Har just flyttat in i ett fd dödsbo som stod tomt i 2,5 år så gräsmattan har m a o inte fått någon vårdnad på länge.

Vilka är era bästa tips att med minimal arbetsinsats återuppliva denna gräsmatta?
 
  • Överväxt gräs, grenar, betongplattor, tidig vår eller sen höst, ojämn mark, utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Perfekt hö till hästarna. Börja med att klippa ner och kolla läget. Om det är lite mossa är det lättskött :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Perfekt hö till hästarna. Börja med att klippa ner och kolla läget. Om det är lite mossa är det lättskött :)
Ok, någon som har en häst till salu? :)
 
  • Tyvärr verkar det inte finnas någon bild i ditt meddelande. Vänligen ladda upp en bild så kan jag hjälpa dig att beskriva den.
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Ok, några frågor;

-hur "klipper" man gräs som är ca 25cm långt? Funkar dåligt med gräsklippare och trimmer... lie?
-någon som provat att elda upp, svedjubruk? Går det att hålla kontrollerat med en kratta..?
-antar att det är mycket mossa under, vad är enklast, mekanisk eller kemisk borttagning?
-funkar det bra att så nytt gräs nu på våren? Förstått att det annars är sensommaren som gäller...

Fler tips?
 
Går lättare än man tror med en gräsklippare. Ställ den på högsta klipphöjd och kör en omgång, gå med två steg och klipp igen, ställ ned på lägsta och klipp igen.
 
  • Gilla
Skåne2020 och 5 till
  • Laddar…
Lägg ut en bild när du friserat gräset. Jag skulle aldrig lägga pengar och jobb på att få bort mossa ur en gräsmatta. Mossan är mjuk att gå på, växer långsamt och lättskött :)
 
  • Gilla
hultsfred74 och 1 till
  • Laddar…
Den gräsmattan är det minsann liv i kan jag säga. Så där är första bekymret ur världen. Att den är gul och brun just nu är fullt naturligt. Däremot vill man förstås få dän allt gammalt fjolårsgräs.

Om det inte funkar med gräsklipparen får du bäst resultat med röjsåg, även fast det är tidsödande. Lägg en lördag på det där så är det klart sen och du kan köra med gräsklipparen som vanligt av hjärtats lust efter det.

Svedja är visserligen frestande men ganska dumt pga spridningsrisken.

När gräsmattan sen är klippt och friserad kan du skaffa en vanlig mossrivare, ifall du fortfarande störs av mossan då. Mossa har extremt ytliga rötter och är mycket lätt att riva upp. Har t o m sett nån lösning där man hänger på en mossrivare på en åkgräsklippare tror jag det var, men minns inte mer än så.

Annars kan du gott låta mossan vara. Vad du än gör, skippa dock kemikalierna — det finns såna så det räcker i marken redan.
 
  • Gilla
hultsfred74 och 1 till
  • Laddar…
Istället för mossrivare skulle jag föreslå att klippa gräset kort under en period. Vad jag märkt så tenderar det att ha ihjäl mossan ganska fort.
Kom ihåg att du inte kan sprinta fram en bra gräsmatta. Oavsett vilken insats du gör så kommer den se halvtråkig ut under den här säsongen. Nästa sommar kan den säkert se bra ut igen.
 
  • Gilla
hultsfred74 och 1 till
  • Laddar…
V
Att gödsla gräsmattan är bra mot mossa.
 
  • Gilla
hultsfred74
  • Laddar…
Nu drygt en månad senare har jag snaggat den så kort som möjligt, körde 2 ggr enl tips i tråden. Krattade upp allt gräs och fick med en hel del mossa också. Ikväll la jag på gräsfrön och gödsel, inatt och hela dagen imorgon ska det regna så nu håller vi tummarna för en grönare gräsmatta! Funkar det inte blir det stenplattor! :))

Trädgård med skadat, brunt gräs, stenstig och häck i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med brun gräsmatta, häck, stigplattor och ljusblå byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
Jag tror (killgissar friskt här) att det är bättre att vänta med gödning till dess gräset faktiskt grott och kommit upp en bit och behöver näringen. Så gör jag i alla fall på de ytor där jag har på gödning.
 
  • Gilla
hultsfred74 och 1 till
  • Laddar…
B
Vänta en månad eller två innan du gör något mer är mitt tips. Jag tycker det brukar se lite tråkigt ut i april maj, men att det tar sig med tiden.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Vänta en månad eller två innan du gör något mer är mitt tips. Jag tycker det brukar se lite tråkigt ut i april maj, men att det tar sig med tiden.
Det var det bästa tipset på länge, tack! :)
 
Och slarva inte med vattningen nu bara...
 
  • Gilla
hultsfred74
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Och slarva inte med vattningen nu bara...
Ska komma 17mm imorgon... :) Men jag fattar... får försöka komma ihåg!
 
  • Gilla
dalu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.