Skall bygga om taket och inreda vinden och har fått följande förslag utifrån och in räknat.
  • Takpannor
  • Läkt
  • Vattenavisande board
  • Luftspalt
  • 170 mm vindskyddad minneralull
  • Takstol
  • 45x38 glespanel
  • 45 mm mineralull
  • Gips
Känns det ok eller fattas något?

 
Ersätter du takpappen+undertak med någon vattenavvisande board?
 
Ja det är det förslaget jag fått i alla fall. Är öppen för synpunkter.
 
Vår tak är enl följande:
  • Takpannor
  • Läkt
  • Takpapp
  • Råspont (lite osäker om det är 17 eller 22mm)
  • Lufthåll (i metall)
  • Takstolar
  • Isolering 170
Vi har bara vind och det ska inte inredas
Du kan se hur konstruktionen ser ut på vår hemsida.

Jag är inte byggare eller expert men jag skulle byta boarden mot 22mm råspont och takpapp om jag skulle inreda vinden.

Vi har en granne som bygger tak just nu enl din specifikation men han ska inte inreda.
 
Har läst en del på forumet om diffusionsspärren, kan någon tala om vilken del av min konstruktion som är den eller behövs det inte? ???
 
I husets högst belägna delar SKALL MAN HA PLAST!!!! Detta av den enkla anledningen att det är där konvektionen är störst. Det är inte fel med plast.
 
Sonander skrev:
Har läst en del på forumet om diffusionsspärren, kan någon tala om vilken del av min konstruktion som är den eller behövs det inte?  ???
Det behövs bara på ytterväggar. Det är plast och man ska ha det på isoleringen under reglarna. Sen kommer gips.
 
Sonander skrev:
Har läst en del på forumet om diffusionsspärren, kan någon tala om vilken del av min konstruktion som är den eller behövs det inte?  ???
I din konstruktion kan du placera plasten på två ställen, antingen den ena eller den andra(aldrig båda):

Takpannor

Läkt

Vattenavisande board

Luftspalt

170 mm vindskyddad minneralull

Takstol
Plast
45x38 glespanel

45 mm mineralull
Plast
Gips

 
Tack så mycket för svaren :D
 
Hejhopp,

Skulle rekomendera att lägga plasten på takstolarna och sedan glesen, iso & gips.
Då kan du dra el och sätta dosor mellan glesen och gipset utan att förstöra plasten.

Sehr gut!

 
Hej
Skulle gjort precis som Immobil, man får inte lägga plasten för långt in i konstruktionen, då ökar risken för kondensutfällning i isoleringen.
45mm in då får du ändå plats att mecka med elrören.
Själv skulle jag lagt 70X38.
rättelse inte 70x38 utan 70mm isolering
 
Glöm inte ströläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.