Hoppas någon på detta eminenta forum kan hjälpa mig. Jag har ritat ett eget hus men har dessvärre upptäckt att det kostar flis att få någon att göra en ritning. Så min fråga är följande:

Vet någon av något företag som säljer färdiga ritningar utifrån några standardmodeller?

Väldigt tacksam för svar!
 
Bygglovsritningar eller konstruktionsritningar?
Har du ritat "ett eget hus" så utgår jag från att du har i stort sett det som krävs för bygglovsritningar, dvs måttsatta vyer och snitt. K-ritningar kan du köpa av någon konstruktör. Sök på "byggingenjör" på Gula Sidorna. Om inte annat, så blir du guidad till rätt person.
 
Vad är det för ritning du vill ha gjord? Du får göra dina egna bygglovsritningar om du vill, det måste inte vara nån arkitekt inblandad.
 
Oj, förlåt att jag var så otydlig! Bygglovsritningar kan jag fixa själv. Det är ju inte så avancerat.
Men däremot behöver jag konstruktionsritningar. Eller ritningar och ritningar. Jag ska bygga huset till större delen själv så jag behöver egentligen hjälp med konstruktion och belastningsberäkningar....
 
Om du bygger utan några konstigheter och bygger själv så behövs egentligen inte några konstruktionsritningar heller. Men om jag tolkar dig rätt så är det inte själva ritningarna du är ute efter utan du vill veta "hur man gör"? Vad är det då du söker? Allmänna anvisningar eller mer specifikt? Takstolar, tex. Eller dimensionering av limträbalkar?
 
Vi har byggt hus i lösvirke. Vi anlitade en arkitekt för renritning av mina "ritningar" för bygglov och en konstruktör för konstruktionsritningar för det mest elementära, typ takstolar och stålbalk. Min sambo byggaren hade säkert kunnat räkna ut detta själv men dels sparade det lite tid och huvudbry för honom, dels kändes det bra att "checka" med en ingenjör att han hade tänkt rätt. Jag tror det handlade om 10-15 timmar. Huset är i o f inget komplicerat utan ett klassiskt tvåplans trähus.
 
Du har tolat mig alldeles rätt! Ritningar behöver jag egentligen inte.......men skulle vilja få hjälp med dimensionering och belastningsberäkningar etc.Så bärande väggar hamnar på rätt stäle och att takstolskonstruktionen pallar för rådande snözon etc. Vill gärna att huset står kvar ett tag :p

andersmc skrev:
Om du bygger utan några konstigheter och bygger själv så behövs egentligen inte några konstruktionsritningar heller. Men om jag tolkar dig rätt så är det inte själva ritningarna du är ute efter utan du vill veta "hur man gör"? Vad är det då du söker? Allmänna anvisningar eller mer specifikt? Takstolar, tex. Eller dimensionering av limträbalkar?
 
Snailman
om ni har tänkt köpa takstolarn,a så brukar firmorna som säljer dem, göra beräkningarna på dem.
 
andersmc skrev:
Om du bygger utan några konstigheter och bygger själv så behövs egentligen inte några konstruktionsritningar heller.
Självklart måste man ha någon godkänd konstruktör som gör erforderliga belastningsberäkningar, infästnings- och montageanvisningar.
Allt annat är att mer än lovligt tumma på bygglagstiftningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.