Jag ska måla pärlspont vit. VIlken sorts färg ska man använda? Snickerifärg, väggfärg eller något annat?
 
Tror vår pärlspont är målad med vanlig väggfärg. Om du står ut med det vänta läääänge innan du målar pärlsponten vår spricker fortfarande och lämnar omålade ränder trots att en suttit uppe i tre år!
 
Linoljefärg skulle jag använda. Och så skulle jag måla bitarna innan jag satte upp för att undvika att det blir omålade ränder när träet sedan torkar.
 
  • Gilla
Tokejo
  • Laddar…
Målade 2 varv med vit häftgrund från Nordsjö, fogade alla skarvar med latex efter första varvet ( sambon fogade, inte jag :) ).

Snyggt som bara den, det var målaren jag köpte färgen av som sa att jag bara skulle måla med häftgrund, helt onödigt att kosta på dyr snickerifärg eller annat. Han hade rätt.
 
Sommartorparn skrev:
Och så skulle jag måla bitarna innan jag satte upp för att undvika att det blir omålade ränder när träet sedan torkar.
Jag hade en pensel och lite färg när jag skruvade panelen, målade sponten efter varje panel, de tog lite tid visserligen men jag hade inte tid och plats att måla allt i garaget.
 
Hej!
Jag målade mitt tak när allt var på plats, blev mycket bra!
Måla först alla kvistar med shelllack, minst 2 gånger.
Sen rollade jag med Flugger interiör, Bra färg dock väldigt tungt att rolla ut färgen! Blir lättare andra gången!
Får använda pensel i skarvarna!

Lycka till
 
Kan bara rekommendera linoljefärg. Ottoson's färgmakeri har bra produkter. Dyr per liter pris, men den räcker så långt att per kvm priset blir lägre.

Om du sen om 10 år ser att färgen börjar tappa sin fräschör, så drar du bara på ett lager linolja så ser taket ut som nytt.

Att tänka på:

Kvistlack, men är pärlsponten i gran så ska du klara dig utan kvistlack.
Måla tunt, med rund proffspensel för att kunna "trycka" ut färgen. Första lagret kommer 1 liter färg täcka c:a 15-20kvm pärlspont om du målar korrekt.
Måla 3 lager, första lagret med 10-20 balsamterpentin, resten av lagren i 100% färg.

Jag har målat 160kvm pärlspont innertak, och det blir jättebra.

lycka till,
D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.