Hej!
Jag har en mindre stuga med torpargrund från 1978. När jag köpte stugan så anmärkte besiktningsmannen på att grunden kunde finnas fukt i. Han föreslog att jag skulle med sugbil suga bort allt material och fylla på med makadam och en plastduk på. Han föreslog också att jag skulle installera en avfuktare. Det kommer jag inte göra, men funderar på det första. Det är inte hög ”höjd” i grunden.

Ni som gjort det, kan ni uppskatta ungefär hur mycket jobb det är, hur lång tid kan det ta? Hur mycket kostar det ungefär? Funderar också på om det är lika bra å dränera hela stugan runt.
 
  • Ett hus med röda väggar, vita fönster, grönska, städad gräsmatta, stig, stege. Lantlig eller förorts miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd träbyggnad, vit dörr, grönt gräs, ingen synlig person, dagtid, enkel arkitektur, landsbygdskänsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
först några kontrollfrågor,

vilken höjd är det på torpargrunden
hur kommer man åt grunden.
ska du riva upp bjälklaget i övrigt

och slutligen är det ens några fuktproblem?
 
A Aunty skrev:
först några kontrollfrågor,

vilken höjd är det på torpargrunden
hur kommer man åt grunden.
ska du riva upp bjälklaget i övrigt

och slutligen är det ens några fuktproblem?
Höjden är ca 30-40 cm. Man kommer åt grunden via sockelventiler som inte är stora.
Vill inte riva upp bjälklagret.

Fuktkvot är uppmätt till 14-15% vilket är under den gräns som besiktningsmannen sa var 17%. Men ja det är en relevant fråga, för tänker att vad tusan har det varit såhär sedan 70-talet så borde det ju funka nu med. Men jag tycker det är en svag doft i hallen när man kommer in i huset. Kan vara inbillning också.
 
A
A antipod skrev:
Höjden är ca 30-40 cm. Man kommer åt grunden via sockelventiler som inte är stora.
Vill inte riva upp bjälklagret.

Fuktkvot är uppmätt till 14-15% vilket är under den gräns som besiktningsmannen sa var 17%. Men ja det är en relevant fråga, för tänker att vad tusan har det varit såhär sedan 70-talet så borde det ju funka nu med. Men jag tycker det är en svag doft i hallen när man kommer in i huset. Kan vara inbillning också.
gör inget alls.
är det inget problem varför ska du då åtgärda.

dessutom har du går det inte göra via ventiler i grunden
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.