Jag kan väl putta in lite info om hur det gått för oss också.
Huset är klart vad gäller övervåningen. I källaren återstår att flyta golvet, tyvärr blev plattan väldigt ojämn. Sen ska väggarna målas. Väggarna är tunnputsade, så lite ojämna är de på sina ställen. Men det är på det sneda och vinda man ser hantverket som morsan brukar säga.

All uppvärmning sker via luftvärmepumpar. Jag köpte två stycken till bra pris på Bauhaus, sen kom det lokala installationsbolaget och monterade dem på en förmiddag.

Överlag är vi förbaskat nöjda med resultatet. De som bott i huset tycker inneklimatet är perfekt. Jag styr båda pumparna med Sensibo som ger mig utmärkt kontroll.
 
  • Gilla
cesom
  • Laddar…
P
Bart Bart skrev:
All uppvärmning sker via luftvärmepumpar. Jag köpte två stycken till bra pris på Bauhaus, sen kom det lokala installationsbolaget och monterade dem på en förmiddag.

Överlag är vi förbaskat nöjda med resultatet. De som bott i huset tycker inneklimatet är perfekt.
Hur är inomhusdelarna placerade? Du du ngn ritning du kan dela? Satt och funderade en del på om det behövs elradiator er som komplement om man tex väljer att ha sovrum i undre våningen, där de då troligt kommer ha stängda dörrar delar av dagen
 
För oss är det enkelt. Bostadsdelen är ett stort rum med endast en dörr till badrummet. I badrummet sitter frånluften, så all varmluft dras dit oavsett. Innedelen sitter mitt i det stora rummet. Sen har jag ställt in riktningen på den så att hälften av luften trycks in mot rummet och andra delen mot badrummet.

Jag har dock säkrat upp med en radiator i badrummet så om det under de kallaste månaderna inte riktigt räcker till med den luft som transporteras in i badrummet så kan den kicka in.
 
Jag byggde ett Attefall med källare 15/16. Det ligger i en slänt och kan väl kallas suterrängattefall.
Huset är 4,80 * 5,20 och 2 sidor är återfyllda med jord. 3:e sidan är igenbyggd mot berg med stort tralldäck och framsidan är till 60 % släntad med mur. Där finns dörr och ett "källarfönster". Källaren innehåller vardagsrum ca 15 m2 och badrum samt tvättstuga/förråd. Övervåningen har hall och matplats ca 11 m2 samt kök (1,8*2,4) och sovrum (2,8*2,4). Ovanpå kök och sovrum finns ett sovloft om 12 m2 med 1,15 m takhöjd i mitten. 23 grader taklutning. Värms med elgolvvärme i badrum & tvätt/förråd samt LLVP i källaren. Ett litet elelement stöttar under den kallare årstiden på övervåningen.
Trappan är en "lofttrappa Graz" till källaren och en vanlig lofttrapp i trä till övervåningen med nån typ av glidgångjärn så att man kan skjuta in trappen till väggen när den inte används (Står 90 grader). Så drar man ut den till ca 65-70 grader när man vill upp.
Har tyvärr ingen bild när det är helt klart men nästan..... Ett modernt hus på kvällen, upplyst, stora fönster, arkitektonisk design, bostadsområde, delvis synlig terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gult hus med en ny byggd träveranda och oorganiserat byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.