T Toye_ skrev:
Det är ingen bullshit. Vi får ofta in kunder som klagar på att säkringen går på sågen/dammsugaren/kompressorn. Då frågar man om dom använder en förlängningskabel, vilket dom oftas gör. Säger åt dom att inte använda den eller skaffa en 2,5mm².
Sen hör man inget mer.

Även camping folk har samma problem. Fick lära mig på första campingen man var på att man ska ha en 2,5mm² skarvkabel och koppla in sig i ellutaget med.
De kanske bygge skarvsladd som bar trasig.
Eller då valde de att åta till en verkstad som inte skyller på skarvsladd.
Det finns elkablar för flera tusen för att få bra ljud
Man ska inte vara säker allt när man sned
 
  • Ledsen
Handyman 2.0
  • Laddar…
Köp bensinsåg:rofl:
 
Om du är riktigt snabb och startar sågen med 30 cm kabeln och när du har full snurr på sågen byter du kabel. Men du måste vara snabbare än blixten...
 
Utan att veta förutsättningar kan en dvärgbrytare med C-karaktär lösa problemet (såvida du inte har gamla porslinssäkringar/diazed) eller byta till 13A. Men det är ett elektrikerarbete att byta och bedöma att det går.;)
Har C-karaktär på alla utomhusuttag där liknande maskiner körs med hög startström t.ex. högtryckstvätt.
 
  • Arg
Handyman 2.0
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Utan att veta förutsättningar kan en dvärgbrytare med C-karaktär lösa problemet (såvida du inte har gamla porslinssäkringar/diazed) eller byta till 13A. Men det är ett elektrikerarbete att byta och bedöma att det går.;)
Har C-karaktär på alla utomhusuttag där liknande maskiner körs med hög startström t.ex. högtryckstvätt.
Nu drar motorn 2400W Jag tror inte karaktären på säkringen är så viktig snarare siffrorna
 
  • Älska
Handyman 2.0
  • Laddar…
2400W/230V ~ 10,5A. Så redan där ligger man över gränsen för vad uttaget är avsäkrat för. Så sätt upp ett 3-fas uttag och anslut sedan via en adapter och 2.5mm2 skarvsladd.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu drar motorn 2400W Jag tror inte karaktären på säkringen är så viktig snarare siffrorna
Nja, klarar den att köra utan förlängningsslad, men bryter med extrasladden kan det vara så enkelt.
Men det får elektrikern avgöra ;)
 
M merbanan skrev:
2400W/230V ~ 10,5A. Så redan där ligger man över gränsen för vad uttaget är avsäkrat för. Så sätt upp ett 3-fas uttag och anslut sedan via en adapter och 2.5mm2 skarvsladd.
Har en högtryckstvätt som har en märkeffekt på 3kW, den skulle egentligen vilja ha en 13A säkring. Jag kör den på en 10A C-dvärgbrytare, det fungerar att köra den ett tag iaf. Kommer inte ihåg när den köptes (den är iaf åtta år) men säkringen har löst ut mindre än fem gånger.

Etikett på Kärcher K7 Premium högtryckstvätt med tekniska specifikationer, CE-märkt, svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får man gissa anges märkeffekt med lite marginal, dvs det den drar mindre.
 
  • Gilla
Blommas
  • Laddar…
Hager dvärgbrytare kan överbelastas med 1,13*In i över en timme innan dvärgbrytaren löser, om den överbelastas med 1,45*In så ska den lösa ut på mindre än en timme.

Tabell över utlösningskarakteristik för brytare med termer som ström, utlösningstid och multiplikatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://assets.hager.com/step-conte...std.lang.all/SE_TECHAPP_28-04-2015_31_DVB.pdf

Jag kan mäta (i helgen) hur mycket ström den tar när jag använder den.
 
Den drar till och med 16A, enligt Fluken,
 
C cpalm skrev:
Jag har en sådan här Reevolt 2,5 mm2 kabelvinda som jag använder för att minimera spänningsfallet när jag kör med elsågen och andra strömkrävande apparater. Men jag tycker det logiskt sett borde bli tvärtom, med en lång och klen skarvsladd med (relativt) hög resistans borde strömmen genom säkringen bli mindre.

[länk][/QU
Demmpa Demmpa skrev:
Den drar till och med 16A, enligt Fluken,
[video]
Tänk på att det är skillnad på startström och driftström. En elmotor kan dra upp till 4x märkeffekten i ett par sekunder vid uppstart.
 
C cpalm skrev:
Jag har en sådan här Reevolt 2,5 mm2 kabelvinda som jag använder för att minimera spänningsfallet när jag kör med elsågen och andra strömkrävande apparater. Men jag tycker det logiskt sett borde bli tvärtom, med en lång och klen skarvsladd med (relativt) hög resistans borde strömmen genom säkringen bli mindre.

[länk]
Du har 100% rätt, förutsatt en statisk last i änden av kabeln. Dock kan det finns kraftelektronik i den anslutna apparaten som styr hur mycket ström som ska skickas in i motorn. Om det t.ex. finns en effektstyrning av något slag så kommer denna att göra sitt jobb genom att ge motorn så många watt som behövs för att uppnå önskat svar från någon typ av sensor (t.ex. varvtal) Om apparaten då upplever ett spänningsfall genom exempelvis en lång skarvkabel så kommer mer ström att behövas för att uppnå samma effekt eftersom spänning x ström = effekt.
 
Redigerat:
ElFredde ElFredde skrev:
Tänk på att det är skillnad på startström och driftström. En elmotor kan dra upp till 4x märkeffekten i ett par sekunder vid uppstart.
Ja, första gången jag startade högtryckstvätten så stack mätaren upp väldigt högt.
Jag mätte några gånger innan jag spelade in samt att jag stod i säkert 10 sekunder och spolade å den gick aldrig ner under 16A.
 
  • Gilla
ElFredde
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, klarar den att köra utan förlängningsslad, men bryter med extrasladden kan det vara så enkelt.
Men det får elektrikern avgöra ;)
Om den vill ha 2400w och en 10A säkring normalt ger 2300w Så behöver jag inte ens ett mattesnille...
Sen kommer vi till vissa undantag i verkligheten. Nu är det inte omöjligt att vi har 240V i våra vägguttag. Det innebär att man då kan få ut 2400w på vår 10A säkring. Det sista är undantag och kanske lite överkurs.
Den vanligaste karaktären på en dvärgbrytare är C.
En 13A säkring fungerar och kan fungera med 1,5mm2 kablar. Här kommer det behövas räknas. Avstånd central och VU avgör Om det bli till att köra med 1,5mm2 eller 2,5mm2 16A är enkel. Där är det 2,5mm2. Det innebär att man måste tråda om.
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.