Vi inredde en klädkammare av liknande storlek till vår mellangrabb. Han hade sina kläder och leksaker där men lekte på andra ställen i huset. Körde så tills han var 2-3 om jag inte minns fel. Sedan fick han dela rum med storebror.
 
  • Gilla
EllinorLag och 1 till
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Jag gissar att när barnet väl kommit så betyder charmen kanske inte lika mycket som att få det bra och fungerande hemma. Jag hade haft svårt att motivera ett barnrum på 4 kvm när barnet inte är spädbarn längre om jag haft 16 kvm allrum som inte är ett måste (gissar då att ni har ett vardagsrum också)
Jag känner samma sak. Jag förstår inte hur man tänker när man inte prioriterar barnen och ens tänker tanken att placera dem i "klädkammaren" om man har andra ytor som skulle passa bättre.

"...det skulle förstöra mycket av husets charm." Jovisst, men hur charmigt är det att ha barnet i garderoben.
 
  • Gilla
  • Haha
jonaskop och 8 till
  • Laddar…
Jag bodde i en klädkammare på kanske 3-4kvm med vanlig takhöjd och loftsäng tills jag va 9. Gick utmärkt för mig även om det inte va brett nog för en vuxen att sova. Vi flyttade så kan inte veta hur länge jag hade kunnat bo så, men säkert några år till.

Jag tänker att det ju kan fungera som lekrum först och främst. Första året/-n kommer barnet sannolikt sova mycket i ert rum, och sen skulle jag nog sikta på sängskåp. Sångskåp mest för att de gånger (varje natt:rofl:) jag varit tvungen att sova bredvid barnen hade jag inte velat krångla mig upp i en loftsäng.

Kort och gott: barn kan anpassa sig till det mesta , så fokusera på att ge kärlek och arrangera efterhand så som är praktiskt för er. Kan mycket väl bli så att mamman kan barnet blir i en säng första 5 åren och frågan egentligen är var du ska sova ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Jag känner samma sak. Jag förstår inte hur man tänker när man inte prioriterar barnen och ens tänker tanken att placera dem i "klädkammaren" om man har andra ytor som skulle passa bättre.

"...det skulle förstöra mycket av husets charm." Jovisst, men hur charmigt är det att ha barnet i garderoben.
Det där är bara semantik. Kalla det för litet rum på 4.1 kvm då. I övrigt har det alla andra förutsättningar för ett bra rum, hög takhöjd, stort fönster i söderläge, egen ventilation, egen temperaturgivare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Jag känner samma sak. Jag förstår inte hur man tänker när man inte prioriterar barnen och ens tänker tanken att placera dem i "klädkammaren" om man har andra ytor som skulle passa bättre.

"...det skulle förstöra mycket av husets charm." Jovisst, men hur charmigt är det att ha barnet i garderoben.
Men herregud vad du tar i. Det är väl bättre för barnen än att ha föräldrar som ordnar om hela sina liv, själva flyttar in i en klädkammare för att barnet ska ha husets bästa rum och sedan curlar järnet. Barnet kommer ha det bra!
 
  • Gilla
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
R Rutgero skrev:
Det där är bara semantik. Kalla det för litet rum på 4.1 kvm då. I övrigt har det alla andra förutsättningar för ett bra rum, hög takhöjd, stort fönster i söderläge, egen ventilation, egen temperaturgivare.
Ja, det är mycket möjligt att jag uppfattar det som värre än det är. Jag tror säkert att ni har barnets bästa i åtanke och att det kommer vara ett fullgott utrymme till en början. Ett sovloft känns väl som en rimlig lösning när barnet blir tillräckligt gammal att klara av det.

Okarlsson Okarlsson skrev:
Men herregud vad du tar i. Det är väl bättre för barnen än att ha föräldrar som ordnar om hela sina liv, själva flyttar in i en klädkammare för att barnet ska ha husets bästa rum och sedan curlar järnet. Barnet kommer ha det bra!
Nåja, så jäkla mycket tog jag väl inte i.
Övrig text i ditt inlägg vet jag inte ens hur jag ska bemöta då jag inte riktigt förstår om du menar allvar eller om du försöker vara ironisk.

--------
Det känns som om det här kan spåra ur (som det ofta gör här på forumet) så för att inte hela tråden ska spammas sönder så backar jag och inser att jag borde hållit mitt inlägg för mig själv.

Åter till topic.
 
  • Gilla
Rutgero och 2 till
  • Laddar…
När jag var liten (5,6 år nånting) hade jag en kompis som hade ett eget sovrum, men flyttade självmant in i garderoben för det var så jäkla mysigt. Var jätteavis på henne, jag ville också bo i en garderob..
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Trots 180 kvm så är alltid barnen i köket eller vardagsrummet, trots att de har egna rum i lagom storlek. Men det är fint med illusionen om att barnen sitter i sina rum o leker tacksamt med alla sina leksaker...
 
  • Gilla
Anna_H och 18 till
  • Laddar…
K
Jag har byggt om en klädkammare, ca 6kvm till ett barnrum där vi har våningssäng + skrivbord. Inte optimalt, men vi har 5 barn så inte så mycket att välja på och med dagens bostadsmarknad är det inte läge att sälja till förlust för att köpa något nytt.

Skulle säga att det passar bäst till äldre barn, vår 11 åring använder det rummet och för honom är det perfekt eftersom han mestadels sitter och spelar vid datorn. Tyvärr finns inget fönster, men då han ändå vill sitta i mörker så spelar det ingen roll (bortsett från brand och utrymningsvägar).
Som andra nämner så kan det vara problematiskt om man vill ha kompisar på besök och vara i sitt rum, men våra barn är mestadels ute eller i vardagsrummet när de har kompisar så funkar bra ändå.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
MrJay
R Rutgero skrev:
Det där är bara semantik. Kalla det för litet rum på 4.1 kvm då. I övrigt har det alla andra förutsättningar för ett bra rum, hög takhöjd, stort fönster i söderläge, egen ventilation, egen temperaturgivare.
Kläderna måste ha varit nöjda iaf…
 
  • Gilla
zetamamman och 1 till
  • Laddar…
R Rutgero skrev:
Vi har ett hus som inte riktigt är byggt för småbarnsfamiljer och nu planerar vi ett första barn. Vi har ett allrum som förvisso enkelt kan byggas om till två sovrum om ca 8 kvm styck och ett stort varsitt fönster. Däremot undviker vi gärna att göra det då det skulle förstöra mycket av husets charm. Därför funderar vi istället på att använda klädkammaren som barnrum under de första åren.

Klädkammaren har en egen dörr och nås via vardagsrummet, har ett eget fönster, bra ventilation och ca 5 meter högt i tak.

Tycker ni att det är möjligt att inreda ett barnrum i den storleken? Upp till vilken ålder skulle ett barn kunna leva bra i ett sånt rum?

Vi tänker att lek och leksaker kommer huvudsakligen ske i andra delar av huset.
5 meter till tak? Bygg en övervåning så blir det 10kvm
 
  • Gilla
EllinorLag
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
5 meter till tak? Bygg en övervåning så blir det 10kvm
Jag tog i från tårna. Det är lutande tak, det börjar på 270 cm och slutar på 390 cm. Sen är rummet kvadratiskt så är rädd för att en trappa tar mer plats än vad det ger? Tror däremot att man skulle kunna få till ett riktigt bra loft.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vit väggmonterad sängskåp till salu i Norrköping för 4 000 kr.

En säng som denna modellen skulle passa i ett barnrum med begränsad yta!
Det finns skiva att köpa, att barnet inte ramlar ut.
Man kan göra en variant att barnet ligger nära (närmare) golvet.
Sniffigt att vika upp sängen under dagen.
Nu var denna modellen rätt dyr, men jag såg precis och ville väcka tanken, det är allt!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A A.Barman skrev:
Trots 180 kvm så är alltid barnen i köket eller vardagsrummet, trots att de har egna rum i lagom storlek. Men det är fint med illusionen om att barnen sitter i sina rum o leker tacksamt med alla sina leksaker...
Vänta tills de är tonåringar, då får du, om du har tur, se dem någon gång på helgerna när de blir hungriga och står och skriker "finns det ingenting att äta" i köket...
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tycker det låter som ett drömrum för ett barn om jag skall vara ärlig. Vem vill inte ha ett eget litet krypin med stegar och loft och grejer? Låter supermysigt. Barnet kommer älska det.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Lilla O och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.