Har precis slipat ner grundfärg på garderobsdörrar i mdf.
Färgen är alcros v-slip.

Jag har använt biltemas slippapper tillsammans med min metabo excenterslip.

VARFÖR KLUMPAR FÄRGEN IHOP SIG I SLIPPAPPRET. AAAAAAAAArrrrrrrgggggghhhhhh

Hur gör ni som kan???

Jag har testat att variera hastigheten på slipmaskinen från lägsta till högsta,
Det finns papper bara för att slipa färg med väl, blir det bättre????
 
Har haft samma problem då jag slipade färg på köksväggarna, vanligt slippapper med min DeWalt excenter, fick kasta papper efter papper, visste inte bättre då, men det finns tydligen specialpapper för just färgslipning, har läst i någon tråd här att Festool ska ha en variant. Prova att söka i forumet så kanske du hittar rätt tråd. Har för mig att man ska köra på låg hastighet, det är värmen som smälter färgen och geggar igen pappret.

Mvh Tobbe
 
Har för mig att du, Marta, hade en Fein MM. Har använt den själv för att slipa ner fönsterkarmar till trärent, funkar mycket bra och snabbt förutom att det går åt en hel del papper, de (korn 80) slits snabbt i hörnen, där färgen fastnar som du beskriver.

Köpte gråvita handslippapper på Classe för något år sen, med en plastsymbol på omslaget. Funkade mkt bra för just färgslipning. Billiga var de också.

/A
 
Kemi skrev:
har läst i någon tråd här att Festool ska ha en variant.
Festools papper som heter Brilliant 2 är ett "Effektslippapper för färger och lacker". Det finns med korn från P40 eller P60, beroende på slipplattans diameter, och upp till P400.
 
Varför inte använda värmepistol?
 
Se även till att köra slipmaskinen med tillkopplad dammsugare. Luftströmmen sänker temperaturen vid slipstället, vilket minskar risken för överhettning. Prova dessutom att röra slipmaskinen i stora åttor eller cirklar. Du skall naturligtvis ha ett papper avsett för lackslipning. Mina papper sätter aldrig igen, och då använder jag en Rotex 125, rätt papper för ändamålet, CT22 och jag slipar aldrig på samma ställe, utan rör på slipmaskinen.
 
ThomasLindgren skrev:
Varför inte använda värmepistol?
syftet är inte att avlägsna färgen, bara att skapa en fin yta för färdigmålning.
 
Håller med mattiasp, har kört en hel del lackfärg med min Rotex 125:a och Festools Brilliant2-papper och dammsugare. Klumpar sig aldrig och pappret varar i en evighet!
 
Har haft samma problem när jag slipat båtinredning. Helt omöjligt att maskinslipa utan att lacken smälte fast i klumpar. Tryckte troligen ned maskinen och lät den vara kvar på samma ställe för länge. Handslipning med kloss gav aldrig detta problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.