nino nino skrev:
Jag har som sagt en syren iblandat som jag gärna har kvar... Ojämnt, stubbar och stenar är det också

Om det nu rent hypotetiskt skulle vara så att man hade gammal roundup ståendes eller att förbudet upphävs, hur skulle man då gå till väga om man inte vill döda syrenen också? Pensla spirea bladen lite försiktigt?
Syren är ju odödlig. Frugan gick loss på syrenen utanför vår altan med allt hon kunde hitta. Sekatör, spade och Roundup i rikliga mängder. Den bara skrattade och fortsatte skjuta nya skott.

Till slut fick det bli en sorts terrorbalans. Ny altan med rejäl markduk som hindrar den från att äta upp altanen, vilket den försökte göra med den gamla altanen. Men i gengäld får den sakta men säkert äta upp altanhäcken.

Och inte mig emot. Jag gillar syren. :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
wildeside
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har dålig erfarenhet av detta, tar inte tillräckligt nära marken om den är ojämn och den vedartade samt halvmjuka spiran är knepig med röjsågen. Men det finns kanske de som har bättre färdighet med röjsåg än jag men tror inte att det är en metod för att utrota den. Trimmer går inte, för klent.
Det beror nog på vilken trimmer man har. Röjsågen kapar den vedartade som finns och skadar säkerligen det mjuka med.
Har röjt i slyskog med röjsåg och det var inte mycket som överlevde.
 
Claes Sörmland
wildeside wildeside skrev:
Det beror nog på vilken trimmer man har. Röjsågen kapar den vedartade som finns och skadar säkerligen det mjuka med.
Har röjt i slyskog med röjsåg och det var inte mycket som överlevde.
Vänta ett år så kommer allt upp igen...

Bor bredvid en nedtagen aspdunge. Markägaren röjde ungsly förra året men aspslyet står redan högt och redo att bilda en ny slyskog denna säsong. Jag gissar på 1 meters tillväxt detta år.
 
wildeside
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vänta ett år så kommer allt upp igen...

Bor bredvid en nedtagen aspdunge. Markägaren röjde ungsly förra året men aspslyet står redan högt och redo att bilda en ny slyskog denna säsong. Jag gissar på 1 meters tillväxt detta år.
Vet inte vad jag ska vänta på? Det va väl sisådär 20 år sen jag röjde sly och det va inte ens på min mark
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.