid olika märken hemma på allt hela tiden, så ingen ledtråd där heller. Kan ju t.o.m. vara så att det var något som hamnat fel vid tillverkningen(?) Men reagerade gjorde det, och jag blev väldigt försiktig efter det med att blanda sådant som hade med rengöring att göra. Detta var i början på 90-talet, om det kan ha funnits andra saker då än nu?
Eller vänta ett tag nu. Kanske dumstruten borde åka på. Det kan faktiskt ha luktat ammoniak och inte klor :oops:
 
I
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du vill ha samma koncentration (molaritet) på en citronsyralösning som på en ättiksyralösning så behövs en rejäl mängd med citronsyra.

T ex 24% ättika är nära 4,2 M. För att nå denna koncentration så behöver du ungefär 80 g citronsyrapulver per dl slutlösning. D v s du väger upp t ex 80 g och sen tillsätter du kokhett vatten (det löser sig mycket snabbare så) till en slutvolym (efter att pulvret är upplöst) på 1 dl (=100 ml). Nu är koncentrationerna rätt lika men citronsyran har ett tre karboxylgrupper och ättiksyran bara en samt ett lägre pKa så den är surare och kan ta mer bas innan den är neutraliserad. Den borde vara mer potent än ättiksyran vid rengöring som kräver kalkupplösning.
Så om jag ska blanda enligt receptet i min första post(2 dl 24% ättika + 8 dl vatten) men med citronsyra så behöver jag totalt 160 g citronsyrapulver?

Giftcentralen skriver såhär :

Citronsyra
Koncentrerade lösningar och pulver är kraftigt irriterande.
Lösningar svagare än 20% är irriterande men relativt ofarliga om ett barn får i sig en enstaka klunk.

Kanske är det enklare\bättre att bara leta upp en färdigblandad kalklösning blandning där man kan få tydliga råd om vilka skyddsutrustning som krävs och där man kan vara säker på att YES(och vatten) inte påverkar om det skulle råkas blandas på ex dusch väggen. Vi har dock testat kalkbort sen tidigare men fått klart bättre resultat med ättika blandningen. Vi har även köpt Nitor badrumsrent på Hornbach par gånger : https://cdn.hornbach.se/data/shop/D04/001/780/491/602/244/8847841_Doc_01_SE_20190614124752.pdf här har vi dock fått rådet att använda iallafall ABE filter ihop med P3 från Sundströms.
 
Claes Sörmland
L Lilllen skrev:
Eller vänta ett tag nu. Kanske dumstruten borde åka på. Det kan faktiskt ha luktat ammoniak och inte klor :oops:
Det låter rimligare eftersom ammoniumsalter ibland finns i rengöringsprodukter. Och höjer man pH på dem så får man ammoniakgas som ju luktar som Ajax fönsterputs.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Så om jag ska blanda enligt receptet i min första post(2 dl 24% ättika + 8 dl vatten) men med citronsyra så behöver jag totalt 160 g citronsyrapulver?

Giftcentralen skriver såhär :

Citronsyra
Koncentrerade lösningar och pulver är kraftigt irriterande.
Lösningar svagare än 20% är irriterande men relativt ofarliga om ett barn får i sig en enstaka klunk.

Kanske är det enklare\bättre att bara leta upp en färdigblandad kalklösning blandning där man kan få tydliga råd om vilka skyddsutrustning som krävs och där man kan vara säker på att YES(och vatten) inte påverkar om det skulle råkas blandas på ex dusch väggen. Vi har dock testat kalkbort sen tidigare men fått klart bättre resultat med ättika blandningen. Vi har även köpt Nitor badrumsrent på Hornbach par gånger : [länk] här har vi dock fått rådet att använda iallafall ABE filter ihop med P3 från Sundströms.
Blandningen stämmer och citronsyran kommer inte vara farligare än motsvarande ättiksblandning eller för den delen färdigköpt badrumssprej (lägg till lite diskmedel så är det badrumssprej du skapat...)
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Vi använder bikarbonat (både pasta och pulver), YES, ättika 24% och röd pri (som dock börjar bli svår att få tag i). Har även städservetter för ’snabbstädning’ och någon Ajax rengöring :seenoevil:

Röd pri är det enda som hjälper mot kalken här, kalkrent, kalkbort och kalkosan fungerar inte alls på dessa fläckar.
 
Mina städkemikalier är endast tallsåpa för allmänrengöring, citronsyra för avkalkning och linoljesåpa för golv. Giftfritt och luktar mellan gott och himmelskt.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.