M
Hej!
Du har en bra reglercentral utan onödiga finesser. Vill du inte ha värme till något på sommaren kan du aktivera pumpstopp i reglercentralen. Man kan koppla innegivare, men bra termostater är bäst. Du har fått många bra råd i tråden. Om du har tillräckligt varmt behöver du inte krångla med kurvor mm utan fokusera på termostaterna. Blir kröken ovanför termostaten varm även om den står på noll ett tag så stänger inte ventilen som den ska. Du har gamla Landis RLK termostater, troligtvis från slutet av 80-talet.
Med fjärrvärme är förbrukningen helt kopplad till innertemperaturen i förhållande till utetemperaturen. Vill man spara får man sänka innertemperaturen.


Demmpa Demmpa skrev:
Här har du manualen till reglercentralen, Danfoss ECL 100M,

Edit:
Ser att du har hela manualen i dörren.
bygg ett da bygg ett da skrev:
Tack för svar allihopa! Det betyder mycket!

Så det kan vara att jag behöver byta termostat? Jag är ju inte förvånad över att det är varmt här med tanke på att dom förra ägarna var äldre och ville ha det så. Men ska verkligen standard 0 vara så varmt och ajg måste skruva ner tempen under 0 i centralen?

Jag vet tyvärr inte vad eller hur jag gör för att ändra värmekurva och kurvförskjutning. Finns det någon lättförståd guide?

Termostaterna står på 0 och radiatorerna är inte varma. Dom är inte iskalla men inte alls varma. Så hur tusan kan det bli sån förbrukning? Kan det vara som Josth säger att dom går igång på natten? I så fall får jag undersöka inatt. :)

Bifogar bilder på centralen och på termostater om någon blir klok på detta.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
M mecklarn skrev:
Hej!
Du har en bra reglercentral utan onödiga finesser. Vill du inte ha värme till något på sommaren kan du aktivera pumpstopp i reglercentralen. Man kan koppla innegivare, men bra termostater är bäst. Du har fått många bra råd i tråden. Om du har tillräckligt varmt behöver du inte krångla med kurvor mm utan fokusera på termostaterna. Blir kröken ovanför termostaten varm även om den står på noll ett tag så stänger inte ventilen som den ska. Du har gamla Landis RLK termostater, troligtvis från slutet av 80-talet.
Med fjärrvärme är förbrukningen helt kopplad till innertemperaturen i förhållande till utetemperaturen. Vill man spara får man sänka innertemperaturen.
Tusen tack.
Jag ska se över termostaterna och uppdatera dessa.
Eftersom förbrukningen är kopplad till innertemperaturen i förhållande till utetemp: Visst borde förbrukningen då gå ner i april om vädret blir mildare? Jag fattar inte riktigt hur det funkar men jag borde nog läsa på om fjärrvärme generellt.

Förstår att 0 i centralen ska vara 20 grader men det har verkligen inte känts så. Var nästan svettigt här inne under mars, trots minusgrader ute.
Jag har sänkt som ni ser på bilderna från 0 till -1 på +- 8 skalan. Känns redan mindre varmt här inne.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Här har du manualen till reglercentralen, Danfoss ECL 100M,

Edit:
Ser att du har hela manualen i dörren.
Oj, ser att jag länkade till fel manual, här kommer den rätta,
 
  • Gilla
bygg ett da
  • Laddar…
bygg ett da bygg ett da skrev:
Förstår att 0 i centralen ska vara 20 grader men det har verkligen inte känts så. Var nästan svettigt här inne under mars, trots minusgrader ute.
Jag har sänkt som ni ser på bilderna från 0 till -1 på +- 8 skalan. Känns redan mindre varmt här inne.
Om det inte finns någon innegivare så vet inte centralen vilken temperatur det är inne, om resten av systemet är felaktigt injusterat så kan 0 vara en/flera grader högre/lägre än 20⁰.

Alla givarna är PT1000-givare.
Det kan vara läge att köpa en valfri PT1000-givare och koppla in som innegivare, tex,

https://www.energibutiken.se/sv/14-pt1000-temperaturgivare
https://www.electrokit.com/produkt/pt-1000-givare/ (tillfälligt slut i lager)
https://www.automation24.se/pt1000-resistanstermometer-titec-kbtf-pt1000-2-0-p-4l
https://www.energibutiken.se/sv/pt1000/202-pt1000-universalgivare-6-mm-200gr-02040.html

Å placera den på lämplig plats.
 
  • Gilla
bygg ett da
  • Laddar…
M
Hej!
0 på vredet motsvarar 20 grader om du har en innegivare monterad, annars justerar den framledningstemperaturen till elementen efter utetemperaturen. Det fungerar ungefär lika som med el, olje och bergvärme. Utan innegivare är det termostaterna på elementen som reglerar temperaturen. Satsa på bra termostater det ger bra komfort. April brukar vara varmt i hela landet och solinstrålningen ökar. Borde bli betydligt mindre jämfört med vintern om ni inte har så varmt att ni får vädra bort energin.
bygg ett da bygg ett da skrev:
Tusen tack.
Jag ska se över termostaterna och uppdatera dessa.
Eftersom förbrukningen är kopplad till innertemperaturen i förhållande till utetemp: Visst borde förbrukningen då gå ner i april om vädret blir mildare? Jag fattar inte riktigt hur det funkar men jag borde nog läsa på om fjärrvärme generellt.

Förstår att 0 i centralen ska vara 20 grader men det har verkligen inte känts så. Var nästan svettigt här inne under mars, trots minusgrader ute.
Jag har sänkt som ni ser på bilderna från 0 till -1 på +- 8 skalan. Känns redan mindre varmt här inne.
 
  • Gilla
bygg ett da
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.