Det verkar vara begränsat med "mindre" grensaxar på marknaden och jag söker tips... Med "mindre" menar jag skaft på max. 40 cm.

Jag har haft en trevlig Fiskars; https://www.fiskars.com/sv-se/tradgardsarbete/produkter/grensaxar/white-grensax-mothall-l32-1026930

Dessvärre brast precis den andra nu och de är ju inte jättebilliga heller... Den här modellen är helt i plast i "utväxlingen" och verkar som att det bara håller en säsong, eller ens det, när man tappar den några gånger.

Några tips?
 
C
anders07 anders07 skrev:
Den här modellen är helt i plast i "utväxlingen" och verkar som att det bara håller en säsong, eller ens det, när man tappar den några gånger.
Plastkugg - jäklar vad de snålat in på kvaliteten. :cry: Har motsvarande äldre modell och den har stålkugg, men brast istället i mothållet som är gjort i någon gjutmetall.
 
Claes Sörmland
Felco Grensax 200A-40 känns som ett säkrare val för tusenlappen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Felco Grensax 200A-40 känns som ett säkrare val för tusenlappen.
Tack Claes!

1000 spänn svider ju lite men å andra sidan såg jag att man kan beställa alla delar som reserv till den, och dessutom nya blad (som inte kostade skjortan)... så... det svider bara en gång som man säger... :p
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Efter att ha gjort åt ett stort antal Fiskars och andra modeller i liknande prisklass och sedan gått över till Felco kan jag bara säga: Felco. Eller ARS.

Men kör Felco själv numera på dylika verktyg just för att alla delar finns som reserv precis som du nämnt. ARS vet jag inte riktigt, men vet att de gör bra grejor.
 
tensiden tensiden skrev:
Efter att ha gjort åt ett stort antal Fiskars och andra modeller i liknande prisklass och sedan gått över till Felco kan jag bara säga: Felco. Eller ARS.

Men kör Felco själv numera på dylika verktyg just för att alla delar finns som reserv precis som du nämnt. ARS vet jag inte riktigt, men vet att de gör bra grejor.
Jo, beställde precis en Felco nu (999 kr) så får vi se... Jag har suttit i Fiskars hörnan sedan starten (jag är ju finne) och har ett gäng olika Fiskars grejer (bl.a. en stooor grensax) och tycker generellt att de håller hög klass.
 
anders07 anders07 skrev:
Jo, beställde precis en Felco nu (999 kr) så får vi se... Jag har suttit i Fiskars hörnan sedan starten (jag är ju finne) och har ett gäng olika Fiskars grejer (bl.a. en stooor grensax) och tycker generellt att de håller hög klass.
Finskt påbrå själv och tyckte väl med att Fiskars var ok.
Men det går absolut inte upp mot Schweizisk qualité.

Tycker Fiskars haft en förmåga att börja glappa väldigt lätt vilket gör att grenarna inte klipps utan mosas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.