Jag har en frånluftsvärmepump (autoterm 190F) som börjar strula. Jag får felmeddelande ”tillskott ur” hela tiden. Kan trycka bort meddelandet och pumpen hoppar igång igen, men 2h senare är det tillbaks… när meddelandet kommit så slutar pumpen jobba vilket gör att det blir kallt i element och tappvatten.
Någon som har en aning om vad det kan bero på?
 
Redigerat:
Kan det vara så att kompressorn är kaputt och det finns en inställning i styrsystemet som stänger av el-tillskottet vid en viss utetemperatur? Då blir det kallt i pannan när den utetemperaturer har uppnåtts. Bra att det kommer felmeddelande.
 
J Josth skrev:
Kan det vara så att kompressorn är kaputt och det finns en inställning i styrsystemet som stänger av el-tillskottet vid en viss utetemperatur? Då blir det kallt i pannan när den utetemperaturer har uppnåtts. Bra att det kommer felmeddelande.
jag tror inte kompressorn är sönder då den jobbar på när jag klickar bort meddelandet och låter som den brukar. Kompressorn verkar gå som den ska…
 
Kolla så att shuntmotorn reglerar som den skall
 
L lordi skrev:
Kolla så att shuntmotorn reglerar som den skall
shuntmotorn verkar inte fungera som den ska, har inte gjort det senaste året… jag har kört den manuellt då överhettningskyddet gick när den va automatiskt… hoppar även tillbaks till automatiskt av sig själv ibland vilket jag inte trodde den kunde? Men nu är den manuell igen och ska släppa ut ganska låga temperaturer eftersom det är varmare ute nu så jag vet inte riktigt varför den slår ifrån tillskottet nu
 
Jonatan Flodin stenholm Jonatan Flodin stenholm skrev:
shuntmotorn verkar inte fungera som den ska, har inte gjort det senaste året… jag har kört den manuellt då överhettningskyddet gick när den va automatiskt… hoppar även tillbaks till automatiskt av sig själv ibland vilket jag inte trodde den kunde? Men nu är den manuell igen och ska släppa ut ganska låga temperaturer eftersom det är varmare ute nu så jag vet inte riktigt varför den slår ifrån tillskottet nu
Den borde inte kunna hoppa tillbaks i auto-läge av sig själv. Du kan få fel "tillskott ur" om framledningstemperaturen avviker för mycket från bör-värdet.
Lika så om varmvattentemperaturen blir för varm.
Kolla så att framledningstemperaturen följer värmekurvan någorlunda.

Om överhettningskyddet ofta löser ut så kan det bero på ett fel i kraftkortet som gör att ett elsteg alltid ligger till.
Då märks det oftast när det blir lite varmare ute och värmepumpen inte behöver skicka ut så hög temperatur på värmesystemet.

Så det verkar som du möjligen kan ha två fel här. Shuntmotorn och kraftkortet.

EDIT: Ev så är kraftkortet ok, så kolla shuntmotorn först. Överhettningsskyddet kan lösa om shuntmotorn inte öppnar.
 
  • Gilla
Jonatan Flodin stenholm
  • Laddar…
L lordi skrev:
Den borde inte kunna hoppa tillbaks i auto-läge av sig själv. Du kan få fel "tillskott ur" om framledningstemperaturen avviker för mycket från bör-värdet.
Lika så om varmvattentemperaturen blir för varm.
Kolla så att framledningstemperaturen följer värmekurvan någorlunda.

Om överhettningskyddet ofta löser ut så kan det bero på ett fel i kraftkortet som gör att ett elsteg alltid ligger till.
Då märks det oftast när det blir lite varmare ute och värmepumpen inte behöver skicka ut så hög temperatur på värmesystemet.

Så det verkar som du möjligen kan ha två fel här. Shuntmotorn och kraftkortet.

EDIT: Ev så är kraftkortet ok, så kolla shuntmotorn först. Överhettningsskyddet kan lösa om shuntmotorn inte öppnar.
Tack för bra svar!! Att den inte bör kunna hoppa ur manuellt läge har jag hört innan också, men det har hänt 3-4 gånger senaste halvåret…
Tidigare har ”tillskott ur” hänt när den gjort detta och öppnat upp nästan fullt, nu är den manuellt ställd nästan stängd och händer då också… men ska ta hit någon som kan titta på shuntmotorn då!
 
Det är väl den gamla typen av shuntmotor där man trycker in ratten för att köra manuellt. Om då automatiken lyckas hitta precis läget den står i manuellt så kommer ratten att fjädra ut och därefter följa automatiken.
 
J Josth skrev:
Det är väl den gamla typen av shuntmotor där man trycker in ratten för att köra manuellt. Om då automatiken lyckas hitta precis läget den står i manuellt så kommer ratten att fjädra ut och därefter följa automatiken.
är det så det funkar? Det stämmer att man trycker in ratten för att köra manuellt, låter ju ändå lite rimligt att den skulle gå tillbaks till auto om den lyckas pricka rätt… men väldigt störande samtidigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.