Hej,

Jag har ärvt en liten BR (52m2) där kök, badrum och samtliga övriga rum är oförändrade (alltså eftersatta) sedan 1968. Frågorna är säkert många, men lägenheten har inte använts och har varit en "tillgång" endast. Låt oss stilla just dem frågorna, och så tar vi fram er expertis på huvudområdet :)

Jag vill totalrenovera allt. Från topp till tå.

Förutsätt att jag inte kan någonting om detta (vilket är sant) och jag undrar helt enkelt i vilka etapper det ska göras. Jag kommer lägga ut allting förutom avforsla/nedmontera köket - vilket jag bedömer att jag kan...

0) Riva/plocka ut allt som inte ska vara kvar (kök, badrum, byggda gaderober)
1) Lägg golv & lister (?)
2) Spackla/slipa/mål väggar & tak (2?)
3) elektriker & va för kök och badrum
4) snickare för nytt kök
5) va/snickare för nytt ytskikt och badrumsinredning


Är detta rimliga "etapper" att göra arbetet i?

Ska man lägga ut arbetet var-för-sig i den takten det görs eller ska man ge en firma helhetsansvar?

Allt på temat uppskattas :)

Återigen: jag är ny. Är här för att få hjälp, förhoppningsvis inte att bli mästrad/hånad.
 
  • Gilla
ullak40 och 2 till
  • Laddar…
Väggar före golv, så riskerar det inte att skadas Och ev eldragning före ytskikt.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
0) Riva/plocka ut allt som inte ska vara kvar (kök, badrum, byggda gaderober)
1) elektriker & va för kök och badrum
2) snickare för nytt ytskikt och badrumsinredning
3) Spackla/slipa/mål väggar & tak
4) snickare för nytt kök
5) Lägg golv & lister (?)

Snarare nåt sånt skulle jag göra.
 
  • Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
Golv så sent som möjligt enligt ovan.

Skall du leja det mesta hade jag tagit in en offert på allt på en gång. Då får du en person att vända dig mot, prata med. Då får denna personen organisera allt med olika hantverkare.

Är det någon tidsplan på detta?
 
  • Gilla
Skrutten18 och 2 till
  • Laddar…
Jag hade även funderat två gånger på att slänga ut ev platsbyggda garderober om du ska ha förvaring på samma ställe.
Ikeas garderober är inte roligare.
 
  • Gilla
JohanLun och 11 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersRenovering2023 AndersRenovering2023 skrev:
Jag kommer lägga ut allting förutom avforsla/nedmontera köket - vilket jag bedömer att jag kan...
Kan vara möjligt att sälja eller skänka bort mot demontering eftersom dåtidens köksskåp har bättre kvalitet än det mesta som säljs idag och många gillar retro.

För övrigt håller jag med om totalentreprenad för elektriker och rörmokare behöver komma några gånger så du får problem om du själv ska planera in sånt.

Sen är det inte en snickare eller en rörmokare som gör det mesta i ett badrum utan en golvläggare (våtrumsmatta), plattsättare (kakel, klinker) och/eller målare (målat).
 
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
Tackar ödmjukt för genomgående bra (och hyggliga) svar ovan.

Lutar helt klart åt en totalentreprenad, precis som ni indikerar.

Hur bör man tänka här. Är det kanske klokast att ta en medelstor-firma som har samtliga ben i sin verksamhet; istället för en mindre firma som i sin tur måste anställa separat golvläggare, elektriker m.m. (och då ta ett eget påslag på detta, utöver).
 
  • Gilla
Smygtittaren
  • Laddar…
AndersRenovering2023 AndersRenovering2023 skrev:
Tackar ödmjukt för genomgående bra (och hyggliga) svar ovan.

Lutar helt klart åt en totalentreprenad, precis som ni indikerar.

Hur bör man tänka här. Är det kanske klokast att ta en medelstor-firma som har samtliga ben i sin verksamhet; istället för en mindre firma som i sin tur måste anställa separat golvläggare, elektriker m.m. (och då ta ett eget påslag på detta, utöver).
Jag skulle nog påstå att det är väldigt få företag som har all kompetens under samma tak. Det är rätt standard att arbeta med underentreprenörer och det behöver inte vara något negativt med det. Så länge du har fått ett pris att förhålla dig till så behöver du bara ta eventuella diskussioner med din avtalspart. Du ska självklart be att få priser på alla delmoment i förväg. Eventuella påslag brukar inte vara så stora så det kan det vara värt för att slippa sitta i telefonen halva dagarna när bygget väl drar igång.
 
Om badrummet är original från 1968 är det troligen hög tid för stambyte, kolla med styrelsen vad de har för planer innan du lägger tiotusentals/hundratusentals kronor på att renovera badrummet.

Det kan väl finnas en poäng med en enklare renovering för trivselns skull men oavsett om du skall sälja eller bo där så får du räkna med att det är bortkastade pengar om stammarna inte är renoverade än.
 
  • Gilla
Signatur och 12 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersRenovering2023 AndersRenovering2023 skrev:
Hur bör man tänka här. Är det kanske klokast att ta en medelstor-firma som har samtliga ben i sin verksamhet; istället för en mindre firma som i sin tur måste anställa separat golvläggare, elektriker m.m. (och då ta ett eget påslag på detta, utöver).
Det viktigaste är nog att välja ett företag som har ett antal anställda och då lämpligen åtminstone snickare så att du inte råkar ut för rena försäljningsföretag som tar in andra för alla arbetsmoment och då bara tänker på vilka som är billigast.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
zarkov zarkov skrev:
Om badrummet är original från 1968 är det troligen hög tid för stambyte, kolla med styrelsen vad de har för planer innan du lägger tiotusentals/hundratusentals kronor på att renovera badrummet.
Exakt detta! Mycket viktigt!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tack för återkopplingen.

Uppföljning angående badrummet så är det gjort stambyte 1994 och inget nytt stambyte i plan. En viss korrigering i mitt ursprungsinlägg således: lägenheten är orörd sedan 60-talet och badrummet 90-talet.

Bifogar ett par bilder. Vad tror ni, kan jag få 55m2 totalrenoverat för 12-14 Vit och blå kaklad badrum, badkar, handfat, spegel och toalett. Ren, ordnad och enkel design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt rum med gröna väggar, trägolv, och öppen dörr. Renoveringsbehov synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tomt korridor med öppna dörrar, speglar på väggen och brunt dörrfoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt, slitet kök med bruna skåp, vit kakelvägg och retro kakeldekorationer. Nedervåning, bostad behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammaldags kök med bruna skåp, vita kakel med gula dekorationer, rostfri diskho och blått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nedslitet kök med brunt skåp, kakel, spis och fönster som visar en byggnad utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt rum med dörr, fönsterparti, sliten matta och tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom korridor i byggnad med slitna väggar, öppen dörr, hängande hyllplan och oinredd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
k per m2?
 
BirgitS
En badrumsrenovering brukar ta ungefär en månad och kostar åtminstone 150 000 plus kakel/klinker och inredning. Billigare och snabbare med våtrumsmatta och -tapet.

Är det verkligen nödvändigt att riva ut köket?
En snickare och en målare kan ju göra väldigt mycket för att få det fint.
 
  • Gilla
relier och 7 till
  • Laddar…
Köket kan du göra väldigt fint genom att renovera det. Jag har ett liknande kök från 60-talet där jag höjde bänkskåpen 10 cm med en list, satte in nya skivor (Virrvarr). Skickade all skåpsluckor tiull ett måleri för att slipa och måla dom. Sen la jag in en modern induktionshäll i bänkskivan och la Linoleum plattor på golvet. Skåpstommarna är oftast väldigt välbyggda och kan inredas med moderna utdragbara lådor.

Ursäkta stökig bild, köket är nu 13 år gammalt och snart är det dags att putsa till det med att fräscha till luckor och annat efter 2 ungar och familjeliv
 
  • Kök med grå skåp, röd vägg, svartvitt golv, redskap, spis och matvaror synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jo1234 och 24 till
  • Laddar…
RoTe
Drivisen Drivisen skrev:
Köket kan du göra väldigt fint genom att renovera det. Jag har ett liknande kök från 60-talet där jag höjde bänkskåpen 10 cm med en list, satte in nya skivor (Virrvarr). Skickade all skåpsluckor tiull ett måleri för att slipa och måla dom. Sen la jag in en modern induktionshäll i bänkskivan och la Linoleum plattor på golvet. Skåpstommarna är oftast väldigt välbyggda och kan inredas med moderna utdragbara lådor.

Ursäkta stökig bild, köket är nu 13 år gammalt och snart är det dags att putsa till det med att fräscha till luckor och annat efter 2 ungar och familjeliv
Underbart kök!
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.