Jag såg en intressant video på allas vår läromästare You tube - Phil Lowes (tror jag han heter) på ett klipp som heter " The art of wood working - Episode 5: Glueing" Han limmar utan att använda tvingar. Intressant tycker jag. Vad säger den samlade expertisen här om detta?
Mvh/T






















2:09 / 53:29




The Art of Woodworking - Episode 5: Glueing













2:09 / 53:29




The Art of Woodworking - Episode 5: Glueing
 
Jag vet inte om jag är samlad eller expertis, men jag säger att jag inte ser några filmer här.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A
Jag ser inte riktigt vitsen med att inte anbringa ett lätt tryck om man kan dock. Men visst, PVAC-lim biter ngt så fruktansvärt OM passformen är exakt. Jag limmar mkt MDF-ger enl "tejpa & vik ihop" och det fungerar på stora barbord, sittmöbler eller vad som. Sjabblar inte heller med nga kex eller liknande i dessa limningar, det medför bara krångel.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Alltför nyfiken, så jag googlade fram filmen.

Riktigt coolt att se att han får ytorna så perfekta att det funkar utan tvingar. Nu såg jag bara första minuterna där han limmar ihop två rätt grova och korta ämnen, vilket nog inte är de vanligaste limningarna när han bygger möbler.

Det påminner lite om när jag använder planhyveln. Ofta känns det när ämnet är helt plant redan innan jag tittar på det, då fet känns att det suger fast mot bordet när jag lyfter det.

Jag får väl kolla hela filmen för att se om jag ska sälja alla tvingar och köpa skinnförkläde och randig skjorta för pengarna, eller om det är mer av ett partytrick.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
C
Såg en annan intressant video som jag tyvärr inte hittar igen nu, där man till och med kom fram till att en liten distans mellan ämnena gav starkaste fogen. Så kanske inte helt självklart att passningen måste vara perfekt för en stark fog. Finns de som använder PVA-lim som gjutmassa.
 
Måste erkänna att jag är försiktigt skeptisk. Vissa "real life situations" talar för att det inte krävs massor med tvingar och jättetryck för att få till en OK limning men frågan är ju också vad fogen ska utstå?

Har än så länge inte stött på en tillverkare som inte anger ett visst presstryck vid användning av deras produkter; borde finnas en anledning...

God passform mellan de ämnen som ska limmas brukar också anges som ett krav. PVA-lim har ju dåliga fyllande egenskaper till skillnad från t ex epoxi.

PVA är ju excellent när det gäller att limma ytor — "long grain to long grain" — och inte uselt när det gäller "end grain" i alla situationer men jag kommer inte att göra mig av med mina tvingar eller sluta använda dem. :)
//Ronnie
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
En intressant film från Peter Millard på Youtube, "Strong or strong enough".


Ett test av limning när det gäller mdf. Dock använder han tvingar men resulatet är intressant i sammanhanget ändå.

Till syvende och sidst handlar det väl om vad det är vi limmar ihop och vad det ska klara av att hantera för belastning.
Men filmen är inget bevis för att vi klarar oss utan tvingar.
//Ronnie
 
C
P Pysslarn skrev:
inte uselt när det gäller "end grain" i alla situationer
Det där är ytterligare en grej det pratas mycket om.

Många menar att limfogen är lika stark när man limmar ändträ, men till skillnad mot fogar i fiberriktningen matchar inte fogen träets styrka (i fiberriktningen). Dvs. limmar man ändträ mot ändträ blir limfogen svagaste punkten, i alla andra fall kommer träet att spricka i fiberriktningen innan limfogen ger upp.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
A
Låt oss konstatera att vitlimsfogar håller vad de lovar! Som redan sagts, det är ganska ointressant att känna till att den ena biten kan man ställa Stena Germanica på och den andra ”bara” kanalbåten Diana, när man ska ha nga skor på den. Jag hade en annan diskussion med ngn på forumet som inte kunde limma stommar med kex, eftersom den skulle flyttas efter limning. Han/hon sett ngn youtuber som stod och bröt i olika limningar (eller måste man säga ”glojåjnts” idag) med domino/kex/centrumtapp där kex var svagast. Youtube och div forum är underhållande, men det kan tyvärr ha en grupptryckseffekt på mellanstadienivå. Snickra ska ju vara kul, prova och lär dig själv istället för att blint lita på vad ngn annan säger. Tips och tricks är alltid bra, men alla har olika förutsättningar, maskiner etc.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
A
Kanske viktigast av allt.
Ironiskt budskap. Bild på artist, felaktig information. "Internetkällor kan vara missvisande." Svartvit. Satiriskt meme-format.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.