Hej

Vi har lite planer på att bygga ut vår balkong på vårt suteränghus.
Just nu är det en gjuten balkong som går 2m ut från huset.
Frågan är om det räcker att bygga med 120x45 som då ska vara 2,7m? (700mm utan stöd från valvet)
60cc mellan skruvreglar. och ett staket längst ut med glasrutor á1200mm.:giggle:

Balkongen är 12m bred.
 
Jag tror det räcker, men går det att gå upp till 145mm så hade jag valt det.
Jag har en balkong med ca 70cm överhäng med 145mm reglar 60cc och det är ganska stumt.
 
  • Gilla
Henkeliito
  • Laddar…
Okej, tyvärr får det inte plats med 145mm. 120mm regel +28mm trall är det som får plats upp till balkongdörren.

Funderar på om det skulle hjälpa att skruva en extra 70mm regel längst ner på stolpen som kan stötta emot valvet. Skulle det hjälpa något?
 
  • Schematisk illustration av byggnadsdelar, troligen en väggkonstruktion, med textetiketter på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja det skulle absolut hjälpa.

Men jag är kanske inte rätt person att fråga om man vill ha svar om hållfasthet på riktigt.
Jag brukar tänka ut vad jag tror blir rimligt sen testa och prova mig fram.
Men jag tror det där bli stabilt.
 
Extension would not be a problem if the existing balcony was supported at the end, however from your drawing it appears to be a hanging balcony! In this case, it is required to check the structure whether it will withstand a greater load, as the lever increases by 33%. It's a lot! Even if the existing balcony would be made of concrete, the reinforcement cross-sections and their number may be insufficient!

Archimedes wrote:
Give me a place to stand and with a lever I will move the whole world
 
  • Gilla
Henkeliito
  • Laddar…
Balkongen har stöd på sidorna så helt frihängande är den inte. Ser ut likt bilden.

Tidigare bild kan ses som ett tvärsnitt på balkongen,
 
  • Tvåvåningshus med balkong, fönster, gräsmatta, grill, stolar och person synlig inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H henkeliito skrev:
Balkongen har stöd på sidorna så helt frihängande är den inte. Ser ut likt bilden.

Tidigare bild kan ses som ett tvärsnitt på balkongen,
Unfortunately, the side support, with the length of the balcony 12m, does not give much. What is the construction of the balcony (and the building), wooden or concrete?
 
Det är betong. I dagsläget är det helt stumt.
 
A
Jag skulle definitivt ta in en konstruktör som räknade på det.

gissar på att reglarna ska förankras genom att det borras i valvet? I så fall försvagar du valvets hållfasthet på ett antal ställen längs med hela bredden
 
mathiash77 skrev:
gissar på att reglarna ska förankras genom att det borras i valvet?
Well just no! The ends of the joists should be fixed to the wall.
 
Det ska färankras primärt i väggen är tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.