Hej!

Är det några här som skall på bygga på de kommunala tomterna i Landvetter? Vi skall bygga uppe på tomt 31. Hur långt har ni kommit? Någon som kommit till bygglovsansökan ännu? Vi skall skriva inom 2 veckor. Sitter med tre offerter kvar nu..... Svårt att bestämma sig.
 
Hej Granne :) !

Vi på 29:an. Vi håller fortfarande på och pratar med flera olika hustillverkare och har inte bestämt oss vilken väg vi skall gå än :confused:. Det lutar i alla fall åt antingen ett 2-plans med etage eller ett rent suteräng hus. Men som sagt vi är som det ser ut nu inte riktigt framme med någon än. Vad lutar det mest åt för er del ?
 
Hej!

Vi skall skriva med Götenhus denna veckan. Det blir ett 1-plans modifierat villa :)skogås. Förminskat från 156kvm till 138kvm. Vilka tillverkare fundera ni på?
 
Hej !

Vi håller på med Bollebygdshus /Frufällan suterräng, väntar just på modifierad ritning. För även disksussioner med Nila fastigheter ett lokalt byggföretag som håller hus vid Bråta i Mölnlycke, de har bla. byggt några funkishus ovanför Hälsanshus, väntar på prisförslag från dem. Sen har vi även Varbergsvillan och Myresjöhus på tapeten åxå.

Av nån anledning verkar alla hus bli större än vi planerat fån början, vi hade tänkt oss nått runt 160kvm, men verkar alltid hamna på runt 180kvm istället :rolleyes:

Lycka till med Götenehuset.
 
Hej Viggeflis,

Läste att ni skulle bygga, grattis, det är ett stort steg man tar när man beslutar att bygga. Vi var i er situation för några år sedan och fastnade för totalentreprenad från Bollebygdshus, och det är av just den anledningen jag skriver. Vi kom att bli grymt besvikna, i princip allt strulade från start. Förseningarna avlöste varandra och när slutligen besiktningsmannen från Gar-Bo förklarat att entreprenaden inte var avslutad krävde man från bollebygdshus sida ändå full betalning för att slutföra byggnationen. Vid en värdering av kvarstående arbete kom en gemensamt utsedd besiktningsman fram till att det återstor strax under 500.000:- innan leveransen kunde anses som avslutad, trots detta vägrade man efter månader av stillestånd att påbörja byggnationen. Så tvingas vi då att häva avtalet, man är då 9 månader efter det färdigdatum som stod i avtalet.

Om ni har kontakt med bollebygdshus via Hälleflundregatan, som vi hade, är möjligheten till hjälp under resans gång minimala. Inte vid ett tillfälle har säljaren hjälpt till för att klargöra vad som avtalats eller eljest varit behjälplig sedan förseningen blev ett faktum.

Läs noga de omdömen som finns om Bollebygdshus på detta forum, det är många som lagt ut skrämmande och dyrköpta erfarenheter om just denna husleverantör.

Lycka till med ert projekt
/MF
 
Min man och jag ska också bygga i Östra Önneröd! Vi kommer att komma igång med markarbetet inom ett par veckor förhoppningsvis!

Jag är väldigt nyfiken på vad det blir för folk och hus i grannskapet! :)
 
Hej Agneta!

Trevligt att ni också skall bygga i området. Vilken tomt/adress skall ni bygga på?

Vi skall bygga ett 1-plans hus på 138kvm från Götenehus. En förminskad variant av villa skogås. De håller förhoppningsvis som bnäst på med att ta fram ritningar till bygglovet. Jag antar att ni redan fått bygglov. tog det lång tid?

Vår familj består av min fru, jag och två flickor på 2 och 4 år. Så det blir livat på gatan....!!!!
 
Hej!

Vi ska bygga på 39:an, jag, min man och våra tre barn, 8,6 & 6 år. Vi ska bygga ett tvåplanshus från A-hus, ett modifierat Höllviken.

Vi lämnade in vår bygglovsansökan i mitten av maj och fick bygglovet lite drygt två månader senare. På onsdag kommer det en kille och börjar schakta på tomten!

Det grejas för fullt på en del av tomterna nu, jag var ute och promenerade igår och det togs ner träd lite här och var och folk eldade upp kvistar och ris. Mysigt!

När tror du att ni kommer igång? Har ni någon plan alls, eller är det för tidigt att säga?
 
jag hoppas att det skall komma igång till våren. Som sagt så håller de på med ritningar till bygglovet.
 
Hej, får man fråga hur mycket man får betala för de kommunala tomterna i Landvetter/Önneröd? Jag har sett husföretag som har tomter där och det skulle vara intressant att se hur stor prisskillnad det är.
 
Priserna varierade mellan ca 500' - 850' beroende på storlek och även läge tror jag. Eller om det endast var beroende av storlek på tomten?
 
Hej blivande grannar,

Vi, min fru och våran 2 åriga dotter, skall bygga på Gamla Härkelshultsvägen 21 (den udda kommunala tomten :) ).
Vi har valt ett Eksjö Hus som heter Bergshamra och förhoppningsvis så kommer allt att sätta igång mellan vecka 10 och 14.

Är det någon som vet på ett ungefär vad detta med fjärrvärme kommer att kosta i slutändan.
Anslutningsavgiten är på 43750:- men vad kostar t.ex en FjärrvärmeCentral med installation?
Sedan kommer fjärrvärmekulverten på detta 700:- /meter + schakt + inkoppling. Verkar bli mycket pengar till slut :)

Hur har ni som redan skrivit kontrakt gjort med frånluftsvärmepump. Enligt tomt kontraktet så verkar det som att det inte är tillåtet att installera detta i Härryda kommun i samband med fjärrvärme från EON.

Sedan vill vi dra in fiber i huset. Har inte fått några bra svar ifrån Gothnet men har iaf lämnat intresseanmälan.
Jag tycker att det borde finnas möjligheter eftersom hela Skanskas bygge har fiber anslutning.
Någon som hört något om detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.