Vi har bytt leverantör till ownit
Och det är några som använder egen router och upplever att den kopplar ned förbindelsen, en var i kontakt med ownit efter att ha kopplat in ownits egen rotuter och sedan egen router bakom så fungerar det utmärkt efter att dom gjort något inställning, jag antar att dom satte ownit routern som brygga?

Något som varit med om detta?
Går det att justera dhcp inställningarna på något sätt som förhindrar att det kopplar ned.
 
A A-Man_08 skrev:
Vi har bytt leverantör till ownit
Och det är några som använder egen router och upplever att den kopplar ned förbindelsen, en var i kontakt med ownit efter att ha kopplat in ownits egen rotuter och sedan egen router bakom så fungerar det utmärkt efter att dom gjort något inställning, jag antar att dom satte ownit routern som brygga?

Något som varit med om detta?
Går det att justera dhcp inställningarna på något sätt som förhindrar att det kopplar ned.
Ja, du får ringa in till ownits kundtjänst och be de sätta ownit routern som brygga.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
DenGode DenGode skrev:
Ja, du får ringa in till ownits kundtjänst och be de sätta ownit routern som brygga.
Varför måste man ha den som brygga?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Jag har inga problem med att använda mina egna routers mot Ownit. Visste inte ens att Ownit har egna routers Jag minns att jag fick problem först eftersom jag använde min laptop för att sätta upp nätet, sedan kopplade jag in routern och hade kontakt ca 60 minuter innan DHCP-leasen gick ut. Så jag fick spoofa min MAC-adress i routern, antar att det funkar bra om man konfigurerar nätet via routern.

Det kanske funkar lite annorlunda idag, ovanstående gjorde jag första gången för 14 år sen och har sedan flyttat med den MAC-adressen när jag uppgraderat routern. I min ASUS RT AC68U går man in i WAN inställningarna och sätter MAC under "Special requirements from ISP"
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Varför måste man ha den som brygga?
För då kan du sätta/få din WAN-IP (publika ip) i din egen router istället.

en router i en annan router är annars en mycket dålig idé.

räcker gott att en pryl routar trafik och tilldelar interna IP-adresser.

Bryggar du inte hamnar publika ip i din ISP router helt enkelt.
 
H H4z3 skrev:
För då kan du sätta/få din WAN-IP (publika ip) i din egen router istället.

en router i en annan router är annars en mycket dålig idé.

räcker gott att en pryl routar trafik och tilldelar interna IP-adresser.

Bryggar du inte hamnar publika ip i din ISP router helt enkelt.
Finns ingen wan ip att sätta, den får man via DHCP av ownit,
Själv frågan är vad den gör som är så unikt att sin egen router kopplar ned om det inte används.
Det är inte så att det inte funkar om man inte inte använder deras router, problemet är att det kopplar ned.
 
P p.lundgren skrev:
Jag har inga problem med att använda mina egna routers mot Ownit. Visste inte ens att Ownit har egna routers Jag minns att jag fick problem först eftersom jag använde min laptop för att sätta upp nätet, sedan kopplade jag in routern och hade kontakt ca 60 minuter innan DHCP-leasen gick ut. Så jag fick spoofa min MAC-adress i routern, antar att det funkar bra om man konfigurerar nätet via routern.

Det kanske funkar lite annorlunda idag, ovanstående gjorde jag första gången för 14 år sen och har sedan flyttat med den MAC-adressen när jag uppgraderat routern. I min ASUS RT AC68U går man in i WAN inställningarna och sätter MAC under "Special requirements from ISP"

Exakt det ska gå utmärkt att använad egen router, det är inte alltid den ingår men i vårat avtal ingick det router till varje hushåll.

Jag använder den gamla från våran föregående leverantör och den kopplar inte stundtals ned så bryggningen är knappast nödvändig för att det ska fungera.
 
A A-Man_08 skrev:
Finns ingen wan ip att sätta, den får man via DHCP av ownit,
Själv frågan är vad den gör som är så unikt att sin egen router kopplar ned om det inte används.
Det är inte så att det inte funkar om man inte inte använder deras router, problemet är att det kopplar ned.
Därför jag skrev få/sätta eftersom du normalt får den tilldelad. Finns fall där man behöver sätta den manuellt också.

Båda dina varianter ska ju fungera oavsett. Kopplar det ner är det någon märklig konfig eller så är det något hårdvarufel. Jag hade helt enkelt bara resetat prylarna först och säkerställt att de är på senaste version (om det ens går att uppdatera). Dubbelkollat så allt står på automatic vad gäller nätverksinställningar och säkerställt att du inte har två prylar som routar trafik. Som jag skrev först är det ingen bra idé att ha två routers… då kan dom slåss om vem som ska göra jobbet så att säga.

Och nej klart du inte behöver brygga. Om du inte har en router till bakom.
 
  • Gilla
Chrysagon
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Vi har bytt leverantör till ownit
Och det är några som använder egen router och upplever att den kopplar ned förbindelsen, en var i kontakt med ownit efter att ha kopplat in ownits egen rotuter och sedan egen router bakom så fungerar det utmärkt efter att dom gjort något inställning, jag antar att dom satte ownit routern som brygga?

Något som varit med om detta?
Går det att justera dhcp inställningarna på något sätt som förhindrar att det kopplar ned.
Jag kan inte se nägra skäl till att behöva brygga Ownits egna router.
https://www.ownit.se/kundservice/guider/abonnemang/information/ingar-det-en-router-i-mitt-abonnemang
Vad har du för router? Är den uppgraderad till senaste firmware (mjukvara) ?
Sen kan det behövas en factory reset (fabriksåterställning) av routern, sen ska det bara vara att ansluta och göra om setupen.
 
H H4z3 skrev:
Därför jag skrev få/sätta eftersom du normalt får den tilldelad. Finns fall där man behöver sätta den manuellt också.

Båda dina varianter ska ju fungera oavsett. Kopplar det ner är det någon märklig konfig eller så är det något hårdvarufel. Jag hade helt enkelt bara resetat prylarna först och säkerställt att de är på senaste version (om det ens går att uppdatera). Dubbelkollat så allt står på automatic vad gäller nätverksinställningar och säkerställt att du inte har två prylar som routar trafik. Som jag skrev först är det ingen bra idé att ha två routers… då kan dom slåss om vem som ska göra jobbet så att säga.

Och nej klart du inte behöver brygga. Om du inte har en router till bakom.
Varför behövs deras router?
 
P paralun skrev:
Jag kan inte se nägra skäl till att behöva brygga Ownits egna router.
[länk]
Vad har du för router? Är den uppgraderad till senaste firmware (mjukvara) ?
Sen kan det behövas en factory reset (fabriksåterställning) av routern, sen ska det bara vara att ansluta och göra om setupen.
Ser inte någon anledning varför man skulle behöva deras router i huvudtaget om man använder egen router.
Det måste vara en inställning eller konfigurations fråga.
 
A A-Man_08 skrev:
Varför behövs deras router?
Du behöver inte deras router du behöver EN router. Har du möjlighet att testa en annan gör det. Eller som jag skrev ovanför reseta och uppdatera.

Brygga gjorde man mycket förr när bland annat Telia mfl ”bråkade” och envisades kränga på folk sina så kallade smarta prylar och nästan motarbeta att kunden skulle använda egna modem och routers. Gick med nöd och näppe lägga in egen konfig för att få in tv vlanet tex.

Sen släppte dom på det så man kunde brygga en specifik port till att alltså låta kunderna använda egna routers och då tilldelades publika adressen på kundens egen router.

i ditt fall kan du ju göra precis hur som helst. Tolkade kanske inläggen fel, lät som du hade flera routrar och det vill jag bara va tydlig med att det är ingen bra lösning. Då kan dom som jag skrev konkurrera med varandra och då skulle du kunna ha felet där.


Använder du en enda router, egen eller den du fått via Ownit så är det ju en icke-fråga. Något är fel och fungerar inte reset så är det nog bara skaffa ny router.
 
A A-Man_08 skrev:
Ser inte någon anledning varför man skulle behöva deras router i huvudtaget om man använder egen router.
Det måste vara en inställning eller konfigurations fråga.
Nej det kan mycket väl vara något med din egen router.
Alla routrar behöver uppgraderas till senaste firmware/mjukvara samt vissa behöver fabriksåterställas för en ny operatör.
 
P paralun skrev:
Jag kan inte se nägra skäl till att behöva brygga Ownits egna router.
[länk]
Vad har du för router? Är den uppgraderad till senaste firmware (mjukvara) ?
Sen kan det behövas en factory reset (fabriksåterställning) av routern, sen ska det bara vara att ansluta och göra om setupen.
Jag använder en inteno dg200 inget annat.
Det grannarna som har problem och får lite olika råd av support.
 
A A-Man_08 skrev:
Jag använder en inteno dg200 inget annat.
Det grannarna som har problem och får lite olika råd av support.
Jo det är en "operatörsrouter" och det kan finnas gamla inställningar som gör att det blir fel.
Jag vet inte vilken operatör du köpte den av?
Hursomhelst så finns det en resetknapp.
Se sidan 5 i guiden, punkt 6
https://cdn.bredband2.com/app/uploads/2018/09/BB2-Routermanual-2018-utan-skarmarken.pdf
Sen för att logga in så har du antagligen en klisterlapp på undersidan.
Ska kolla lite efter firmware men den här är nog menad att uppgradera sig själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.