P paralun skrev:
- 433Mhz ser det tungt ut för men det kommer säkert lösningar.

- Z-wave verkar helt ute och ryktesvägen beror det på en helknäpp licens/patentägare som vägrat sänka avgiften för att använda Z-wave men det kommer nog lösningar även för det.

-
När det gäller 433MHz så håller jag med om att stödet verkar tveksamt i framtiden, tyvärr.
Men jag tror, och hoppas, att Zwave har många år kvar, på grund av att det är väletablerat och har en fördel i bättre räckvidd än många andra protokoll.
Men det är min högst personliga framtidstanke.
 
P paralun skrev:
Många frågor...

- Zigbee-Bluetooth samt WiFi verkar bli det som gäller i framtiden.

- Matterstandarden kommer att göra att prylar av olika fabrikat kan samsas i en gateway.

- Gatewayen måste då också vara Matterkompatibel, just Aqaras kommer då att få ett nytt firmware så blir den Matterkompatidbel.

- Man ser inte just ny kommande Gateways eller de som nu finns om en tillverkare kommer att ge ut en ny gateway och uppgradera befintliga till Matter. Vi är precis i början av Mattereran.

- 433Mhz ser det tungt ut för men det kommer säkert lösningar.

- Z-wave verkar helt ute och ryktesvägen beror det på en helknäpp licens/patentägare som vägrat sänka avgiften för att använda Z-wave men det kommer nog lösningar även för det.

-En fjärrkontroll står också på min önskelista eftersom min fru vägrar prata med Google och inte helelr leta rätt på en app varje gång.

- HA fungerar bra men kräver en något mer tekniskt intresserad ägare.

Det kommer att hända mycket under våren är jag ganska säker på!

-
Det känns lite omotiverat med en RFXtrx433xl för en befintlig 12v nexadimmer och ett par pluggar, skulle bara för jul-elen då.

Jämförelsevis är en gammal Tellstick zNet lite v2 prisvärd då och kan anslutas med lokalt :p api mot HA. Kanske kommer in uppgradering med Zigbee snart, med i byte av gammal Tellstick?

StyraHem.se har en Zigbee sticks för 79 kr. Räcker en sån för att Börje med Zigbee?
https://www.styrahem.se/p/660?gclid...ztEto9h_tlghkWKiNdnvIVOf3Hd_ON58aArKWEALw_wcB
Kommer den att kunna styra Ikea Zigbeegrejer och godtyckliga Zigbee dosdimmers/dosbrytare?

Vad tillför en ConBee ii för 550kr?

HW för HA?
Rock 4 SE med SSD disk?
Trivs HA med någon viss paket hanterare och viss Linux distribution?

Kanske ska prov köra lite på PC först.

Sade jag att jag vill läsa / logga elmätare också?
 
J
blackarrow blackarrow skrev:
Det känns lite omotiverat med en RFXtrx433xl för en befintlig 12v nexadimmer och ett par pluggar, skulle bara för jul-elen då.

Jämförelsevis är en gammal Tellstick zNet lite v2 prisvärd då och kan anslutas med lokalt :p api mot HA. Kanske kommer in uppgradering med Zigbee snart, med i byte av gammal Tellstick?

StyraHem.se har en Zigbee sticks för 79 kr. Räcker en sån för att Börje med Zigbee?
[länk]
Kommer den att kunna styra Ikea Zigbeegrejer och godtyckliga Zigbee dosdimmers/dosbrytare?

Vad tillför en ConBee ii för 550kr?

HW för HA?
Rock 4 SE med SSD disk?
Trivs HA med någon viss paket hanterare och viss Linux distribution?

Kanske ska prov köra lite på PC först.

Sade jag att jag vill läsa / logga elmätare också?
CC2531, vilket är den du länkar till börjar bli lite gammal, och klarar max 25 enheter ca vad jag förstått. Dessutom tror jag du måste köra Zigbee2mqtt tex. Conbee är lite mer plugnplay och finns färdig integration etc. Dessutom bättre räckvidd.
annars finns ju Sonoff för 249:
https://www.styrahem.se/p/778/zigbee-30-usb-sticka-sonoff-zbdongle-e
eller Skyconnect för 379, och den komme rklara Matter:
https://www.m.nu/styrenheter-zigbee/home-assistant-skyconnect-zigbee-matter-thread
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Det är ju inte bara en gateway/hub man behöver utan även brytare och dimmers.

Jag tyckte Telldus/Nexa prylarna var praktiska för att fixa lite fasta fjärrstyrda brytare och lite pluggar för julelen. Gillade möjligheten att styra med både fjärr, app och astrour/timer. Jag har inte hittat något tilltalande.
Telldus får lite beröm för att de supportade så många olika tillverkares prylar. Vilket kanske inte maximerade försäljningen….

Vad kommer framtida brytarpluggar att använda för teknik?

Jag tror vi får vänja oss vid att inte ha någon fjärrkontroll utan använda mobilen.
Synd för 433MHz marknaden var mogen med billiga bra produkter (utom hub-stöd nu då).

Hittar inte några fjärrar för Zigbee, förutom enkla tryckknappar förstås.
Ersätter en (smart)mobil en fjärrkontroll? Jag har installerat några fjärrkontrollsappar för TV mm i mobilen, men använder dem aldrig.

Smart Plugs With A PHYSICAL Remote (Why & How!?), YouTube

ZigBee finns i lite olika varianter så vilka vågar man köpa?
Vore ju synd om de inte klarar av att agera router/repeater för att de är av olika märke eller använder en annan variant av protokollet.

SmartThings går via molnet och kräver internetuppkoppling.
Vågar man använda kinesiska prylar med internet (Wi-Fi) interface?
Det finns väl flera aspekter. Säkerhet (mot hackning), driftsäkerhet, garanti.
Svensk återförsäljare?

Här är en dosswitch som tål lite högre temperaturer. ;)
Mini smart switch med tekniska specifikationer överst, gröna anslutningsplatser och abstrakt eldsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Jag är lite skeptisk till kinavaror och webbshoppar…)

Annars finns det en produkt som klarar alla gamla och nya protokoll, Homey Bridge, men den kostar 35kr/mån för att vara användbar. Tänk om man kunde använda komunikationsmodulerna som en dum brygga åt HA utan att gå via Homey molnet.

Elektronisk kretskort med olika kommunikationsstandarder listade: WiFi, Zigbee, Bluetooth, Z-Wave, RF, IR.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egentligen gillar jag koncept med stöd för många olika märken , men då kanske man måste acceptera en månadsavgift för att någon ska underhålla och uppdatera produkten. :thinking:
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det är ju inte bara en gateway/hub man behöver utan även brytare och dimmers.

Jag tyckte Telldus/Nexa prylarna var praktiska för att fixa lite fasta fjärrstyrda brytare och lite pluggar för julelen. Gillade möjligheten att styra med både fjärr, app och astrour/timer. Jag har inte hittat något tilltalande.
Telldus får lite beröm för att de supportade så många olika tillverkares prylar. Vilket kanske inte maximerade försäljningen….

Vad kommer framtida brytarpluggar att använda för teknik?

Jag tror vi får vänja oss vid att inte ha någon fjärrkontroll utan använda mobilen.
Synd för 433MHz marknaden var mogen med billiga bra produkter (utom hub-stöd nu då).

Hittar inte några fjärrar för Zigbee, förutom enkla tryckknappar förstås.
Ersätter en (smart)mobil en fjärrkontroll? Jag har installerat några fjärrkontrollsappar för TV mm i mobilen, men använder dem aldrig.

Smart Plugs With A PHYSICAL Remote (Why & How!?), YouTube

ZigBee finns i lite olika varianter så vilka vågar man köpa?
Vore ju synd om de inte klarar av att agera router/repeater för att de är av olika märke eller använder en annan variant av protokollet.

SmartThings går via molnet och kräver internetuppkoppling.
Vågar man använda kinesiska prylar med internet (Wi-Fi) interface?
Det finns väl flera aspekter. Säkerhet (mot hackning), driftsäkerhet, garanti.
Svensk återförsäljare?

Här är en dosswitch som tål lite högre temperaturer. ;)
[bild]
(Jag är lite skeptisk till kinavaror och webbshoppar…)

Annars finns det en produkt som klarar alla gamla och nya protokoll, Homey Bridge, men den kostar 35kr/mån för att vara användbar. Tänk om man kunde använda komunikationsmodulerna som en dum brygga åt HA utan att gå via Homey molnet.

[bild]

Egentligen gillar jag koncept med stöd för många olika märken , men då kanske man måste acceptera en månadsavgift för att någon ska underhålla och uppdatera produkten. :thinking:
Tillbehören till HA för att klara alla de där protokollen+Matter är ju inte speciellt dyra. Så lägger man pengarna på USB-donglar istället för månadsavgifter är det nog betalt ganska fort.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Etapp ett. Rock4SE, 6 cores

Kretskort med integrerade kretsar, anslutningar, och expansionskort, på en korkbakgrund. Teknik, elektronikkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


NVMe SSD 500GB, men bootloader på uSD.

Datordisks prestandatestresultat visar hastigheter för läsning och skrivning; hårddisk benchmark med poäng och länk.

HA i Docker

Skärmdump av användarkontoregistrering för 'Home Assistant', innehåller fält för namn och lösenord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




:)
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
F
blackarrow blackarrow skrev:
Etapp ett. Rock4SE, 6 cores

[bild]

NVMe SSD 500GB, men bootloader på uSD.

[bild]

HA i Docker

[bild]



:)
Sweet setup. Overkill med nvme men smidigt format!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Sweet setup. Overkill med nvme men smidigt format!
Tja, ska den stå och snurra i många år (?) utan att krångla är det väl bättre med SSD. Det finns folk som gett upp HA pga kraskade SD-kort läste jag i HA-tråden och på andra forum.
Vill man göra snygga grafer med Grafana och InfluxDB ska man nog inte ha databasen på ett SD-kort. Skulle kunna tänka mig att skrivningar till SDkort kan få kerneln att hicka till.

Sen var det inte helt enkelt att få igång kortet då Rock(Pi)4 inte bootar direkt från NVMe (SATA stödjs inte alls, så man får se upp med vilken M.2 SSD man köper. För att boota direkt på NVNe disken enligt officiella metoden får man köpa och löda på ett ytmonterad SPI Flash chip och ladda en bootloader (Ucboot) på chippet. Chippet tar en SPI-port som finns på 40-pinnars kontakten, vilket är anledningen till att det inte monteras från fabrik.

Det är ganska smidigt att byta SD-kort, boota upp och montera SSD disken när man ställt till det.
Det krävdes 3 installationsförsök innan jag fick loginpromt med NVMe disken och då med en egen variant av ”rå” installationsmetod. uSD var problemfritt.

Smidigt med inbyggt WiFi på kortet. Installerade paket via Wi-Fi och putty på PC’n. Fick för mig att prova LXQt desktop men under den installationen kraschade Wi-Fi’t på kortet. WiFi’t bara försvann och det med installationen hängande på en konfigurationsfråga.
RockPi’n kunde boota upp grafiskt men det gick inte att logga in och få en desktop. :(

Hade glömt bort hur det var att installera linux-paket…

Planen är även en dockercontainer med en unifi-controler.
 
F
blackarrow blackarrow skrev:
Tja, ska den stå och snurra i många år (?) utan att krångla är det väl bättre med SSD. Det finns folk som gett upp HA pga kraskade SD-kort läste jag i HA-tråden och på andra forum.
Vill man göra snygga grafer med Grafana och InfluxDB ska man nog inte ha databasen på ett SD-kort. Skulle kunna tänka mig att skrivningar till SDkort kan få kerneln att hicka till.

Sen var det inte helt enkelt att få igång kortet då Rock(Pi)4 inte bootar direkt från NVMe (SATA stödjs inte alls, så man får se upp med vilken M.2 SSD man köper. För att boota direkt på NVNe disken enligt officiella metoden får man köpa och löda på ett ytmonterad SPI Flash chip och ladda en bootloader (Ucboot) på chippet. Chippet tar en SPI-port som finns på 40-pinnars kontakten, vilket är anledningen till att det inte monteras från fabrik.

Det är ganska smidigt att byta SD-kort, boota upp och montera SSD disken när man ställt till det.
Det krävdes 3 installationsförsök innan jag fick loginpromt med NVMe disken och då med en egen variant av ”rå” installationsmetod. uSD var problemfritt.

Smidigt med inbyggt WiFi på kortet. Installerade paket via Wi-Fi och putty på PC’n. Fick för mig att prova LXQt desktop men under den installationen kraschade Wi-Fi’t på kortet. WiFi’t bara försvann och det med installationen hängande på en konfigurationsfråga.
RockPi’n kunde boota upp grafiskt men det gick inte att logga in och få en desktop. :(

Hade glömt bort hur det var att installera linux-paket…

Planen är även en dockercontainer med en unifi-controler.

Jojo, jag har själv funderat på att flytta från Sd kort till disk. Men har bara USB 2 på min gamla pi.
 
P paralun skrev:
Kollade in den här hos Sonoff efter att ha tittat på deras 433MHz lösning.
Sonoff RF bridge (433Mhz) omflashad med Tasmota fungerar ihop med HA. ;)

Sonoff Zigbee bridge omflashad med Tasmota fungerar ihop med HA. ;)
Antingen med zigbee2mqtt eller ZHA integeration. ZHA ger GUI. :p
ZHA vs Zigbee2MQTT – choosing the best
https://thesmarthomejourney.com/2021/01/25/zha-vs-zigbee2mqtt/#What_is_great_about_ZHA


Så på önskelistan står någon HA lösning för RF med GUI. Låt oss kalla den RFHA.

P paralun skrev:
SONOFF iHost Smart Home Hub kan vara lösningen.
[länk]
Intressant teknikresa. Samma som Telldus?
Först eWeLink i molnet, sen iHost bridge/gateway som kör allt lokalt.

Webbsida för smarta hem-enheter, LAN-styrning, inget molnberoende, Zigbee, IKEA, Philips, SONOFF-produkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://itead.cc/product/sonoff-ihost-smart-home-hub/#cs-tab-container

Stödjer den WiFi serien av reläer mm.?

Sen får man även ett webgränssnitt om man ogillar mobilens plotter och hellre kör en laptop.
Helt lokalt och förförsäljning pågår. Ska helt klart följas!
Fast jobbar den helt lokalt även med webbgränssnitt…?
 
Jo lite mer om den här....
Den funkar då via HACS i HA och den här integrationen så blir man helt flexibel.
https://github.com/AlexxIT/SonoffLAN/tree/v3.5.1
På slutet under "useful tips" ser man flera andra projekt inkl att Sonoff förefaller vara mycket öppen med sitt API.

Sen en YouTube presentation av controllern.

Klart intressant!
 
  • Älska
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
RockChip 1,5GHz, flera cores med minne på ett dotterkort
uSD med plats för container.
Node red integration med container
 
blackarrow blackarrow skrev:
RockChip 1,5GHz, flera cores med minne på ett dotterkort
uSD med plats för container.
Node red integration med container
Jo det var många godsaker i den den här.... sen ser man det smarta gränssnittet.:geek:

Sen i filmen så hittar han inget thread-chip och funderar hur man gör med Matter när han plockar sönder controllern. (snabbkollade) Ska kolla mer på den viktiga frågeställningen.
https://sonoff.tech/news-and-events/connect-matter-with-sonoff/
 
P paralun skrev:
Jo det var många godsaker i den den här.... sen ser man det smarta gränssnittet.:geek:

Sen i filmen så hittar han inget thread-chip och funderar hur man gör med Matter när han plockar sönder controllern. (snabbkollade) Ska kolla mer på den viktiga frågeställningen.
[länk]
Utöver BT4 fanns ett extra BT.5 chip med Thread-stöd. Kan den funktionen användas för andra protokollchip?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.