Hej,
bor i stockholmsområdet och har en häck som vi pga akut sjukdom aldrig hann klippa förra året. Har bott i huset i 5 år och måste erkänna att jag inte vet vad det är för sorts häck, när den egentligen ska klippas (kanske har vi gjort fel som tidigare klippt den i augusti) eller hur mycket man ska ta nu när den ser ut såhär efter vintern. Den har ibland varit nedböjd av snö men jag har försökt att omedelbart snöa av den när det har hänt.

Någon som kan råda bot på min okunskap? När bör jag klippa den? Spontant skulle jag gärna ta den nu, och då minska dess bredd samt ta ner den höjdmässigt till 50-70 cm. Kanske gödsla den om det är en bra idé. Täta, vinterkala buskar, små växande knoppar, grenverk, vinter eller tidig vår, gråbrun färgton, naturlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Torr buskvegetation framför rödbrun industrivägg under klar himmel.
Skapa konto

Du råkar inte ha en sommarbild på den?

Claes Sörmland
Det är en spirea. Om det är bukettspirea, brudspirea eller what-ever-spirea vågar jag inte uttala mig om. Det är en extremt robust häck som inte behöver allt än föryngringsbeskäras. D v s man kapar den med marken under vårvintern och sen får den slå upp nya skott. Kan man göra vart 20:e år eller så.

Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Hittade ett gammalt foto. Gräsmattan blir nästa grej att ta tag i :)

Vältrimmad, tät häck vid gräsmatta, grönska, ingen synlig himmel, dagsljus, ingen person synlig, utomhus.
Skapa konto

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är en spirea. Om det är bukettspirea, brudspirea eller what-ever-spirea vågar jag inte uttala mig om. Det är en extremt robust häck som inte behöver allt än föryngringsbeskäras. D v s man kapar den med marken under vårvintern och sen får den slå upp nya skott. Kan man göra vart 20:e år eller så.
Ah, tack för besked. Är det för sent att kapa den nu, tror du?

För en välmående spirea med gammalt rotsystem finns inget för sent eller för tidigt. Den kommer överleva oss alla (nästan) oavsett vad du än gör med den. Jag kollade gamla bilder och jag kapade ner allt med häcksax till 5 cm veckan innan midsommar. Den såg ut ungefär som din innan jag klippte. I högerkanten av den här bilden ser du hur den såg ut knappt två månader senare. Nu snart tre år senare är den tillbaka i sin tidigare storlek, fast lite mindre risig.
Träplanka på arbetsbockar i en lummig trädgård med röd stuga i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R rådmottagare skrev:
Ah, tack för besked. Är det för sent att kapa den nu, tror du?
Hos mig i Sörmland är det sista chansen nu. Savstigningen lär påbörjar vilken vecka som helst. Vi har fortfarande tjäle på många håll så ännu har det inte hänt.

Sen är det som påpekats svårt att döda en spira även om så skär ned den mitt i savstigningen. Men varför chansa?

Vill TS inte ta ner den fullständigt detta år går den också bra att gallra. Då knipsar man med sekatör så nära roten man kan komma och tar bort ca 25% samt de riktigt risiga grenarna. Gör man det nu blir häcken snygg redan denna säsong.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Om man vill få bort en spirea då? Bästa sättet om man inte kan gräva bort den? Rycka allt man ser, men den har ju nå jävluskt långa rötter...
Vill att syrenen tar över istället, men det räcker kanske att rycka och klippa spirean så kanske syrenen breder ut sig mer?

Inte ett svar på TS frågeställning men han kanske tröttnar :D

Claes Sörmland
nino nino skrev:
Om man vill få bort en spirea då? Bästa sättet om man inte kan gräva bort den? Rycka allt man ser, men den har ju nå jävluskt långa rötter...
Vill att syrenen tar över istället, men det räcker kanske att rycka och klippa spirean så kanske syrenen breder ut sig mer?

Inte ett svar på TS frågeställning men han kanske tröttnar :D
Det är ett litet helsike. Att gräva upp den eller dra upp den med typ traktor (eller nisch) är liksom metoden. Tills nyligen fanns alternativet glyfosat men det förbjöds av den förra regeringen. Det är det enda jag har använt glyfosat till i trädgårdssammanhang, att sanera bort den invasiva spirean. Men nu finns inte den metoden längre och heller ingen ersättning. Jag har å andra sidan bara 20 m kvar av eländet mot ena grannen.

(En metod som skulle kunna fungera är att såga den längs marken med en motorsåg som man offrar. Sen går man över den plana ytan i tre säsonger med gräsklippare så att alla skott som kommer upp får max 2-3 v i livet innan gräsklipparen tar dem. Men detta kräver ju trevliga plana markförhållanden utan sten och stubb.)

wildeside
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ett litet helsike. Att gräva upp den eller dra upp den med typ traktor (eller nisch) är liksom metoden. Tills nyligen fanns alternativet glyfosat men det förbjöds av den förra regeringen. Det är det enda jag har använt glyfosat till i trädgårdssammanhang, att sanera bort den invasiva spirean. Men nu finns inte den metoden längre och heller ingen ersättning. Jag har å andra sidan bara 20 m kvar av eländet mot ena grannen.

(En metod som skulle kunna fungera är att såga den längs marken med en motorsåg som man offrar. Sen går man över den plana ytan i tre säsonger med gräsklippare så att alla skott som kommer upp får max 2-3 v i livet innan gräsklipparen tar dem. Men detta kräver ju trevliga plana markförhållanden utan sten och stubb.)
Röjsåg/trimmer är ett alternativ, kräver inte jämn mark

Jag har som sagt en syren iblandat som jag gärna har kvar... Ojämnt, stubbar och stenar är det också

Om det nu rent hypotetiskt skulle vara så att man hade gammal roundup ståendes eller att förbudet upphävs, hur skulle man då gå till väga om man inte vill döda syrenen också? Pensla spirea bladen lite försiktigt?

yonna yonna skrev:
Vill TS inte ta ner den fullständigt detta år går den också bra att gallra. Då knipsar man med sekatör så nära roten man kan komma och tar bort ca 25% samt de riktigt risiga grenarna. Gör man det nu blir häcken snygg redan denna säsong.
Bra tips :) Kanske väljer att göra just så. Tänker behålla häcken men vill få den i skick igen.

Claes Sörmland
wildeside wildeside skrev:
Röjsåg/trimmer är ett alternativ, kräver inte jämn mark
Jag har dålig erfarenhet av detta, tar inte tillräckligt nära marken om den är ojämn och den vedartade samt halvmjuka spiran är knepig med röjsågen. Men det finns kanske de som har bättre färdighet med röjsåg än jag men tror inte att det är en metod för att utrota den. Trimmer går inte, för klent.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.